נשיא המדינה יצחק הרצוג מתייחס להרכבת הממשלה החדשה
(צילום: שמוליק דודפור, סימי דודפור )

נתניהו הודיע "עלה בידי", וחתם על הסכמים עם עוצמה יהודית ואגודת ישראל: אחרי שיחתו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג - 12 דקות לפני פקיעת המנדט המוארך - התפנה ראש הממשלה המיועד לסגור את הקצוות האחרונים עם שותפיו העתידיים לקואליציה ולממשלה השישית בראשותו. לפנות בוקר (חמישי) הוא סיכם עם מפלגתו של איתמר בן גביר את סעיפי המשא ומתן הקואליציוני ובין היתר סוכם על הקמת יחידה מיוחדת בשירות הביטחון הכללי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, שתפעל בשיתוף פעולה בין משרד ראש הממשלה למשרד לביטחון לאומי.
לפי הסעיף, שב"כ, שמעורב בדרך כלל בעניינים ביטחוניים בלבד, יעסוק כעת גם במאבק בפשיעה הפלילית בחברה הערבית. עוד לפי ההסכם, ח"כ בן גביר, השר המיועד לביטחון לאומי, יכהן גם כממלא מקום יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה - דרישה אותה העלה בשבועות האחרונים.
5 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף בפיצוציה החביבה עליו
יצחק גולדקנופף בפיצוציה החביבה עליו
נתניהו הגיע להסכמים איתם. גולדקנופף ובן גביר, יכהנו בקבינט
(צילום: אלכס קולומויסקי,קובי קואנקס)
שיחת נתניהו-הרצוג, אמש

בנוסף, הודיעה עוצמה יהודית, "סוכמו שורה של עקרונות וחוקים שיאפשרו גיבוי מלא לחיילים ושוטרים, החזר המשילות, פיתוח הנגב והגליל, קידום הזהות היהודית במדינה ורפורמה במערכת המשפט". בנוסף סיכמו עוצמה יהודית והליכוד על הגדלת היקף התקציב של המשרד לביטחון לאומי בשבע השנים הקרובות ב-45 מיליארד שקלים. כבר ב-2023 יתווספו חמישה מיליארד שקל לתקציב המשרד.
בן גביר יכהן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, וסוכם כי אם מספר החברים בו יהיה גדול מ-11, מפלגתו תקבל כיסא נוסף בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי. בנוסף קיבל יו"ר עוצמה יהודית הבטחה לכהן גם בפורום הביטחוני המצומצם יותר - שהיה ידוע בעבר כ"מטבחון". לבן גביר גם תהיה נציגות בוועדה לבחירת שופטים.
הסכם כאמור הושג גם עם יו"ר אגודת ישראל, השר המיועד לבינוי ושיכון יצחק גולדקנופף, שיהיה גם הוא חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. מדובר בנציג הראשון מטעם יהדות התורה בקבינט, ומי שמיהר להגיב על כך הוא שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן: "האיש שאמר ש'יותר קשה ללמוד תורה מאשר להיות לוחם בחזית' הולך להשתלב בקבינט המדיני-ביטחוני ובכך לראשונה יו"ר יהדות התורה - מפלגה אנטי-ציונית שמתנגדת בגלוי לשירות צבאי - יושב בוועדה שמשפיעה באופן ישיר על צה"ל וכוחות הביטחון. ביבי, היריקה שלך בפרצופם של חיילי צה"ל עולה על כל דמיון".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר היוצא, ח"כ ליברמן. "היריקה של ביבי בפרצופם של חיילי צה"ל עולה על כל דמיון"
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
מערים קשיים. יו"ר דגל התורה, ח"כ גפני
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בנוסף יהדות התורה השיגה במשא ומתן את השוואת שכרם של עובדי ההוראה בגני הילדים, תלמודי התורה ובתי הספר החרדיים. הכפלת התקצוב לישיבות גדולות, קטנות, וכוללים. הכרה בלימודים אקוויוולנטים במקצועות של מטפלים פרה-רפואיים בסמינרים. כמו כן, הוסכם על סבסוד שכר דירה לגנים ובתי ספר במקומות שבהם המדינה לא הקצתה מבנה לחינוך, וביטול תשלומי מע"מ וביטוח לאומי למשכירי דירות עבור מוסדות כאלה.
בזמן שהסכם הושג עם גולדקנופף, מי שעדיין מערים קשיים הוא שותפו בבחירות האחרונות, יו"ר דגל התורה משה גפני. בשל הקשיים הללו, וכן הסוגיות שעוד נותרו לנתניהו לפתור בתוך הליכוד, השבעת הממשלה עשויה להתעכב. אף שהיעד המסתמן היה תחילה השבעה כבר ביום רביעי בשבוע הבא, ראש הממשלה המיועד יוכל "לשחק" מעט עם המועד ולדחות אותו עד ליום שני בשבוע שלאחר מכן, כלומר כשבוע וחצי מהיום.
לפי כללי הפרוטוקול, הודעתו של נתניהו להרצוג אמש הינה רשמית, והיא צריכה להימסר לנשיא ובמקביל גם ליו"ר הכנסת - ומרגע שההודעה תגיע לכנסת יהיה לנתניהו שבוע להשביע את הממשלה החדשה בהנהגתו - ולא תינתן לו האפשרות לבקש מהרצוג הארכת זמן נוספת. הרצוג התייחס לכך בכנס דב לאוטמן.
5 צפייה בגלריה
הרצוג בכנס דוב לאוטמן באוניברסיטת תל אביב
הרצוג בכנס דוב לאוטמן באוניברסיטת תל אביב
"מבקש מכולם לראות את השווה לנו כחלק ארוך מההיסטוריה של עם ישראל". הנשיא הרצוג
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
בליכוד כוססים ציפורניים לקראת חלוקת התפקידים. חלקם צפויים להתאכזב
(צילום: קובי קואנקס, דנה קופל, הדר יואביאן, אבי מועלם)
נשיא המדינה התייחס לשיחה בינו לבין נתניהו הבוקר ואמר כי "הוא חזר על התחייבותו לפעול למען כל אזרחי המדינה, איחלתי לו הצלחה. אני מצפה שהממשלה שתקום תעבוד למען כל האזרחים, מכל הקבוצות, ותפעל להרגעת המתחים בתוככי החברה הישראלית בכבוד הדדי עם הרשויות האחרות". בכנס דב לאוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא חינוך אזרחי במערכת החינוך בישראל ציין: "היום אני מבקש מכולם, מכל גווני הקשת הפוליטית, מהמחנה המנצח וזה המפסיד, לנסות לקחת צעד אחורה, לראות את השווה לנו כחלק ארוך מההיסטוריה של עם ישראל ובדברי הימים שלנו".
לאחר הודעת נתניהו לנשיא, בליכוד כוססים ציפורניים לקראת חלוקת התפקידים, ויש כמובן מי שצפוי להתאכזב. על ראש הממשלה המיועד לעסוק כעת גם בזה, ומטרתו בין היתר לנטרל את ציר המתנגדים במפלגתו. נתניהו נחוש לתת לפחות לאחד ממתנגדיו המובהקים תפקיד בכיר ומספק כדי למסמס כל התאגדות אפשרית נגדו. בימים האחרונים נערך משא ומתן עם ח"כ דודי אמסלם, שסירב לשמוע על תפקידים אפשריים והבהיר שוב כי אם לא יקבל את תפקיד יו"ר הכנסת או את תפקיד שר המשפטים, הוא יעדיף להישאר חבר כנסת מן המניין ולפעול בוועדות.
בנוסף, עדיין לא ברור מי יאייש את התיקים והתפקידים הבכירים שנותרו בידי הליכוד ובכללם יו"ר הכנסת, שר הביטחון, שר החוץ ושר התחבורה. המועמד הכמעט ודאי לתיק הביטחון הוא יואב גלנט, אולם בפאזל של התפקידים האחרים ישנם עדיין חלקים לא פתורים. גורמים פוליטיים מעריכים כי למרות המורכבות, צפוי יריב לוין לכהן כשר המשפטים ויהיה האיש שיוביל את הרפורמות הגדולות בתחום. אמיר אוחנה, רון דרמר וישראל כץ עדיין מתמודדים על תפקיד שר החוץ, ונתניהו אף שוקל רוטציה בתפקיד הזה.
השתתפו בהכנת הכתבה: תמר טרבלסי חדד