דובר צה"ל: " יידע כל מי שמתכנן לפגוע באזרחי ישראל - שנגיע אליו"
(צילום: נויל האריס)

על רקע תפיסתם הלילה של המחבלים שביצעו את הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן ביום חמישי ליד היישוב חומש, שפונה כחלק מפינוי ארבעת יישובי צפון השומרון בתוכנית ההתנתקות, דובר צה"ל תא"ל רן כוכב אמר בריאיון לאולפן ynet כי "לכידתם תמנע פיגועים נוספים". לדבריו, "חמאס בירך על עצם ביצוע הפיגוע הזה אבל לא לקח אחריות. יכול להיות שהוא יודע למה".
"מהחקירה נצליח ללמוד דברים וכך לסכל תשתיות טרור וחוליות נוספות שנמצאות בשטח", אמר כוכב. "מודיעין רב יעלה מהנחקרים אני מניח. באמצעותם ובאמצעות היכולות המודיעיניות-טכנולוגיות שלנו ושל שב"כ - נצליח למנוע פיגועים נוספים".
4 צפייה בגלריה
כוחות צבא והצלה ב זירה פיגוע ירי ליד חומש ב שומרון הרוג יהודה יהודה דימנטמן
כוחות צבא והצלה ב זירה פיגוע ירי ליד חומש ב שומרון הרוג יהודה יהודה דימנטמן
זירת הפיגוע בחומש והנרצח יהודה דימנטמן
(צילום: רויטרס)
בצה"ל עדכנו כי בסך הכל נעצרו שישה-שבעה חשודים, בהם שניים-שלושה סייענים. בשב"כ הוסיפו כי במסגרת המעצרים נתפס גם הנשק ששימש את המחבלים לביצוע הירי - שני רובים מסוג M16 ונשק אחד מסוג קרלו. החשודים הועברו להמשך חקירת שב"כ.
לדברי דובר צה"ל, הפיגוע ביום חמישי היה שונה מפיגועים אחרים שבוצעו לאחרונה. "הפיגוע הזה שונה בתכלית מפיגועי היחידים כי מדובר בפיגוע טרור, פעילות חבלנית עוינת באמצעות כלי נשק, כנראה על בסיס ארגון טרור שעומד מאחורי הדברים", הסביר. "אנחנו נרדוף, כפי שרדפנו כעת, אחרי כל מי שיתכנן ויבצע פיגועי טרור בכל סוג שהוא באיו"ש".
נלכדו מבצעי הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן
(צילום: דו"צ)

תא"ל כוכב סירב לומר באופן ודאי לאיזה ארגון טרור משתייכת החוליה שביצעה את הפיגוע. "אני לא רוצה להתייחס לאיזה ארגון טרור הם משתייכים. אנו מניחים שהם משתייכים לארגון כזה או אחר, לאו דווקא חמאס. אבל זה לא משנה, יידע כל מי שמתכנן לפגוע באזרחי ישראל שנגיע למיטתו, או לכל מקום שבו הוא נמצא, ונסכל את פיגועי הטרור, כפי שקרה הלילה".
"בכל אופן, חמאס מנסה להשפיע גם באיו"ש, ולא רק בעזה", המשיך דובר צה"ל. "באירוע הזה חמאס בירך על עצם ביצוע הפיגוע, אבל לא לקח אחריות. יכול להיות שהוא יודע למה. אני ארמוז ואגיד שאנו מצויים במהלך החקירה, ואני מניח שבשעות הקרובות נדע לאיזה ארגון ותשתית טרור משתייכים המחבלים. לשמחתי הם בידיים שלנו, ונפיק מהם מודיעין על מנת למנוע פיגועים נוספים. כל יום וכל לילה אנחנו מבצעים מעצרים וסיכולים על מנת לאפשר שגרה ואורחות חיים נורמלית, ותחושת ביטחון לתושבי איו"ש".
4 צפייה בגלריה
הכוחות בשטח בחיפושים אחר המחבלים
הכוחות בשטח בחיפושים אחר המחבלים
תיעוד מלכידת המחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
בכיר לשעבר בשב"כ: "הצלחנו לסכל את הפיגוע הבא, זה לא גל טרור"
(צילום: נויל האריס)

- מה הערכת המצב שלכם בצה"ל? האם נראה עוד פיגועים כאלה בזמן הקרוב? "אני מאוד מקווה שארגוני הטרור הבינו את המסר, גם על הפעולה המהירה שלנו וגם על ההצלחה שלה. אנחנו מסכלים עשרות פיגועים והתארגנויות מהסוג הזה, בדרך כלל בהצלחה מירבית, וגם הלילה כשתפסנו ולכדנו את המחבלים הם הבינו את המסר, שיידע כל אחד שמתכנן או מבצע פיגוע טרור מכל סוג שהוא - שנגיע אליו, עדיף מוקדם ממאוחר".
- כמה חוליות כאלה עם נשק יש? "אני לא יודע לספור אותן אחת לאחת. יש כוונות, תמיד מתוח באיו"ש, תמיד מתוח באזורים הללו. יש רצון לפגע באזרחי ישראל, בחיילי צה"ל ובכוחות הביטחון. אנו עומדים על המשמר, מתגברים וערוכים לסכל כל פעילות מהסוג הזה, על הצירים, ביישובים ובכל מקום אחר".
דובר צה"ל התייחס גם למתיחות מול איראן, על רקע פיצוץ שיחות הגרעין בווינה, ולאפשרות שישראל תתקוף שם. "אנחנו עסוקים באיסוף מודיעיני, בהגנה ובתקיפה, בכל זירת המלחמה, מהדרום ועד הצפון בכל מעגלי הלחימה. לוחמי צה"ל ערוכים, מהחרמון המושלג הבוקר ועד אילת, בכל הגבולות והמקומות".
4 צפייה בגלריה
בנט בחפ"ק הלילי
בנט בחפ"ק הלילי
ראש הממשלה בנט בחפ"ק של שירות הביטחון הכללי
- יש העלאת מדרגה של ההיערכות הזו? "אנחנו מתכוננים חודשים ארוכים למגוון תרחישים לכל מעגל שהוא, באיסוף מודיעין, בהגנה ובהתקפה. צה"ל נערך בשנים ובחודשים האחרונים והעלה מוכנות ומדרגה בהתאם להנחיות הדרג המדיני, נמשיך להתכונן לכל תרחיש שהוא".

סגן שר הביטחון: "אי אפשר להבטיח שקט שוויצרי"

סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) אמר במשדר כי "המסר מלכידת המחבלים הוא שנעצור כל מפגע ונעמוד על שמירת החוק והביטחון". לדבריו, "אנחנו לא יכולים להבטיח במאה אחוז, אבל יכולים להבטיח מאה אחוז של כוונה ומאמץ אדיר של שירותי הביטחון הכללי, צה"ל ויחידות מיוחדות. ביטחון של אזרחים ישראלים ופלסטינים בראש מעיינינו. יש שני הישגים בתפיסה הזאת - גם עצירת המחבלים, שהוכיחו את קטלניותם ואכזריותם, וגם מסר למפגעים הפוטנציאליים שיעזו פחות".
סגן שר הביטחון: "כבר 140 שנה אנשים לא מרגישים בטוחים"
(צילום: נויל האריס)

- שמונה פיגועים תוך חודש. עדיין לא קוראים לזה גל טרור? "הרלוונטיות היא לא איך לקרוא לזה. יש כאן יותר אירועים, יש בהם קשר אולי פסיכולוגי, השראה תקשורתית, אבל אני לא חושב שיש ביניהם קשר או יד מכוונת שגורמת לכך. ראינו מצבים חמורים מאוד בעבר, ולצערי אי אפשר להבטיח שקט שוויצרי גם בעתיד. נמשיך לעשות את מירב המאמצים כדי שהמציאות הזו תיעצר".
- אתה מפריד בין חוליה כזו שתופעלה על ידי ארגון טרור לבין "מפגעים בנסיבות אישיות"? "ש משמעות מבצעית מאוד ברורה. ככל שהתשתית יותר מאורגנת, היא מצד אחד גם יותר מסוכנת ומצד שני יותר נגישה לכוחות הביטחון. קשה לשלוט על מה שמתחולל בין האוזניים במוח של בני אדם. יכולים להיות מצבים שקמים אנשים בבוקר ופוגעים כי בא להם. אנחנו מחזקים את הכוחות, את הנוכחות והערנות, ומקווים שנחזור מהר לסוג של שגרה. אף פעם אין בארץ הזו באמת שגרה אמיתית, ואין ספק שלא תם הרצון לפגוע. אנחנו נמשיך לעשות את המאמצים על מנת לקטול את הכוונות הללו. אנחנו מגיעים לבתים, עוצרים התארגנויות לפני שהן מבשילות ובדרך כלל מצליחים, אך לעיתים לצערנו, כמו במקרה הטראגי האחרון, זה מסתיים רע".
תיעוד הירי ממצלמת רכב

- שמענו כוונות של חברי הנרצח שמתכננים לחזור לחומש, מה המסר שלך לאותם אנשים? "אנחנו נשמור בקפדנות על הסטטוס קוו. אני קוראים לישראלים ולפלסטינים לשמור על החוק. שלטונות הביטחון המוסמכים בפיקוד המרכז ידאגו לכך שלא תהיינה הפרות חוק, לא מצד פלסטינים ולא מצד ישראלים. המסר לכל הישראלים וגם לפלסטינים ממערב לירדן הוא שנדאג לכולם. אנחנו דואגים לחינוך, אספקת מים, חשמל, תחבורה. נמשיך לעשות זאת, יהיה חיזוק אורגני של היישובים. אנחנו בממשלה הזו לא נבצע היפרדות חד צדדית, ולא שתי מדינות וגם לא נחיל את החוק ולא נפצח במסע של כיבוש הגבעות וההתנחלויות. אנחנו נעסוק באומיקרון, בהתחזקות הכלכלה, בהגנת הסביבה והרבה בביטחון".
- יהודים לא מרגישים בטוחים כשהם נעים ביישובים שלהם. "כבר 140 שנה אנשים לא מרגישים בטוחים, אני חי מול רצועת עזה. מאה אחוז ביטחון אין. העובדה היא שהאוכלוסייה הישראלית באיו"ש גדלה ומתפתחת, ואני משוכנע שיבואו ימים יותר טובים. הדרך הראויה היא שהאזרחים יעסקו בנושאים אזרחיים, והצבא, שב"כ והמשטרה יעסקו בנושאים ביטחוניים".

ראש מועצת שומרון: "צריך לפעול נגד המחבלים בעניבות מהרש"פ"

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן ,אמר במשדר כי "כמו כל עם ישראל וההתיישבות בשומרון אני מברך את חיילי צה"ל, שב"כ והמשטרה על הפעילות הנחושה, כך צריך". לדבריו, "הייתי שמח יותר אם המחבלים היו מחוסלים, אבל כמובן שכל הגופים האלה עובדים לפי החוק".
ראש מועצת שומרון: "הייתי מעדיף אם המחבלים היו מחוסלים"
(צילום: נויל האריס)

דגן התייחס לדבריו של שוסטר על כך ש"לא יהיה כאן שקט שוויצרי", ואמר כי "אני מאוד מעריך את סגן שר הביטחון, שהוא ידיד אישי שלי, אבל אנו נמצאים לצערי בסיטואציה שממשלת ישראל מאבדת את ההרתעה, ממשלת ישראל מקבלת כתוצאה מההתנהלות שלה, ואנחנו מקבלים יחד איתה, פיגועים בחומש ובירושלים, ואין צעד שנעשה שישנה את ההרתעה".
- 60 שעות אחרי הפיגוע הקטלני הצליחו ללכוד את המחבלים, למה זה איבוד הרתעה? "כשכוחות הביטחון תופסים את המחבל זו עשיית צדק לבית המשפט שלנו, אבל זה לא מרתיע בכלל, כי כולם יודעים שהמחבלים האלה יקבלו משכורות עתק מהרשות הפלסטינית על השולחן, וישוחררו מהכלא באיזו עסקה כזו או אחרת בעוד כמה שנים, ויקבלו פנסיה של גנרל במשטרה הפלסטינית רק כי הם רצחו יהודי. כולם יודעים שתפיסת המחבלים זו לא הרתעה. זה חשוב מצד המוסר והצדק ומניעת הפיגוע הבא, אבל זה לא מייצר הרתעה.
משאיות עם קרוואנים נחסמו בדרך לחומש על ידי צה"ל
(צילום: ישיבת חומש)
"יצירת הרתעה היא לפעול נגד המחבלים בעניבות מהרשות הפלסטינית, שהם אלה שמממנים את הטרור, מסיתים אותו, משלחים אותו ובלעדיהם הוא לא היה קורה בצורה כזו. אם הממשלה הייתה רוצה להחזיר את ההרתעה, היא הייתה צריכה להורות לצה"ל לפעול נגד הרש"פ, כמו שעשו בחומת מגן, וזה יכול להביא פתרון. אם הממשלה באמת רוצה להרתיע את הברברים מרש"פ, שייתנו אישור לישיבה בחומש כדי לתת מענה אמיתי. לא זה קורה ולא זה קורה".
- אומר על זה שוסטר שזה לא יקרה, שנשמור על הסטטוס קוו. מה התייחסותך? "זה מה שמדאיג, הסטטוס קוו הזה נשמר היטב על כל הצדדים. הם רוצחים בנו, אנו תופסים את המחבלים וממשיכים בדרכנו. התוצאה היא שברמה הביטחונית אין הרתעה, וברמה האזרחית יש להם אשליה שיצליחו לגרש את עם ישראל מהארץ שלו. עובדה, היום בבוקר במקום שהישיבה בחומש תקבל מבנה קבע ותפעל בצורה מלאה, כרגע הממשלה נתנה הנחיה לשוטרי ישראל ומג"ב לחסום את חומש כדי שלא יבואו לחזק. כלומר יושבים הבכירים מהרש"פ, אותם אלה שממנים ומסיתים לטרור, ורואים שממשלת ישראל לא רק שלא מחזקת את האחיזה במקום - אלא רק נאבקת נגד המשך האחיזה. זה מוריד להם מוטיבציה לפגוע בנו?".
4 צפייה בגלריה
משאיות עליהם קרוואנים נחסמו בדרך לחומש על ידי הצבא
משאיות עליהם קרוואנים נחסמו בדרך לחומש על ידי הצבא
כוחות מג"ב ליד אחד המבנים שהוקם בחומש
(צילום: ישיבת חומש)
- טוענים בממשלה שהעלייה המחודשת לחומש היא זו שתסלים את האזור. "כולנו מבינים היטב שזה לא נכון, הם לא מחפשים שום תירוץ כדי לרצוח ולפגע. האנשים בחומש הם טובים ויקרים על אף כל מיני השמצות, אני מכיר אותם באופן אישי כמה שנים. כל בר דעת מבין שכדי למנוע את המוטיבציה של הטרור, צריך לפעול נגד מי שבאמת שולח את הטרור, שזו הרש"פ. אגב, חלק גדול מפיגועי הרצח בשומרון בשנים האחרונות גם בוצעו על ידי קצינים וחיילים, במה שנקרא 'המשטרה הפלסטינית'.
- האם בכל זאת תגיעו מחדש לחומש? "אני לא עושה שום דבר בניגוד לחוק, יש הרבה אנשים שהגיעו לשם והציפייה שלי מהממשלה זה לא להפוך את זה לדיון מעוות ולא אמיתי על 'חוקי או לא חוקי'. הכדור בידי הממשלה. היום כל אדם שפוי מבין שהגירוש היה טעות. אין דבר נכון יותר לתת על פי חוק אישור להיות שם בצורה מלאה, וכמובן לפעול בצורה אמיתית ונחושה נגד הרש"פ, כי היא זו שמובילה את גל הטרור. זה לא רק אותו בן אדם נאלח שעצרו אותו. אם אנו רוצים למנוע את הפיגוע הבא, צריך להחזיר את ההרתעה ולצערי הממשלה לא עושה את זה".