סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם

מי אתה, נפתלי בנט? את השאלה הזו שאלו את עצמם מאות אלפי גולשים ברחבי העולם השבוע, לאחר טיסתו החשאית של ראש הממשלה למוסקבה ולברלין בניסיון לתווך במלחמת רוסיה-אוקראינה. גרף החיפושים של בנט בגוגל טרנדס (Google Trends) רשם זינוק חד במוצאי השבת האחרונה, עם פרסום דבר פגישתו בקרמלין עם השיא רוסיה ולדימיר פוטין, והגיע לדירוג ההתעניינות המקסימלי במנוע החיפוש העולמי.
ניסיונות התיווך של ראש הממשלה הישראלי הביאו להתעניינות רבה בזירה העולמית, בקרב מנהיגים וראשי מדינות שרצו לדעת מה עלה בחדרים הסגורים, ובהתאם גם בתקשורת הזרה, שהפכה את בנט לאחד השמות המוכרים בעולם בתוך יממה. המפגש והניסיון הישראלי להשכין שלום פתחו את מהדורות החדשות ברבים מכלי התקשורת העולמיים המרכזיים, בהם BBC ,CNN ו-FOX NEWS, ומצאו את דרכם גם לכותרות הראשיות בעיתונים הגדולים בעולם.
4 צפייה בגלריה
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
גם בירחונים אקדמיים: בנט הולך למוסקבה
4 צפייה בגלריה
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
ציוץ של "לה מונד" על ביקור בנט במוסקבה וברלין, השבוע
מעבר לניסיון התיווך כשלעצמו, ולרצון להביא לסיום הסכסוך בטרם מניין האבדות בנפש עולה, ואם לרגע מניחים בצד את האינטרסים האזוריים והמדיניים של ישראל, צריך להביט על סוף השבוע האחרון גם מנקודת מבט תודעתית-תדמיתית. בסוף השבוע האחרון בנט נכנס באופן רשמי לחליפת ראש הממשלה על ידי חיזוק דמותו כמדינאי, עם היותו המנהיג המערבי הראשון שיושב פנים אל פנים עם פוטין מאז פרוץ המלחמה. הוא הגיע לשם לא רק כראש ממשלת ישראל אלא כמייצג של היכולת לשוחח עם פוטין, לתהות על קנקנו ולנתח את כוונותיו, עבור אוקראינה והמערב כולו.
4 צפייה בגלריה
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
גם בניו יורק טיימס: כתבה על ביקור בנט במוסקבה וברלין
רבות דובר ונכתב מאז הוקמה הממשלה על התמיכה הציבורית הנמוכה, כמעט חסרת התקדים, שהוא זוכה לה, כראש ממשלה שנכנס לתפקיד עם שישה מנדטים בלבד. המהלך המדיני שרקם השבוע יצר תזוזה כלשהי, גם אם ראשונית, בדעת הקהל כלפיו. בסקר שפורסם השבוע בחדשות רשת זכה בנט ל-20% בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, והשאיר מאחוריו את שר החוץ ומחליפו המיועד בתפקיד יאיר לפיד, וגם את שר הביטחון בני גנץ.
לצד האלמנט האישי, סיפורו של בנט משליך גם על מעמדה של ישראל. היכולת של בנט לשוחח עם רוסיה ואוקראינה במקביל, תוך שיח שוטף עם ארה"ב, גרמניה, צרפת ועוד, נובע לא רק מקשריו עם המנהיגים – עם חלקם הוא משוחח באופן ישיר באמצעות הסמארטפון שלו – אלא מעצם תפקידו כראש ממשלת ישראל. זו המדינה אותה הוא מייצג, על מעמדה המיוחד בזירה העולמית והאינטרסים הייחודיים המרכיבים את מערכות היחסים עמה. הסיקור של כלי התקשורת הזרים נתן לכך ביטוי. הוא שם זרקור על ישראל ועל מעמדה בעולם, ולא רק על העומד בראשה.
4 צפייה בגלריה
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
סיקור התיווך של בנט ברחבי העולם
גם בגרמניה מתרשמים. מסע התיווך של בנט בעמוד הראשי של "הפרנקפוטר אלגמיינה צייטונג"
על פי ניתוח פנימי של מערכת ניטור התקשורת Meltwater, מספר שיא של 14,612 ידיעות פורסמו בעניין התיווך הישראלי בימים האחרונים בתקשורת הבינלאומית. רובם מבליטים את בנט, אך במקביל עושים שירות משמעותי גם למאמצי ההסברה הישראליים. כשמנתחים את הסנטימנט באותן כתבות, כמעט ולא נמצאות בהן מילות ביקורת על "המתווך הישראלי": הרוב המכריע של ההתבטאויות נושא אופן חיובי.
קשה להיזכר מתי זכתה לישראל ל"פינוק" תודעתי שכזה בשנים האחרונות. בעוד ה"לה-מונד" הצרפתי התמקד בבנט באומרו כי "מעולם לא היה ראש ממשלה ישראלי שלקח אחריות כה גדולה - נפתלי בנט השאיר דיפלומטים ורבים נוספים בישראל ללא מילים", ה"ניו יורק טיימס" האמריקני דיווח גם על הסיוע ההומניטרי הישראלי ופרסם כתבה תחת הכותרת "פעם קורבנות בדרום-מזרח אירופה, היום היהודים באים לסייע לנמלטים מאוקראינה".
קשה לדעת מה יעלה בגורל ניסיונות התיווך של ישראל והעומד בראשה, ולאן מועדות פניו של הסכסוך הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. דבר אחד בטוח – בנט קיבל השבוע כרטיס כניסה למגרש של הגדולים. כיצד ישחק איתו, ימים יגידו.