בבריטניה מדווחים היום (ב') כי הסוכנות לפיקוח על הימורים פתחה בחקירה נגד עוד פוליטיקאית מהמפלגה השמרנית של ראש הממשלה רישי סונאק, אחרי שזו השתתפה במשחק ניחושים של סוכנות הימורים בריטית בנוגע למועד שבו ייערכו הבחירות – מועד שקביעתו נתונה בידי ראש הממשלה. היא מצטרפת למועמד שמרני אחר ולמאבטח של ראש הממשלה סונאק שכבר נחקרים כדי לבדוק אם ניצלו מידע פנימי כדי להרוויח כסף בהימורים – ניצול שמוגדר בבריטניה כעבירה פלילית.
3 צפייה בגלריה
רישי סונאק ראש ממשלת בריטניה פרשת הימורים ב מפלגה
רישי סונאק ראש ממשלת בריטניה פרשת הימורים ב מפלגה
ראש הממשלה סונאק. המאבטח השתתף בשלושה הימורים
(צילום: shutterstock, AP)
הבחירות בבריטניה, נזכיר, ייערכו ב-4 ביולי הקרוב, בעוד שבועיים, וסקרים צופים שהמפלגה השמרנית תתרסק בהם ותאבד את השלטון אחרי 14 שנה ללייבור, שצפויה מצדה להשיג את התוצאה הטובה בתולדותיה. הבחירות בממלכה נערכות אחת לחמש שנים, אבל החוק מתיר לראש הממשלה לקבוע את המועד המדויק בשנה החמישית שבו הן יתקיימו, ועד לאחרונה לא היה ברור מתי בדיוק ייערכו.
לסונאק ניתנה האפשרות לקבוע את הבחירות לכל מועד עד לינואר, ומרבית הפרשנים העריכו כי הן ייערכו בסתיו, כדי שלראש הממשלה יישאר די זמן לשפר מעט את מצב מפלגתו בסקרים וכדי שמאידך לא תהיה התנגשות בין מועד הבחירות לעונת החגים ולאירועים אחרים שעלולים להסיט מהן את תשומת הלב. אלא שבסוף מאי הפתיע סונאק, והודיע כי הבחירות ייערכו מוקדם מהצפוי – כבר ב-4 ביולי, כלומר בתוך חודש וחצי מרגע ההכרזה.
בשבוע שעבר נודע כי משטרת בריטניה פתחה בחקירה נגד חבר הפרלמנט קרייג וויליאמס, המשמש כעוזרו של סונאק ומתמודד על מושב בפרלמנט גם בבחירות הקרובות, אחרי שהתברר כי שלושה ימים לפני ההכרזה על מועד הבחירות הימר על 100 פאונד (128 דולר) שהן ייערכו ביולי, ולא כפי שמעריכים רוב הפרשנים. אמש נודע כי ביום שני השבוע עצרה המשטרה גם את אחד ממאבטחיו של סונאק בעקבות השתתפותו בהימורים על מועד הבחירות, ולפי התקשורת הבריטית הוא השתתף בכמה סבבי הימורים, ולפחות באחד מהם הימר על סכום בן שלוש ספרות.
3 צפייה בגלריה
קרייג וויליאמס ו לאורה סאונדרס פרשת הימורים ב פוליטיקה הבריטית
קרייג וויליאמס ו לאורה סאונדרס פרשת הימורים ב פוליטיקה הבריטית
לאורה סאונדרס וקרייג וויליאמס, השמרנים שהסתבכו בחקירת ההימורים
הבוקר דיווחו כלי התקשורת בבריטניה על חשדות נגד דמות שלישית – לורה סאונדרס שמתמודדת מטעם המפלגה השמרנית על מושב בפרלמנט המוקצה לעיר בריסטול שבדרום אנגליה. גם היא הימרה על מועד הבחירות, אם כי לא ידוע כמה כסף השקיעה בכך. עובדה מעניינת היא שסאונדרס נשואה למנהל הקמפיין של המפלגה השמרנית, טוני לי, כך שעשוי היה להיות לה מידע פנימי ומוקדם על המועד. ברשת "סקיי ניוז" מדווחים כי אמש הודיע לי שהוא יוצא לחופשה.
כשהסוכנות לפיקוח על הימורים בבריטניה נשאלה היום על הדיווחים בנוגע לחקירה היא מסרה רק שהיא חוקרת "אפשרות שנעשו עבירות בנוגע להימורים על מועד הבחירות".
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
יו"ר הלייבור קיר סטרמר. דוהר לניצחון בבחירות
(צילום: Anthony Devlin/Getty Images)
פרשת ההימורים היא עוד מבוכה למפלגה השמרנית, שהסתבכה בשנים האחרונות בשלל שערוריות, בהן פרשת מסיבות הקורונה. השר מייקל גוב מהמפלגה, שיפרוש בקרוב אחרי 20 שנה, אמר הבוקר ל"סקיי ניוז" כי אם החשדות בנוגע להימורים יתאמתו יהיה זה מאכזב ומטריד, אך טען כי מדובר בכמה תפוחים רקובים, ולא בתופעה הפושה במפלגה.
הימורים הם פעילות פופולרית ומקובלת בבריטניה, וסוכנויות ההימורים בה מציעות למנחשים כסף רב תמורת ניחושים מדויקים בשלל תחומים – מתוצאות של משחקי ספורט או תחרות האירוויזיון, דרך השמות שיינתנו לילדים חדשים הנולדים למשפחת המלוכה ועד למועד שייקבע לאירועים פוליטיים כמו הבחירות. עם זאת, כאמור, רמאות בהימורים באמצעות הדלפת מידע פנימי היא עבירה פלילית.