האם המצעד הנפיץ יעבור במסלולו הרגיל גם בעת מלחמה? מצעד הדגלים המסורתי צפוי להיערך כבכל שנה ביום ירושלים שיחול באמצע השבוע הבא, אולם נכון לעכשיו המסלול המדויק עודו עמום. פרט למידע על נקודות ההתחלה והסיום, רוב הפרסומים על אודות המצעד לא מציינים היכן בדיוק הוא יעבור. מסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר כי תוואי המצעד נותר על כנו ועתיד לעבור דרך שער שכם שמקשר בין שכונות מזרח ירושלים לעיר העתיקה.
מצעד הדגלים בשנה שעברה
(צילום: גיל יוחנן)

ההיסטוריה של האירוע לוותה במתיחות ומהומות לנוכח המעבר של הצועדים בשער שכם. ב-2021 פרץ מבצע שומר החומות אחרי שחמאס שיגר רקטות לעבר ירושלים ומקומות נוספים במהלך מצעד הדגלים. ב-2022 פנה שגריר ארה"ב לשעבר טום ניידס לשר לביטחון הפנים דאז עמר בר-לב לבחון את שינוי תוואי המצעד מחשש להתלקחות. בר-לב השיב אז בשלילה והתוואי נותר על כנו. גם בשנה שעברה עבר המצעד בשער שכם, ופרט להשלכת חפצים לא נרשמו אירועים חריגים.
כעת, בזמן שצה"ל לוחם בעזה, ניתן להניח כי מופעלים לחצים כבדים כדי שהמצעד לא יעבור במוקד האפשרי למהומות. בסביבת השר בן גביר אומרים כי נכון לעכשיו התוואי נותר על כנו ועתיד לעבור דרך שער שכם. בן גביר עצמו אישר הגעה למצעד, הפיץ הזמנות בקרב פעיליו להגיע לאירוע, ויחלק חולצות למשתתפים.
השר בן גביר יקיים היום הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן, והוא יעמוד על כך שהצעדה תעבור בשער שכם. "המדיניות של בן גביר לגבי יום ירושלים ובכלל היא מתן חופש תנועה ליהודים ולכלל הדתות ומתן חופש פולחן ליהודים בהר הבית", נמסר מסביבת השר.
1 צפייה בגלריה
יום ירושלים, מצעד הדגלים המסורתי
יום ירושלים, מצעד הדגלים המסורתי
הזמנה למצעד הדגלים
עמותת "עם כלביא", שמארגנת את המצעד, טוענת כי מסלול האירוע יכלול גם מעבר בשער שכם באופן ודאי. מאיר אינדור, ממייסדי המצעד וחבר בעמותת "עם כלביא", אמר: "המצעד מתחיל בגן סאקר, משם לקינג ג'ורג', תהיה הרקדה, ימשיכו דרך רחוב אגרון על פני הקונסוליה, ממילא, טור הבנים צפוי להיכנס דרך שער שכם וטור הבנות יעבור דרך שער יפו. בסוף כולם יסיימו בכותל".
אינדור אמר עוד: "אין שום סיבה שישנו את מסלול המצעד. לפני חודש הייתה צעדה גדולה בשדרות והפגיזו שם. אף אחד לא עזב את המקום והמשיכו לאחר מכן. אנחנו מצפים שהמצעד ייערך לפי המסורת שהתקיימה במשך 40 שנה. המשטרה עובדת יפה ויודעת להפריד. באותו אירוע אין צעירים ערבים בכל אזור הצעדה. לא יגידו לנו לשנות את המסלול".
ממשטרת ישראל נמסר: "צעדת הדגלים המסורתית ביום ירושלים מתוכננת לעבור גם השנה במסלולה המסורתי כמדי שנה, ממרכז ירושלים לכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה. בימים אלו מחוז ירושלים במשטרה משלים את ההיערכות וההכנות הנדרשות לאבטחת אירועי יום ירושלים ובהם צעדת הדגלים. עם השלמת ההכנות הנדרשות ואישור התוכניות בראשות מפקד מחוז ירושלים, הודעה מפורטת בנושא תופץ לציבור בשבוע הבא".
ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל) אמר: "בן גביר מנסה להבעיר את השטח. הדרישה הבאה תהיה מצעד ברפיח על גופות של ילדים. הפשיסט הזה רוצה עוד מוות ומלחמה. כל שוחר חיים חייב לעצור את הפירומן המטורלל הזה".
יהודית אופנהיימר, מנכ"לית עמותת עיר עמים, אמרה בתגובה: "מעבר המצעד בשער שכם וברובע המוסלמי במסווה של 'משילות וריבונות' הוא מפגן כוחני ודורסני כלפי המיעוט הפלסטיני, שנועד להתסיס את העיר. המלחמה בעזה ומצבה הבעייתי של ישראל בזירה הבינלאומית הופכים את הצעדה השנה למסוכנת מתמיד. כל בר דעת וחפץ חיים מבין שמעבר המצעד השנה ברובע המוסלמי הוא מתכון להתלקחות האזור כולו ולפיכך יש להתנגד לדבר".