שר הביטחון יואב גלנט היה אמור להמריא הלילה (בין שלישי לרביעי) לביקור בזק בוושינגטון, שמטרתו העיקרית היא להדק את התיאום בין ישראל לארה"ב, בצל ההיערכות לתגובה ישראלית על מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן - אבל אישור לטיסה הזו עדיין לא ניתן, הנסיעה בסכנת ביטול, והאמריקנים בהלם מוחלט.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציב שני תנאים לטיסתו של גלנט, לפני אישור שלה: שיחה של נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אחרי שלא שוחחו במשך שבועות ארוכים, ואישור סוג הפעולות הבאות של ישראל בקבינט. למעשה, עד לרגע זה הממשלה לא אישרה את נסיעתו של גלנט. כבר זמן רב שביידן מתחמק משיחה עם נתניהו, ולעומת זאת הוא שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.
שר הביטחון גלנט בפיקוד הצפון, היום
(צילום: שחר יורמן)

ההערכה היא שנתניהו למעשה מפחד ממתן קרדיטים לגלנט מצד ביידן - ורוצה להראות ל"בייס" שלו בליכוד שהוא מונע מגלנט תיאום עם האמריקנים. האמריקנים בהלם - ולמעשה אין זה משבר רק בין נתניהו לגלנט, אלא גם בין נתניהו לממשל ביידן. האמריקנים הם אלה שהזמינו את שר הביטחון, שמהווה מבחינתם את "איש הקשר למלחמה", והוא תיאם את נסיעתו עם לשכת ראש הממשלה. עד לפני שעות, למרות שלא התקבל אישור לנסיעה, בסביבת גלנט היו בטוחים שהיא תתקיים כמתוכנן.
דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, התייחס להתפתחויות האחרונות ואמר כי "ארה"ב לא רואה בכך סימן להחלטה סופית של ישראל לתקוף את איראן". על ההיתכנות של ביטול או דחיית הנסיעה הוסיף: "בסוף החלטות של נסיעות חברי הקבינט לוושינגטון הן החלטות של ממשלת ישראל".
המטרה המרכזית בנסיעת גלנט הייתה לקבל מהאמריקנים את מה שישראל כל כך צמאה לו - הקרנת כוח מצד המעצמה הגדולה בעולם, במזרח התיכון, שעשויה למנוע תגובה איראנית לתגובה הישראלית, שעוד תגיע. לפני טיסתו של גלנט, שכעת כאמור בסכנת ביטול, הוא זומן - ביחד עם שרים נוספים - להתייעצות ביטחונית בקריה אצל ראש הממשלה, לאחר שאתמול נחשף ב-ynet כי הוא לא זומן לדיון דומה.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין
יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין
ייפגשו בפנטגון? אוסטין וגלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ברשת NBC דווח היום, מפי שני גורמים אמריקנים, כי בישראל לא מסרו לארה"ב פרטים מפורשים לגבי התגובה למתקפת הטילים האיראנית, גם אחרי שבכירי צבא אמריקנים דנו בפומבי באפשרות לתמוך בתגובה הישראלית, בין היתר במודיעין. לפי שני בכירים, בשיחתו של גלנט עם שר ההגנה לויד אוסטין השניים דנו באפשרויות התגובה הפוטנציאליות, אבל לא בהחלטה הסופית של ישראל. גורמים אמריקנים אמרו כי אינם סבורים שישראל כבר החליטה סופית כיצד לנהוג.
האופציות האפשריות, לפי אותם גורמים, הן יעדי צבא ומודיעין, הגנה אווירית וכן תשתיות אנרגיה. "גלנט ואוסטין לא דנו בתקיפת הגרעין כאופציה", נכתב ב-NBC.
גלנט ומערכת הביטחון מובילים ודוחפים לתקיפה באיראן ואף שמו את התוכניות בפני הדרג המדיני, למרות שכנראה טרם התקבלה החלטה בנושא. שר הביטחון היה אמור להיפגש עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה אוסטין, בדיוק בעניין זה. בין השניים קשר אישי מיוחד שהתפתח ביותר מ-100 שיחות בין השניים מאז פרוץ המלחמה לפני 368 ימים.
מלבד אוסטין, גלנט גם אמור היה להיפגש עם יועציו של נשיא ארה"ב ביידן, בצל משבר האמון החריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא האמריקני. עדות למשבר בין השניים, שאפילו לתאם שיחה ביניהם לא מצליחים כבר שבועות ארוכים - וכעת נתניהו דורש כתנאי לאישור נסיעת גלנט, ניתן למצוא בבחירתו של ביידן ביום השנה לטבח 7 באוקטובר: להתקשר דווקא לנשיא המדינה יצחק הרצוג - ולא לנתניהו.
גלנט אמור היה להגיע לוושינגטון עם עמדה ברורה לממשל: צריך לתקוף באיראן, אך צריך לעשות את התקיפה בצורה הטובה ביותר, תוך תיאום מרבי עם האמריקנים, שגם צריכים לתפיסתו להקרין כאמור כוח באזור, מנושאות מטוסים דרך שיתופי פעולה בין ישראל לארה"ב. נבהיר כי בישראל אין שום ציפייה שארה"ב תצטרף לתקיפה, בטח לא בתקופת בחירות, אך היא כן מצפה שהיא תהיה שם בשבילנו אם וכאשר איראן תגיב על תקיפה במתקפת טילים נוספת, באמצעות הקואליציה הבינלאומית שהוקמה במהלך המלחמה - ושסייעה רבות בשתי המתקפות שהגיעו מאיראן.
3 צפייה בגלריה
לא מצליחים אפילו לתאם שיחה, כעת נתניהו מציב אחת כזו כתנאי. משבר אמון חריף
לא מצליחים אפילו לתאם שיחה, כעת נתניהו מציב אחת כזו כתנאי. משבר אמון חריף
לא מצליחים אפילו לתאם שיחה, כעת נתניהו מציב אחת כזו כתנאי. משבר אמון חריף
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
בכירים בישראל אומרים היום כי "יש לנו יכולת להסב נזק כבד לאיראן, אבל הנחת העבודה היא שאיראן תתקוף בחזרה, וכאן יש חשיבות לתיאום עם האמריקנים. איראן נותרה בלי חמאס או חיזבאללה באופן אפקטיבי, אבל זה לא אומר שישראל לא צריכה להיערך למתקפה איראנית ישירה". הם ציינו כי "חשוב שבמקרה כזה טהרן תבין שארה"ב איתנו".

חימושים, וגם מודיעין

לקראת ביקורו, שבסכנת ביטול, גלנט גם תכנן לבקש מבני שיחו לסייע לישראל בחימושים מכל הסוגים, בעיקר סוללות הגנה נוספות נגד טילים מאיראן ומערכות שיכולות לסייע לסוללות החץ שלנו, גם בים וגם ביבשה. בנוסף בישראל מעוניינים גם לבקש שוב את החימושים הכבדים, שהמשלוח שלהם מעוכב כבר חודשים בגלל המלחמה המתמשכת ברצועת עזה.
בנוסף בישראל מעוניינים לקבל מהאמריקנים גם סיוע במודיעין. לארה"ב יש יכולות מודיעיניות שאין לנו בסדרי גודל, בעיקר כשמדובר ביכולות לוויין וגם בנושאים נוספים. סוגיה נוספת שנוגעת לתיאום היא המרחב האווירי בין ישראל לאיראן, שנשלט על-ידי האמריקנים. גלנט לוקח איתו את מנכ"ל משרדו אייל זמיר ואת ראש מטה חיל האוויר וסגן מפקד החיל תת-אלוף עומר טישלר.
נכון לעכשיו, אין לישראל מחסור בחימושים, אבל במערכת הביטחון רוצים להיערך לבאות ולסגור פערים עתידיים, שעשויים להיווצר במקרה של מלחמה כוללת ורחבה יותר. הרעיון הוא לנצל את המתקפה הקרובה באיראן כדי לקדם הבאת חימושים נוספים לישראל, מערכות הגנה אווירית נוספות ועוד הקרנת כוח אמריקנית.
3 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
מערכת חץ 3
(צילום: אלעד מלכה, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
מוקדם יותר היום שר הביטחון קיים הערכת מצב בבור המבצעים של פיקוד הצפון, יחד עם מפקד הפיקוד האלוף אורי גורדין וקציני המטה בפיקוד. "חיזבאללה זה ארגון בלי ראש", אמר, "נסראללה חוסל, גם מחליפו כנראה חוסל (בהמשך נתניהו חשף בסרטון שפרסם הערב כי הוא אכן חוסל, ואיתו גם "היורש של היורש" - א"א), לדבר הזה יש השפעה דרמטית על כל מה שקורה - אין מי שיקבל החלטות, אין מי שיפעל ומערך האש שחיזבאללה בנה אותו במשך שנים בהשקעה איראנית אדירה, הגיע לרמה שחיזבאללה של היום הוא דומה למה שהתחיל איתו חמאס ואולי מתחת לזה".
"כל זה יחד עם הפעולה המשמעותית שנעשית בחזית, למעשה בכל מקום מקלפים את כל היכולות ואנחנו רואים מה קורה, יש פחד, יש בהלה, יש בריחה, יש שחיקה של ארגון חיזבאללה שהיא בסדר גודל אחר, הארגון הזה לא חווה אף פעם דבר כזה. הפעולות שאנחנו עושים נצפות בכל רחבי המזרח התיכון, כשהעשן בלבנון יתפוגג, באיראן יבינו שהם איבדו את הנכס הכי יקר שלהם – שזה חיזבאללה. היום אנחנו שנה מפתיחת המלחמה, התוצאה שנה אחרי תחילת המלחמה היא שחמאס ארגון מפורק שפועל בפעולות טרור, חיזבאללה ארגון מוכה, שבור, ללא יכולות פיקוד ושליטה, ללא יכולות אש משמעותיות, עם ניסיונות להרים את הראש ובעיקר ללא הנהגה בשום דרג – לא בדרג הפוליטי, לא בדרג הצבאי, לא ביכולת קבלת החלטות ואת זה אנחנו צריכים לנצל כי המטרה שלנו היא להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון".
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל אדלסון, ניו יורק
פורסם לראשונה: 17:49, 08.10.24