ממשלת פפואה גינאה החדשה נקלעה השבוע למבוכה בעקבות מחקר חדש של האו"ם הקובע כי אוכלוסיית המדינה גדולה בהרבה מכפי שמצביעים נתוניה הרשמיים – עד קרוב לפי שניים. בעוד הממשלה העריכה כי מספר התושבים הוא כ-9.4 מיליון, לפי קרן האוכלוסין של האו"ם יש מיליוני תושבים נוספים שלא נספרו, והוא קרוב יותר ל-17 מיליון.
4 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
נופים מרהיבים וסכנות רבות. פפואה גינאה החדשה
(צילום: shutterstock)
פפואה גינאה החדשה שוכנת באוקיינוס השקט, מדרום לקו המשווה, וחולקת גבול יבשתי עם אינדונזיה. היא ידועה בנופיה היפהפיים ובטבע הפראי שלה, אך נחשבת גם לאחת המדינות המסוכנות בעולם, בין השאר בשל כנופיות הפשיעה השולטות בחלקים נרחבים בה. רבים מתושביה גרים באזורים כפריים ומבודדים, וגם עובדה זו עשויה להקשות את הספירה. במחקר של האו"ם, שנעשה בצוותא עם אוניברסיטת סאות'המפטון, הסתייעו החוקרים בין השאר במידע לווייני.
ראש הממשלה של פפואה גינאה החדשה, ג'יימס מרפה, טען השבוע שההערכה כי מספר התושבים עשוי לעמוד על קרוב ל-17 מיליון מוגזמת, אך הודה שהוא אינו יודע כמה תושבים בדיוק חיים במדינה. הוא אמר כי יכול להיות שהמספר עומד על 11 מיליון, ולא 9.4 מיליון, אך הוסיף כי ייתכן שהוא טועה.
4 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
תושבים רבים גרים באזורים מבודדים. ריקוד מסורתי בפפואה גינאה החדשה
(צילום: Michal Knitl / Shutterstock.com)
4 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
"17 מיליון או 10 מיליון, כך או כך הכלכלה קטנה מדי". על חופי האוקיינוס השקט
(צילום: shutterstock)
"בין שהמספר הוא 17 מיליון, 13 מיליון או 10 מיליון, העובדה היא עדיין שהכלכלה הרשמית של המדינה שלי קטנה מדי, יש מעט מדי גישה למשרות, המשאבים מעטים מדי, ואנחנו לא יכולים לחנך, לספק שירותי בריאות ולבנות תשתיות כמו שצריך", אמר לעיתון The Australian. מרפה, יצוין, נבחר לתפקיד רק באוגוסט האחרון, ועשה זאת בין השאר בזכות ההבטחה לשפר את איכות החיים בארצו.
ג'פרי וול, שהיה בעבר יועץ לממשלת פפואה גינאה החדשה, אמר לעיתון הבריטי "פייננשל טיימס" כי ההערכה שלפיה חיים במדינה 17 מיליון איש נראית לו גבוהה, אך הדגיש כי עצם העובדה שהיא אינה יודעת כמה תושבים יש בה מטרידה מאוד: "אני חושד שחצי מהתושבים הם מתחת לגיל 25 ושכמעט כולם לא מועסקים. זו פצצה מתקתקת".
לנתונים החדשים עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על כלכלת המדינה. אם הם נכונים, הרי ששיעור ההכנסה לנפש בה הוא רק מחצית מכפי שנהוג היה לחשוב, והשכר הממוצע עומד על 1,137 דולר לשנה – נתון שיהפוך אותה לאחת המדינות העניות בעולם. אם בפפואה גינאה החדשה אכן חיים קרוב ל-17 מיליון איש, פירוש הדבר הוא שיש בה רק רופא אחד לכל 10,000 תושבים. עוד משמעות היא שהסיוע במיליונים שמעבירה לה אוסטרליה – כ-600 מיליון דולר בשנה – יעיל עוד הרבה פחות מכפי שנהוג היה לחשוב.