בית הנבחרים האמריקני הצביע הלילה (בין שלישי לרביעי) בעד הטלת סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), בשל כוונתו להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בגין פשעי מלחמה על רקע הלחימה בעזה. ההצעה עברה ברוב של 247 חברי קונגרס לעומת 155 מתנגדים, כולם דמוקרטים. שני רפובליקנים בלבד נמנעו מהצבעה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי הוא "מתנגד בתוקף" להצעת החוק, אבל לא איים רשמית בהטלת וטו. עם זאת, נראה כי ההצעה לא תעלה להצבעה בסנאט - שנמצא בשליטת הדמוקרטים - ובכך לא ייאלץ הנשיא להכריע בשאלת הווטו.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
יטיל וטו? ביידן מתנגד לצווי מעצר לנתניהו וגלנט
(צילום: יריב כץ, REUTERS/Julia Nikhinson, אלכס קולומויסקי)
למרות הביקורת שמתח ביידן על בית הדין הוא מעדיף שלא לנקוט פעולות קיצוניות כמו הטלת סנקציות. "נשיא דמוקרטי שחלק גדול מהאג'נדה שלו הוא שיתוף פעולה של מוסדות בינלאומיים לא יכול לעשות דבר כזה", אמר מקור דמוקרטי בבית הנבחרים. "בוודאי לא כשהוא מתכוון לרוץ לקדנציה שנייה כמי שמגן על הדמוקרטיה העולמית".
בהודעה שמסר הבית הלבן נכתב כי "אנחנו מודאגים מאוד מהפזיזות של התובע הבינלאומי להגיש בקשה לצווי מעצר נגד בכירים ישראלים, אך אנו מתנגדים להטלת סנקציות על האג, אנשיו, שופטיו או כל מי שמסייע לעבודתו. יש דרכים יעילות יותר להגן על ישראל ולקדם צדק בינלאומי ואחריות. הממשל מוכן לעבוד עם הקונגרס על האפשרויות הללו".
לפני ההצבעה קיים יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון מסיבת עיתונאים, במהלכה כינה את פעולתו של בית הדין "בלתי מתקבלת על הדעת". הוא אמר כי "אנחנו לא יכולים לאפשר את זה. יש להעניש את בית הדין על הפעולה הזו. אם ל-ICC מותר לרדוף אחרי מנהיגי מדינות שהם לא מסכימים איתם, למה שלא יעשו את זה גם למנהיגי ארה"ב?".
הרפובליקנים בקונגרס, שמתנגדים מסורתית ל-ICC, תקפו באופן חריף את הכוונה להוציא צווי מעצר למנהיגים ישראלים, ואליהם אף הצטרפו כמה דמוקרטים. אחד מהם, ג'וש גוטהיימר מניו ג׳רזי, קרא למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולשרת האוצר ג'נט ילן להטיל סנקציות על בית הדין, ושיגר מכתב עליו חתמו שני תריסר חברים משתי המפלגות.
"ההאשמות נגד מנהיגים ישראלים חסרות בסיס", נכתב. ״הן משקפות את ההטיה ההיסטורית המתועדת היטב של בית הדין נגד ישראל. הראיות ברורות: מחבלי חמאס אחראים לגרימת הרס ולזריעת הרס. הסכסוך הטרגי הזה יכול להסתיים מחר אם חמאס יניח את נשקו, ישחרר את החטופים ויאפשר סיוע הומניטרי נוסף לאזור. במקום לפעול למען פתרון צודק, בית הדין משחק פוליטיקה".
מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, הדמוקרט האקים ג'פריס, אמר שגם הוא מתנגד להחלטת ה-ICC, אך אינו יכול לתמוך בהצעת החוק החד-צדדית של המפלגה הרפובליקנית ״שאין לה סיכוי בסנאט״. עם זאת, ג'פריס אמר שהוא מאמין שיש מקום לחקיקה דו-מפלגתית בנושא.