בעת שמנשבות רוחות מלחמה ושר הביטחון יואב גלנט עושה את דרכו לביקור חשוב בארצות הברית, עיתון בריטי חושף היום (ראשון) את מאגר הנשק העצום שחיזבאללה מסתיר בנמל התעופה הגדול של ביירות.
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה
ביירות לבנון נמל תעופה
נמל התעופה בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
גורמים בנמל התעופה רפיק אל-חרירי אמרו ל"טלגרף" כי חיזבאללה מקבל כלי נשק בטיסות מאיראן לנמל התעופה בביירות, ושם אותם כלי נשק מאוחסנים. לפי אותם גורמים, חיזבאללה מאחסן כמויות ענקיות של נשק איראני, טילים וחומרי נפץ בתוך נמל התעופה האזרחי.
בין היתר המאגר כולל טילי פלק שבהם חיזבאללה השתמש לא פעם במהלך המלחמה, טילי קרקע-קרקע פתח 110 לטווח קצר, טילים בליסטיים וכן טילי M-600 לטווח שיכול להגיע גם ל-320 ק"מ.
בנמל התעופה נמצאים לפי הדיווח גם טילי קורנט נגד טנקים, כמויות עצומות של רקטות בורקאן לטווח קצר שגרמו לנזק רב בעת ששוגרו לעבר הצפון, וכן חומר נפץ מסוג RDX - אבקה לבנה רעילה המוכרת כ-cyclonite.
הפרסום ב"טלגרף" עורר סערה בלבנון ואצל שכנתה. הפרשן הצבאי הסורי אסעד זועבי אמר לערוץ הסעודי "אל-חדת" כי "מיליציות איראניות מנצלות את המשאבים האזרחיים של המדינות - ובהם נמלי התעופה של ביירות ודמשק". לדבריו, "חיזבאללה אמנם מסוגל לעשות צרות לישראל, אבל אין לו את היכולות ההתקפיות כדי לנצח אותה". במקביל, לפי דיווחים בלבנון, שר התחבורה יערוך מסיבת עיתונאים דחופה בעניין החשיפה. בתוך כך, רשת "אל-ג'זירה" הקטארית פרסמה את הנזק לדרום לבנון בעקבות הלחימה כפי שתועד מלוויין:
תמונות הלוויין שחושפות את היקף הנזק בדרום לבנון

הרס בבסיס גיבור בקריית שמונה, מפגיעת בורקאן

החשיפה עשויה להגביר עוד יותר את החשש בלבנון, לפיו נמל התעופה, הנמצא רק 6 ק"מ ממרכז ביירות, עשוי להיות יעד לתקיפה.
עובד בנמל התעופה אמר ל"טלגרף": "זה רציני מאוד, קופסאות מסתוריות ענקיות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן זה סימן שהדברים הולכים להיות גרועים יותר. כשהם התחילו להגיע לנמל התעופה, אני וחבריי התחלנו לפחד, כי ידענו שמשהו מוזר קורה".
העובד, שתואר כ"חושף שחיתויות", אמר כי הוא חושש שמתקפה על נמל התעופה או פיצוץ במקום עלולים לגרום לנזק משמעותי, והשווה פיצוץ אפשרי לזה שאירע בנמל בדרום ביירות באוגוסט 2020, ופגע גם בחלק ניכר ממרכז העיר. "ביירות תהיה מנותקת מהעולם, שלא לדבר על מספר הנפגעים והנזק", הזהיר. "זה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון גם בנמל התעופה". חיזבאללה הואשם בעבר באחסון נשק בנמל התעופה האזרחי, אך העובד הדגיש שהשיטה התגברה מפרוץ המלחמה באוקטובר.
"בנובמבר הגיעו קופסאות גדולות באופן יוצא דופן בטיסה ישירה מאיראן", סיפר אחד העובדים לעיתון. "זה לא קורה לעתים קרובות, אבל זה קרה בדיוק כשכולם בלבנון התחילו לדבר על אפשרות של מלחמה". עובד אחר טען: "כבר שנים שאני רואה את חיזבאללה פועל בנמל התעופה בביירות, אבל כשהם עושים את זה בזמן מלחמה, זה הופך את המקום למטרה. אם ימשיכו להביא את הסחורה הזו, שאסור לי לבדוק, אני באמת מאמין שאמות מפיצוץ (ארעי) או אמות כשישראל שתפציץ את 'הסחורה'. זה לא רק אנחנו, אלה האנשים 'הרגילים', אלו שבאים והולכים, יוצאים לחופשה. אם נמל התעופה יופצץ, לבנון גמורה".
השר גלנט לפני ההמראה לוושינגטון
(צילום: שחר יורמן)

3 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: Rabih DAHER / AFP)
למרות הסנקציות, הצוותים בנמל התעופה טוענים כי ופיק ספא, בכיר חיזבאללה המקורב למזכ"ל חסן נסראללה, ונשוי לאחותו, הפך לדמות ידועה לשמצה במקום. "ספא תמיד מופיע במכס", סיפר אחד העובדים, תוך שציין כי הוא מקיים קשרים קרובים עם מנהלי המכס. "אני מרגיש שאם לא נעשה מה שהם אומרים, המשפחות שלנו יהיו בסכנה".
בעיתון הבריטי צוין כי בעיר שסובלת ממשבר כלכלי חמור מאז 2019, סיפר אחד העובדים כי אלו המשתפים פעולה עם חיזבאללה "מסתובבים כמו טווסים", עם שעונים וטלפונים ניידים חדשים, וגם נוהגים במכוניות חדשות. "הרבה כסף עבר מתחת לשולחן", הוסיף.
רסאן חאסבאני, סגן ראש הממשלה לשעבר וחבר הפרלמנט מטעם מפלגת "הכוחות הלבנוניים", אמר כי השליטה של ​​חיזבאללה בנמל התעופה מעוררת דאגה בלבנון כבר זמן רב, וטען כי זו מתגברת כעת בעקבות הפיכת האזור ליעד לתקיפה פוטנציאלית. הוא קרא לבצע "הערכת סיכונים בנמל התעופה" בשל חשש מהישנות האסון שאירע בנמל ב-2020. "קשה מאוד לדעת מי יכול לנקוט בפעולה", אמר. "בפעם האחרונה שהממשלה ניסתה לפעולה בנושא ב-2008, הייתה תגובה אלימה של חיזבאללה".
לדבריו, "האזור שמסביב לנמל התעופה נמצא בשליטת חיזבאללה, ולכן רבים חוששים מהמעבר בו. זו הסיבה שמדינות מפרץ רבות אסרו לעיתים על אזרחיהן לטוס משם. כלי נשק ורכיבי נשק המועברים מאיראן לחיזבאללה דרך מעברי הגבול מסכנים הן את האוכלוסייה הלבנונית והן את הלא-לבנונים שעוברים במדינה או מתגוררים בה". הוא הדגיש כי "נקיטה בפעולה היא כמעט בלתי אפשרית ללא התערבות בינלאומית שתיישם החלטות רלוונטיות של האו"ם. ההתבססות של חיזבאללה היא בכל מקום, לא רק בנמל התעופה אלא בנמלים, במערכת המשפט, זה בכל חלקי החברה".
הוא הוסיף: "הממשל נחטף ברובו על ידי חיזבאללה וקשה מאוד להפוך את המצב הזה מבלי לשנות את הכוחות הפועלים במדינה, שנתמכים על ידי המילציות".
מקור ביטחוני בארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) אמר ל"טלגרף": "אנחנו מודעים לזה כבר שנים, אבל אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר בלי צעדים משפטיים בינלאומיים. אנחנו מנועים מלעשות את מה שהיינו רוצים באמת - כלומר לסגור את נמל התעופה ולהוציא את כל הנשק וחומרי הנפץ".