ההחלטה על הקדמת הבחירות צפויה לפגוע שוב בהתעצמות הביטחונית של מדינת ישראל אחרי שנתיים של מערכות בחירות חוזרות שבהן לא היה תקציב סדור לצבא, ובהתאם גם לא גובשה תוכנית רב-שנתית ממשית הכוללת רכש ארוך טווח. אחת ההשפעות של היציאה למערכת בחירות נוספת היא ההקפאה של השלמת רכישת טייסת הסופר יסעורים החדשה, מסוק העתיד של צה"ל, לכל הפחות עד השבעת ממשלה בתחילת השנה הבאה – אם בכלל – ועד להסדרת ועדות בכנסת, שאחראיות על אישור הליכי הרכש.
מלבד ההשפעה האישית לחיל האוויר, צפוי עיכוב גם במינוי הרמטכ"ל, ובהתאם גם צפוי עיכוב בגיבוש התוכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל, עד למינוי הרמטכ"ל הבא והתאקלמותו – מה שעשוי לגרום לבזבוז שנת הכהונה הראשונה שלו. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, יש לציין, יסכים להארכת כהונתו בשלושה עד ארבעה חודשים.
המשבר הפוליטי הקודם כבר נתן את אותותיו על המתרחש בחיל האוויר: רק בשנה האחרונה, באיחור מסוכן של שנתיים, נחתמה העסקה לרכישת 12 מסוקי סופר יסעור K53 מארה"ב, אך השלמת בניית הטייסת, שדורשת עוד שישה מסוקים נוספים, תלויה בהסכם נפרד שטרם נחתם ודורש את אישור ועדות הכנסת ואישור ממשלה קבועה.
בצה"ל כבר הכו על חטא על יותר משנתיים שבוזבזו ברכש מסוקי הסופר יסעור, שכן ייצור של כל אחד כזה נמשך כשלוש שנים מרגע הזמנתו מהיצרנית לוקהיד-מרטין. לכך יש לצרף תקופה ארוכה של התקנת מערכות הלחימה הישראליות בתוכו, ואת הפיכתו למבצעי בחיל האוויר. חלק ניכר ממסוקי היסעור, שאותם יחליפו מסוקי הסופר יסעור, צפויים להיגרט ב-2025, מאחר שחצו את קצה גבול היכולת שלהם, עם יותר מ-50 שנות פעילות.
חברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי הבטיחה כי תסייע לחיל האוויר בחלפים כדי להאריך את חיי היסעורים לא בפעם הראשונה ולא השנייה, אבל אורך חייהם של המסוקים צפוי לתת את אותותיו במגבלות טיסה שיתורגמו גם לשינויים לרעה בדפוסי הפעילות המבצעית, כדי לצמצם סיכונים לחיילים שבמסוק.
הטלטלה הפוליטית עלולה להשפיע על תהליכי התעצמות נוספים, כמו של טייסות הקרב הבאות וחימושים מתקדמים מתוצרת ארה"ב, שאותם יצטרך חיל האוויר גם כחלק מגיבוש תוכנית התקיפה החדשה של מתקני הגרעין באיראן.
יכולות כפולות מהיסעור, טיסה בכל תנאי
על רקע החששות מהמשבר הפוליטי, בשבוע שעבר הציגה חברת לוקהיד מרטין העולמית את מסוק הסופר יסעור, שאותו סימן חיל האוויר כמחליף ליסעור כבר מאמצע העשור הקודם. התחרות, על הנייר, הייתה מול מסוק הצ'ינוק הוותיק של בואינג, שלו שני רוטורים. לחיל האוויר הוצעה גרסה חדשה שלו, ולה היה יתרון אחד ברור ומרכזי: עלות זולה בכמעט חצי ממסוק הסופר יסעור K53, ולצד זה גם ניסיון מבצעי מוכח של עשרות שנים בצבאות רבים.
ולמרות זאת, בישראל בחרו במסוק של חברת לוקהיד מרטין, שעלותו מוערכת בכ-100 מיליון דולר ליחידה, כולל מערכות לחימה ישראליות שיותקנו בו. תג המחיר של המסוק גבוה מזה של מטוס הקרב החמקני F-35.
שלא כמו ארה"ב, שהזמינה עבור המארינס 42 מסוקי סופר יסעור K-53, בהם שישה שכבר נמסרו והוכרזו השנה כמבצעיים תחת השם "קינג סטאליון", גרמניה ומצרים הודיעו באחרונה כי יעדיפו את הצ'ינוק הזול יותר, מה שעלול להשפיע לרעה על תג המחיר של מסוק העתיד של צה"ל. בישראל קיוו שמדינות נוספות שירכשו את המסוק יאפשרו להוריד את המחיר הגבוה שלו.
בחברת לוקהיד מרטין הצהירו שככל שיחלוף הזמן גם תג המחיר יירד, וציינו כי מדינות נוספות כבר הביעו התעניינות במסוק, בהן דרום קוריאה ושווייץ. גם המלחמה באוקראינה העלתה את העניין במסוק המתקדם, שיכול לשאת כ-50 לוחמים בתצורת ישיבה על הרצפה. טייסי המסוק יכולים לשלוט במסוק באמצעות טכנולוגיית Fly By Wire, שמאפשרת בסיוע חיישנים רבים ומחשוב מתקדם טיסה, המראה ונחיתה בכל תנאי – אבק, חול או עננות.
טווח הטיסה של המסוק החדש יכול לעלות על 300 ק"מ במהירות אפשרית של יותר מ-200 קשר – כמעט כפול מזה של היסעור. שלושה פתחים ברצפת המסוק יאפשרו באמצעות ווים נשיאה בטוחה ויציבה של מטענים כבדים כמו מנשאים לוגיסטיים וכלי רכב קרביים לטווח של כ-70 ק"מ. הסופר יסעור יוכל לשאת בסך הכול כ-16 טונות של ציוד, כוחות, רכבים ו/או דלק, פי שניים מיכולת היסעור הוותיק. בסך הכול, כולל משקל המעטפת של המסוק עצמו, ה-K-53 יוכל לשאת כ-40 טונות.
המסוק הראשון יגיע לישראל בשנת 2026. כבר השנה התנסו עליו בארה"ב משלחת טייסים מחיל האוויר, שישלח בקרוב לארה"ב את גרעין ההקמה של הטייסת החדשה. קצינים בצבא ארה"ב, שמלווים את פיתוח ורכש המסוק, הסבירו כי למרות העלות הגבוהה הנוכחית של המסוק, התפוקות שלו לאורך עשרות שנות פעילותו בעתיד ותצורת אחזקתו שמהווה נדבך מרכזי בהחלטה לבחור בו, הם עדיפים כלכלית, ולא רק מבצעית. "מדובר בגיים צ'יינגר. הנחיתה וההמראה איתו בתנאים קשים היא היציבה והבטוחה ביותר שיש, בלחיצת כפתור, והתפעול שלו ישתלם בראייה של 50 שנה קדימה", הם הוסיפו.
הכתב היה אורח של לוקהיד מרטין בתערוכת ILA ברלין