3 צפייה בגלריה
מני נפתלי
מני נפתלי
מני נפתלי
(צילום: מוטי קמחי )
בית משפט השלום בהרצליה הכריע היום (שני) בתביעת הדיבה שהגיש אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נגד שורת גורמים מסביבת בנימין נתניהו ורעייתו שרה, שהכפישו אותו בתקשורת בעקבות פרשת ההוצאות במעון. נפתלי יפוצה ב-136 אלף שקל, בנוסף לכמה עשרות אלפי שקלים על הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. בין השאר, פרקליטם של בני הזוג נתניהו, עו"ד יוסי כהן, ישלם לו 90 אלף שקל. מנגד, נפתלי יפצה ב-50 אלף שקל נתבעת שבעניינה נקבע שדבריה היו אמת.
נפתלי היה אב הבית במעון ראש הממשלה בין פברואר 2011 לנובמבר 2012. הוא התפטר בטונים צורמים והפך בהמשך ליריב מר של משפחת נתניהו. ב-2015 התפרסם דו"ח חמור של מבקר המדינה בנושא הוצאות מעון ראש הממשלה, ועליו הגיבו כמה מקורבים לנתניהו ועובדים במעון בראיונות בתקשורת, ברשתות ועוד. הם טענו שם בין השאר שנפתלי הוא האשם בחריגה בהוצאות, סיפרו שהסתבך באלימות וטענו שמדובר ב"כזבן בלתי אמין".
נפתלי תבע חצי מיליון שקל בגין פגיעה בשמו הטוב, וטען: "סביב ראש הממשלה (דאז, ג"מ) נרקם מעגל של יועצים ועוזרים שחברו יחד על מנת לעשות לתובע 'סיכול ממוקד' ולטפול עליו את האשם בהוצאות של מעון ראש הממשלה".
אחרי כמה שנות דיונים, שבמהלכן העידה גם שרה נתניהו, כתב היום השופט גלעד הס בפסק הדין כי הוא סבור שהאחריות לעלייה בהוצאות בתקופה הרלוונטית משותפת לנפתלי, לשרה נתניהו ("שדרשה הוצאות שאינן סבירות ואינן בהתאם לנהלים") ולסמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר עזרא סיידוף, שאישר את ההוצאות החורגות.
3 צפייה בגלריה
יוסי כהן עו"ד של שרה נתניהו בית משפט השלום ירושלים
יוסי כהן עו"ד של שרה נתניהו בית משפט השלום ירושלים
עו"ד יוסי כהן. לא בתום לב
(צילום: ראובן קסטרו)
3 צפייה בגלריה
עו"ד דוד שמרון. "טענה זניחה"
עו"ד דוד שמרון. "טענה זניחה"
עו"ד דוד שמרון. "טענה זניחה"
(צילום: אבי מועלם)
עם זאת הוא הזכיר כי אי-הסדרים בתקופה הזו היו מהותיים, וסיידוף ושרה נתניהו הורשעו בהליך פלילי: "מצאתי שלא רק שהנתבעים (מקרובי נתניהו) לא הוכיחו כי הוא אדם בלתי אמין ושקרן גדול. מחומר הראיות עולה כי נפתלי אדם אמין. לא מצאתי לנכון כי מדובר באדם שקרן או כזבן. פעולותיו בהזמנת מזון לא נעשו מתוך כוונה להונות או לשקר, אלא מתוך כוונה לרצות את האחראים עליו, בפרט סיידוף והגברת נתניהו".
בניגוד לנטען נגד נפתלי קבע השופט כי "אין בראיות בדל של הוכחה שסולק מעבודתו עקב אלימות. עולה תמונה שנפתלי אדם ערכי ואמין".
אחד הנתבעים היה עו"ד דוד שמרון, בן משפחתו ומקורבו של נתניהו. בפסק הדין נקבע שלא הוכח שנהג בחוסר תום לב בהתבטאויותיו נגד נפתלי, למעט מקרה אחד, ודבריו המידתיים היו לצורך הגנה על עניין אישי של לקוחו. לפיכך נקבע כי הוא יפצה את נפתלי ב-10,000 שקל.
מנגד, לגבי עו"ד יוסי כהן נקבע כי הפרסומים שלו לא נעשו בתום לב, והוא ישלם לנפתלי 65 אלף שקל בתוספת 25 אלף שקל שכר טרחת עו"ד.
כך נקבע גם לגבי שני עובדי המעון לשעבר, אמנון זכאי ועופרה שמעוני, שישלמו לנפתלי 18 אלף שקל כל אחד בגין לשון הרע, ועוד 10,000 שקל כל אחד עבור שכר טרחת עו"ד.
נתבעת נוספת, מפלגת הליכוד, תפצה את נפתלי ב-25 אלף שקל בתוספת 10,000 שקל שכר טרחת עו"ד בגין פרסום לשון הרע בעמוד הפייסבוק שלה.
בעניין אחת הנתבעות, עו"ד שולמית אשבל, נקבע כי דיברה אמת ונפתלי יפצה אותה ב-50 אלף שקל מאחר ש"נגררה להליך ארוך ויקר". התביעה נגד ניר חפץ, שהפך לאחר מכן לעד מדינה נגד נתניהו, בוטלה בעבר.
השופט הס: "הנתבעים לא כיוונו לביקורת עניינית על מעשי התובע, אלא תקפו את אישיותו וערכיו. מדובר בפגיעה משמעותית, בפער כוחות משמעותי. מצד אחד אזרחי רגיל, משרת ציבור, ומצד שני תנועת הליכוד, אז מפלגת השלטון, עורכי דין בעלי עוצמה ושליחים של ראש הממשלה ורעייתו".
פרקליטו של נפתלי, עו"ד גונן בן יצחק: "מסע ההכפשה הציבורי שעבר הגיע היום לסיומו. בפסק דין מהדהד בית המשפט נתן היום גושפנקא לכל טענותינו: מדובר היה במסע הכפשה מאורגן שנועד להסית נגד משרת ציבור נאמן, אדם שלא הסכים לשתף פעולה עם שחיתות, עם התעללות בעובדות ועובדי המדינה. היום נעשה צדק לא רק עבורו, אלא עבור כל אלה שעבורם הוא נלחם".
עו"ד שמרון מסר בתגובה: "בית משפט דחה את מרבית הטענות של נפתלי וקיבל טענה צדדית אחת בלבד. בית המשפט לא חייב את עו"ד שמרון בהוצאות משפט, דבר המלמד על כך שמדובר בטענה זניחה. אנו עוד לומדים את פסק הדין, אך על פניו נדמה, בכל הכבוד הראוי, שנפלה שגגה בפסק דינו של בית המשפט".