ממשלת סלובניה הכירה היום (ה') באופן רשמי במדינה פלסטינית עצמאית. על הצעד הודיע ראש הממשלה רוברט גולוב, שמדינתו הפכה לרביעית אחרי ספרד, נורבגיה ואירלנד, שמאשרת את ההכרה באופן רשמי. המהלך עדיין כפוף לאישור בית הנבחרים במדינה. שר החוץ ישראל כ"ץ, שבתחילת החודש נזף בשגרירת סלובניה עוד כשהמדינה שקלה את הצעד, גינה: "תגמול לחמאס". בארגון הטרור בירכו על הצעד.
הנזיפה של כ"ץ בשרת החוץ של סלובניה
(צילום: יוסי פונס, לע״מ)

2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב
ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב
"זהו מסר של שלום". ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב
(צילום: רויטרס / REUTERS / Borut Zivulovic)
2 צפייה בגלריה
דגל פלסטין מונף מחוץ לבניין הממשלה
דגל פלסטין מונף מחוץ לבניין הממשלה
דגל פלסטין מונף מחוץ לבניין הממשלה בלובליאנה. כ"ץ תקף: "תגמול לחמאס"
(צילום: REUTERS / Borut Zivulovic / רויטרס)
"היום ממשלתנו החליטה להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית וריבונית", אמר גולוב במסיבת העיתונאים בלובליאנה. "זהו מסר של שלום", טען גולוב, שקרא להפסקה מיידית של המלחמה ולשחרור החטופים.
בינתיים, ממשלתו הניפה את דגל פלסטין לצד דגלי סלובניה והאיחוד האירופי, מול בניין הממשל במרכז העיר לובליאנה. שר החוץ ישראל כ"ץ גינה את הצעד, ואמר כי ההחלטה מתגמלת את חמאס על מעשי הרצח והאונס בטבח ב-7 באוקטובר. בהצהרה שקיים היום אמר השר כי המהלך מחזק גם את איראן, ופוגע בידידות הקרובה בין ישראל לסלובניה. "אני מקווה שבית הנבחרים בסלובניה ידחה את המהלך הזה", אמר כ"ץ, שבתחילת החודש נזף כאמור בשרת החוץ של סלובניה, בזמן שהמדינה עוד שקלה את הצעד.
מי שבירך על הצעד היה חמאס. "מברכים על הודעת ממשלת סלובניה על אישור ההחלטה להכיר במדינת פלסטין, ואנו רואים בה צעד התומך בשאיפות עמנו לשחרור ועצמאות, וסיום הכיבוש הציוני בארצנו. אנו קוראים למדינות ברחבי העולם לנקוט בצעדים נוספים בתמיכה במאבק של עמנו, ולנקוט צעדים לבודד את היישות הציונית, המנהלת מלחמת רצח", נכתב בהודעת ארגון הטרור.
שלשום, כאמור, ספרד, אירלנד ונורבגיה הכריזו באופן רשמי על הכרתן במדינה פלסטינית, אחרי שהצהירו שיעשו כן. ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס הודיע אז כי מדינתו מכירה במדינה פלסטינית, ברצועת עזה ובגדה המערבית - שמזרח ירושלים היא בירתה. "ספרד לא תכיר בשינויים לגבולות 1967, אלא אם הוסכמו על ידי כל הצדדים", הוסיף סנצ'ס. שעות לאחר מכן, הודיעה גם ממשלת אירלנד על הכרה רשמית במדינה פלסטינית - ואף ציינו כי ימנו שגריר ברמאללה.
במקביל, שרי החוץ של האיחוד האירופי, שנועדו בכנס בבריסל, קיימו לראשונה "דיון משמעותי" על סנקציות נגד ישראל, אם זו לא תציית לפסיקה של בית הדין בהאג. כך אמר שלשום שר החוץ של אירלנד, מיהאל מרטין.
ההכרזה של ראש ממשלת ספרד, שלשום
(צילום: רויטרס )

בתדרוך לעיתונאים הוא אמר: "יש קונצנזוס מאוד ברור לגבי הצורך לקיים את פסיקות המוסדות ההומניטריים והמשפטיים הבינלאומיים כמו הבית הדין הבינלאומי לצדק". הוא הדגיש בנוסף כי על ישראל "לדבוק בהוראות הזמניות הללו, לפתוח את מעבר הגבול ברפיח ולהפסיק את פעילותה הצבאית בעיר".
מבין 27 החברות באיחוד האירופי - שבדיה, קפריסין, הונגריה, צ'כיה, פולין, סלובקיה, רומניה ובולגריה כבר הכירו במדינה פלסטינית. מלטה אמרה גם היא שהיא עשויה להודיע על כך בקרוב. הפרלמנט של דנמרק הצביע שלשום על הצעת חוק להכיר במדינה פלסטינית. בריטניה ואוסטרליה שוקלות הכרה גם הן, ואילו צרפת אמרה ש"זה לא הזמן".
גרמניה, בניגוד אליהן, הצטרפה לארה"ב בדחיית ההכרה החד-צדדית, ועמדה על כך שפתרון שתי המדינות יוכל להתקיים רק באמצעות דיאלוג בין הצדדים.