פחות משבועיים אחרי שנבחר בידי דונלד טראמפ לסגנו לומד ג'יי די ואנס את המציאות הקשה של קמפיין אכזרי ברמה הלאומית. שורה של תקריות וסקרים לא מחמיאים גורמים לבכירים במפלגה הרפובליקנית לחשוש כי טראמפ עשה טעות.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת מינסוטה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת מינסוטה
ואנס בעצרת הלילה במינסוטה. "אם טראמפ יפסיד, זה בגללו"
(צילום: AP Photo/Adam Bettcher)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ ג'יי די ואנס עצרת מינסוטה
ארה"ב דונלד טראמפ ג'יי די ואנס עצרת מינסוטה
הנשיא לשעבר וסגנו המיועד. הטענה: טראמפ העדיף נאמנות על ערך אלקטורלי
(צילום: Stephen Maturen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
סקר שנערך מיד בסיום ועידת המפלגה הרפובליקנית העלה כי בעוד סגן מיועד מסיים בדרך כלל את הוועידה בפופולריות של פלוס 16% בקרב הציבור (קרי יותר אנשים שרואים אותו באופן חיובי מאלו הרואים אותו באופן שלילי), הנתון של ואנס עמד על מינוס 6%. במדינות המערב התיכון הקריטיות לניצחון בבחירות, מדינות שמהן מגיע ואנס ושהוא מתיימר לדבר בשמן, הוא סובל מנתון של מינוס 16%. נתונים אלה גרמו לסוקרים לכנותו "לא פופולרי ברמה היסטורית", קרי הסגן המיועד ממפלגת אופוזיציה עם הציונים הנמוכים ביותר בשלב זה במרוץ בעשורים האחרונים.
טראמפ בחר בוואנס כשהיה בטוח בניצחונו על ג'ו ביידן, ולכן ויתר על הבחירה המסורתית בסגן שמוסיף ערך אלקטורלי, ובחר באדם שמבטיח לו נאמנות מוחלטת בתפקיד. אבל לפני שבוע התהפכה מערכת הבחירות לגמרי, כשביידן הודיע על פרישה, וסגנית הנשיא קמלה האריס הפכה למועמדת הכמעט-בטוחה של הדמוקרטים לנשיאות. "הוא האופציה הכי גרועה שאפשר לדמיין", אמר חבר רפובליקני בבית הנבחרים לאתר The Hill, "אם טראמפ יפסיד, זה יהיה בגלל הבחירה הזו".
אחת הבעיות הגדולות היא שעד לשנה האחרונה ואנס בן ה-39 כלל לא חלם שיהיה מועמד לתפקיד סגן הנשיא, ולכן הרשה לעצמו להתבטא באופן קיצוני שעלול להרחיק בוחרים, ובעיקר בוחרות, מהמרכז הפוליטי. כך למשל בראיון ל"פוקס ניוז" ב-2021 אמר ואנס כי ארה"ב מנוהלת על-ידי "נשים ללא ילדים שמגדלות חתולים ומרגישות אומללות לגבי חייהן ולגבי הבחירות שעשו, אז הן רוצות לאמלל גם את שאר המדינה". הוא פירט אז: "אתה מסתכל על קמלה האריס, אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז – כל העתיד של הדמוקרטים נשלט על-ידי נשים ללא ילדים".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
נחשפו התכתבויות עם החבר הטרנסג'נדר. הסגן ג'יי די ואנס
(צילום: ALEX WONG / AFP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת מינסוטה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת מינסוטה
טראמפ הלילה במינסוטה. ואנס כתב עליו: "פאקינג איש רע"
(צילום: REUTERS/Carlos Osorio)
הדברים האלה של ואנס – שאליהם הוסיף את הרעיון לאפשר למצביעים עם ילדים זכות הצבעה נוספת – גרמו לתגובה כל כך סוערת, עד שהוא נאלץ לנסות הבהיר את כוונתו. בריאיון שלשום בתוכניתה של המגישה השמרנית מגין קלי אמר ואנס: "ברור שזו הייתה הערה סרקסטית, אין לי שום דבר נגד חתולים. המהות של מה שאמרתי נשארה נכונה". לא בטוח שההבהרה, שכללה התנצלות בפני החתולים אך לא בפני נשים בלי ילדים, סייעה.
בנוסף, אמש חשף ה"ניו יורק טיימס" תכתובות של ואנס עם חבר טרנסג'נדר שאיתו התכתב מאז 2014, ובהן התוודה שהוא "שונא את המשטרה", ובשלב מסוים כתב שטראמפ הוא "פאקינג אסון" ו"פשוט איש רע". יצוין כי ואנס ידוע כמי שבאמצע העשור הקודם נמנה עם מתנגדיו החריפים ביותר של טראמפ ואף הזהיר שהוא עלול להיות "היטלר של אמריקה", אך בהמשך שינה את עמדתו, הפך לאחד מנאמניו האדוקים, ובעזרתו גם נבחר לפני שנתיים לסנאט. רפובליקנים רבים טוענים כי ואנס רק עובר כעת טבילת אש קשה וכי הוא ישתפר, וטראמפ, לפחות כרגע, לא נראה כמי ששוקל להחליפו.
הלילה הופיעו טראמפ וסגנו ואנס לעצרת משותפת במינסוטה, מדינה שלא בחרה במועמד רפובליקני לנשיאות מאז 1972, ושניצחון בה ייתן לטראמפ בסבירות גבוהה את הנשיאות. טראמפ נראה לאחרונה כמי שמהמר יותר ויותר על ניצחון במינסוטה, שכנתן של שתי מדינות שהעניקו לו במידה רבה את הניצחון ב-2016 – וויסקונסין ומישיגן. הלילה דיבר הנשיא לשעבר במשך יותר משעה וחצי בפני קהל מריע שהניף שלטי תמיכה במשטרה וקריאה לגרש מהגרים בלתי-חוקיים.
טראמפ לתומכיו: צאו להצביע, בעוד 4 שנים לא תצטרכו

בנאומו שב טראמפ והסלים את התקפותיו על האריס בעניין ההגירה: הוא כינה אותה "ליברלית מטורפת" והאשים אותה שהיא רוצה לגזול מימון מהמשטרה, ואמר שהוא מנגד רוצה להציף את המשטרה בכסף שיאפשר לה לאכוף את החוק ביתר יעילות. "אין לה מושג, היא מרושעת", אמר על האריס. "האופן הקטלני שבו היא הרסה את גבולות ארה"ב הופך אותה לחלוטין בלתי כשירה להיות נשיאה".
האריס, נזכיר, הייתה זו שבידיה הפקיד ביידן את ריכוז סוגיית הטיפול במשבר המהגרים בגבול מקסיקו. עם זאת בפועל סמכויותיה בנושא היו מעטות, ומינויה נתפס יותר ככלי יח"צני מאשר מינוי בעל משמעות.