הודעתו של מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי שלא יכבד את חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה יש להקפיא את הדחת היועץ המשפטי של המשטרה, הוא מצב חסר תקדים. מקור משפטי רם דרג הבהיר, למרות שעיני הציבור מופנות בימים אלה לאיומים הביטחוניים הקשים ולצער משפחות הנופלים, כי מדובר במשבר חוקתי ומשילותי עצום ממדים.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ודני לוי
גלי בהרב מיארה ודני לוי
היועמ"שית בהרב-מיארה והמפכ"ל לוי
(צילום: יואב דודקביץ', דוברות המשטרה)
המקור המשפטי ציין את הדברים מכיוון שמפכ"ל המשטרה הוא חלק מראשי מערכת אכיפת החוק ולמעשה זרוע אכיפתית שאמורה לכבד את ראשת מערכת האכיפה - היועצת המשפטית לממשלה - ולא להפר סוג של אמנה הקיימת ביניהם מאז קום המדינה. המקור הבהיר: "מאז קום המדינה אירעו פה ושם ויכוחים בין המפכ"ל לבין היועץ המשפטי לממשלה, אך מעולם לא היה מצב שבו המפכ"ל סירב לקבל את סמכות ואת פרשנות היועץ המשפטי לממשלה לדין הנוהג".
ההערכה במערכת המשפט היא שאם המפכ"ל לא ישנה את עמדתו ויסרב לבטל את החלטתו להדיח את היועץ המשפטי של המשטרה תת-ניצב אלעזר כהנא מתפקידו, הנושא יתגלגל להכרעת בג"ץ. במקרה כזה צפוי שהיועצת המשפטית לממשלה לא תגן על עמדתו של המפכ"ל, ושוב ייווצר מצב חסר תקדים. מקור משפטי בכיר הביע תקווה שהמפכ"ל ישקול שוב את עמדתו ותימצא פשרה שתייתר הכרעה שיפוטית.

"להבטיח את עצמאותו המקצועית של יועמ"ש המשטרה"

במכתב שנשלח אל המפכ"ל לוי, שעליו חתומים 24 עורכי דין וקציני משטרה בדימוס ששירתו במערך הייעוץ של המשטרה, הוא התבקש לחזור בו מהדחת תנ"צ כהנא. "כולנו שירתנו עם תנ"צ כהנא שכם אל שכם, כמפקדיו, כעמיתיו וכפקודיו. אין חולק כי מדובר בקצין מקצועי וערכי, משפטן בעל יושרה, ידע נרחב והבנה עמוקה, הן בעולם המשפט והן ביחס למשטרה", ציינו החותמים.
הם הוסיפו: "תנ"צ כהנא הוא בעל ניסיון עשיר ויכולת מוכחת במתן ייעוץ משפטי למשטרה ולעומדים בראשה". לדבריהם, "המהלך של העברת כהנא מתפקידו, שלא ברצונו, חורג מהדרך המקובלת, פוגע בשומר הסף המרכזי במשטרה ומעורר חשש כבד לפגיעה באמון הציבור בה". החותמים הבהירו שהליכי מינויו של יועמ"ש המשטרה, כמו גם הליכי העברתו מתפקידו, שונים מאלה שמקובלים לגבי קציני משטרה בכירים אחרים.
2 צפייה בגלריה
דיון בעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה, חוק "בן גביר"
דיון בעתירות נגד תיקון פקודת המשטרה, חוק "בן גביר"
תנ"צ כהנא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריהם, ההליכים "מחייבים מעורבות לא רק של המפכ"ל והשר לביטחון לאומי, אלא גם של היועץ המשפטי לממשלה. זאת, כדי להבטיח את עצמאותו המקצועית של יועמ"ש המשטרה ואת אי-תלותו בגורם הממנה אותו. היא מחויבת המציאות מכוח העובדה שיועמ"ש המשטרה מונחה מקצועית על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ועל כן צריך להיות מקובל עליו.
"למיטב ידיעתנו, מעורבות היועץ המשפטי לממשלה מתקיימת גם במינוי יועצים משפטיים במשרדי הממשלה. לנוכח האמור, מעורבות היועצת המשפטית לממשלה בהליכי העברתו מתפקיד של תנ"צ כהנא אינה מהווה הפקעה של סמכות המינוי, אלא מימוש מלא שלה לטובת האינטרס הציבורי". לסיכום מכתבם ציינו החותמים כי העברת תנ"צ כהנא מתפקידו, לאחר תקופת שירות קצרה בת כשלוש שנים בלבד ושלא ברצונו, אינה יכולה להסתתר מאחורי הכסות של "סבב רוחב".
בתוך כך, בג"ץ דחה בקשה להוציא צו ביניים למניעת הדחת היועץ המשפטי של המשטרה במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי המפכ"ל לוי.
בהכנת הכתבה השתתף לירן תמרי