בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו העלו אתמול (שישי) את האפשרות שדבריה של סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס על המצב ההומניטרי ברצועת עזה "ירחיקו עסקה" לשחרור חטופים. גורם מדיני בכיר טען כי הדבר עלול לקרות "אם הדברים יפורשו על ידי חמאס כאמירות שלפיהן נפער פער בין ארה"ב לישראל". נתניהו עצמו אמר בפגישתו עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כי "חמאס צריך להבין שאין פערים בין ישראל לארה"ב, זה יאיץ את המגעים. אני מקווה שההערות (של האריס) לא ישנו את זה".
נתניהו על אמירותיה של האריס, ותגובת טראמפ
(צילום: WPTV)

אולם בחינה של דברי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות מבהירה כי הם אינם שונים מטענות שהשמיעו מתחילת המלחמה הנשיא ג'ו ביידן, האריס עצמה, וגם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. במקביל, גורמים שמעורים במשא ומתן אמרו הערב כי "בצוות המו"מ יש חשש שהעיזים שהכניס נתניהו למתווה נועדו לגרום למשבר". לדבריהם, "הוא חושב שאם יקשיח עמדות חמאס יישבר. אבל הוא לוקח פה הימור מסוכן על חיי החטופים. אין עוד זמן".
מפרוץ המלחמה בכירים בממשל האמריקני, כולל ביידן והאריס, הזכירו אינספור פעמים את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית ברצועה, את המצב ההומניטרי בה ואת הצורך בהגברת הסיוע, כמו גם את הצורך לסיים את המלחמה. לאחר פגישתה עם נתניהו, שאותה כינתה האריס "כנה וחיובית", היא ציינה כי הדגישה את "מחויבותה לישראל ולביטחונה", ופירטה: "אמרתי לו שתמיד אוודא שישראל יכולה להגן על עצמה, כולל גם משלוחותיה המרושעות של איראן, בהן חמאס וחיזבאללה. יש לי מחויבות איתנה לקיומה של מדינת ישראל, לביטחונה ולאנשיה".
לאחר מכן האריס אמרה כי "ביטאתי בפני ראש הממשלה את החשש הכן שלי באשר לסבל בעזה כולל המוות של יותר מדי אזרחים חפים מפשע, ביטאתי את הדאגה שלי באשר למצב ההומניטרי הנורא שם. יותר מ-2 מיליון איש חווים אי-ביטחון תזונתי וחצי מיליון איש סובלים מאי-ביטחון תזונתי חמור. מה שקורה בעזה במהלך תשעת החודשים האחרונים הוא נורא. אנחנו לא יכולים להסיט את המבט, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות אדישים לסבל ואני לא אשתוק". האריס הוסיפה, בדומה לביידן, כי "זה הזמן לסיים את המלחמה ולהגיע לעסקה".
דברי האריס לאחר הפגישה עם נתניהו
(צילום: רויטרס)

ביידן חשב ש"התגובה בעזה מוגזמת"

כאמור, אמירות דומות השמיע הנשיא ביידן, למשל כשמתח ביקורת על ישראל בהצהרה שנשא ב-9 בפברואר. ביידן ציין כי דיבר עם נתניהו "כדי שיפתח את המעברים בצד הישראלי, דחפתי ממש חזק", והוסיף: "מאוד קשה לקבל סיוע הומניטרי בעזה. הרבה אנשים חפים מפשע גוועים ברעב ומתים - זה חייב להיפסק". הוא אמר כי הוא חושב "שהתגובה בעזה מוגזמת", והוסיף כי הוא "דוחף חזק מאוד להפסקת אש ממושכת". דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר הבהירה אז: "ארה"ב רוצה לראות את חמאס מובס, אבל לצד זאת היינו ברורים מאוד שיש לעשות זאת תוך הבטחה שהפעולה ממוקדת ולא פוגעת באזרחים".
ימים לאחר מכן, ב-12 בפרואר, ביידן שוב ביקר את ישראל, כשנשא הצהרה משותפת משותפת עם מלך ירדן עבדאללה. ביידן ציין כי הוא מקדם הפסקת אש בלחימה בעזה והביע ביקורת נוקבת על ישראל, כשהצהיר כי "יותר מדי פלסטינים מקרב ה-27 אלף שנהרגו ברצועה הם אזרחים חפים מפשע, בהם אלפי ילדים. למאות אלפים נוספים אין גישה למזון, מים ושירותים בסיסיים. אובדן חיים של כל עזתי חף מפשע הוא טרגדיה". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקר באותם ימים בישראל ואמר כי "הדה-הומניזציה שעברו ישראלים ב-7 באוקטובר אינה רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים".
ב-10 באפריל, בצל אי-הוודאות בנוגע למבצע ברפיח, ולחץ אמריקני להגיע להפסקת אש, ביידן תקף את המדיניות של ראש הממשלה, ואמר: "אני חושב שמה שהוא עושה זו טעות. אני לא מסכים עם הגישה שלו". בריאיון לרשת "Univision", אמר ביידן כי "מה שאני מבקש מהישראלים זה לקרוא להפסקת אש, ולאפשר ב-8-6 שבועות הקרובים הכנסה מלאה של מזון ותרופות לרצועה".
ביידן: "תגובת ישראל בעזה מוגזמת"

כחודש לאחר מכן, ב-19 במאי, הנשיא האמריקני אמר בנאום שנשא באטלנטה כי "מה שקורה בעזה שובר לב, מדובר במשבר הומניטרי". ביידן הוסיף כי הוא "עובד מסביב לשעון כדי להשיג הפסקת אש מיידית". הוא אף ציין כי "משפחתי כועסת ומאוד מושפעת ממה שקורה בעזה". גם השבוע, בנאום הפרישה שנשא, ביידן הבהיר כי "אמשיך לפעול לסיום המלחמה ברצועת עזה, להביא את כל החטופים הביתה ולהביא שלום וביטחון למזרח התיכון".
אמש, לאחר שביידן נועד עם נתניהו, הבית הלבן מסר כי הם "דנו בפירוט בהתפתחויות בעזה ובמשא ומתן הנמשך להפסקת אש ועסקת חטופים. הנשיא הביע את הצורך בסגירת הפערים שנותרו, ובהגעה כמה שיותר מהר לעסקה שתשיב את החטופים הביתה ותשים סוף למלחמה בעזה. הנשיא גם העלה את נושא המשבר ההומניטרי בעזה, ואת הצורך להסיר כל מכשול בפני הזרמת הסיוע והחזרת השירותים הבסיסיים לאלו שזקוקים להם, וכן את החשיבות הקריטית בהגנה על חיי אזרחים במהלך מבצעים צבאיים".

טראמפ הפציר "לסיים את המלחמה בעזה מהר"

כאמור, דונלד טראמפ קרא לא אחת בעצמו לסיום המלחמה בעזה. ב-17 במרץ, למשל, אמר בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי על ישראל לסיים את המלחמה, וביקש להעביר מסר במיוחד לנתניהו: "אתה צריך לסיים את המלחמה בעזה. לעשות את זה מהר, ולחזור לעולם של שלום". טראמפ הוסיף כי "אנחנו צריכים שלום בעולם".
בריאיון נוסף, למגזין "טיים" בסוף אפריל, הנשיא לשעבר מתח ביקורת על התנהלות נתניהו במלחמה, ואמר על מתקפת הטרור של 7 באוקטובר כי "זה קרה במשמרת שלו". טראמפ, שאמר בריאיון כי "היה לי ניסיון רע עם ביבי", נשאל האם ישקול למנוע את הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל כדי לדחוף אותה לקראת סיום המלחמה. הוא לא השיב בחיוב, אך גם לא שלל זאת. גם יממה לפני הפגישה עם נתניהו, טראמפ אמר בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי "על ישראל לסיים את המלחמה עם חמאס מהר ולהחזיר את החטופים", והוסיף כי "ישראל צריכה לנהל טוב יותר את יחסי הציבור שלה בעולם".
ימים אחדים לאחר 7 באוקטובר, פרסם מגזין ה"רולינג סטון" כי טראמפ קרא בשיחות פרטיות להדחתו של נתניהו. לפי אותו דיווח, טראמפ הביע תמיכה בסילוקו של נתניהו מהשלטון בכמה שיחות טלפון שערך עם גורמים רפובליקניים פרו-ישראליים מאז מתקפת הטרור של חמאס. לפי הדיווח, שהתבסס על שני גורמים המוערים בשיחות, הנשיא לשעבר אמר שהכנסת צריכה "להדיח" את נתניהו בגלל שמתקפת הטרור התרחשה במשמרת שלו. לדברי הגורמים, טראמפ הביע גם תקווה שאם ייבחר מחדש לנשיא, עד כניסתו לבית הלבן בינואר 2025 נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה.
פורסם לראשונה: 23:46, 26.07.24