רגע לפני כתיבת הדוח המסכם, חברי ועדת החקירה האזרחית לאירועי 7 באוקטובר, שהוקמה בין היתר על-ידי הורים שכולים והורי חטופים, שיגרו הבוקר (שלישי) מכתבי אזהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. המכתבים נשלחו לארבעה לאחר שבמהלך החודשים האחרונים סירבו להופיע בפני חברי הוועדה ולהעניק עדות.
דברי חברי הוועדה בהצהרה שנשאו בתחילת החודש
(צילום: ועדת החקירה האזרחית לאסון 7.10)

1 צפייה בגלריה
בני גנץ יואב גלנט בנימין נתיהו נפתלי בנט
בני גנץ יואב גלנט בנימין נתיהו נפתלי בנט
גנץ, גלנט, נתניהו ובנט. "מקווים שהם ישנו את דעתם"
(צילום: דנה קופל, אלעד מלכה, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
במכתב שנשלח לנתניהו נכתב בין היתר כי חברי הוועדה מזמינים אותו שוב להעיד מולם או לשלוח את עדותו בכתב עד ראשית החודש הבא. "שמו של רה"מ עלה שוב ושוב במהלך העדויות שנמסרו, ומכאן החשיבות הגדולה במתן עדותך בפני חברי הוועדה כגורם הבכיר ביותר במדינת ישראל, שקיבל בשנים האחרונות החלטות גורליות. המשפחות השכולות מבקשות לשמוע את משנתך בנושא בצורה ישירה", נכתב.
מי שהקימו את הוועדה, כאמור, היו מספר משפחות שכולות, לאחר שהתוודעו כי לעת עתה לא תקום ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר. במהלך העדויות נחשפו חברי הוועדה והציבור לעדויות של גורמי צבא שהיו בשטח בימים שקדמו לטבח, וכן עדויות מצד פוליטיקאים בכירים בהווה ובעבר שעימם דנו על הקונספציה הישראלית מול חמאס.
השופטת בדימוס ורדה אלשיך, יו"ר ועדת החקירה האזרחית, אמרה כי למרות שהוועדה כבר עובדת על הדוח הסופי, היא וחבריה עדיין מקווים שהארבעה יבחרו להעיד בפניה. "חשבנו, ואנחנו עדיין חושבים, שכדאי לשמוע את ראש הממשלה ושר הביטחון בעקבות מה שנחשף בעדויות. פנינו לכל חברי הכנסת והשרים וביקשנו לשמוע את עמדותיהם, אבל לצערנו הם לא נענו. אנחנו מקווים שהם ישנו את דעתם לפני שהדו"ח הסופי יפורסם".
לדבריה, "שלושה חודשים ויותר מ-130 עדים הם קצה קצהו של קרחון שרק ועדת חקירה ממלכתית תוכל להגיע לקצה האמיתי שלו. המסקנות שלנו יהיו מסקנות ביניים והתשתית להקמת ועדת החקירה הממלכתית שחובתנו להקים במהירות האפשרית כדי לברר עד תום את הסיבות לאסון, ולהכין את העם, הממשלה ומערכת הביטחון לעתיד".
חבר הוועדה, ראש העיר בית שאן לשעבר ואב שכול בפני עצמו, רפי בן שטרית, אמר הבוקר ל-ynet: "גרסאות בעלי תפקידים בכירים במדינה, לרבות אנשי צבא, טרם נשמעו בוועדת החקירה. ההתעלמות שלהם מפניותינו לבוא ולהעיד מעידה כאלף עדים על רצונם לטשטש או להעלים את אחריותם לאסון ולטבח. מסקנות הביניים והתוצאות שיפורסמו יכללו גם התייחסות ישירה לכך. לא ניתן לאיש לברוח או למרוח. המשך התעלמותם הוא יריקה בפרצופיהן של המשפחות השכולות והוא בבחינת הוספת חטא על פשע שלא יסולח ולא יכופר".