3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עזה
(צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHK)
גורמי ביטחון מעריכים כי המלחמה תארך לפחות שלושה חודשים, שיכללו תמרון קרקעי בתוך רצועת עזה, במחיר גבוה שמטרתו הסופית היא השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. בהתאם, יהיו לכך נגזרות כלכליות כבדות שכבר נשענות על עתודות בגובה מיליארדי שקלים מתקציב הביטחון.
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

כך למשל, תשלום שכר לכ-300 אלף אנשי מילואים לבד בחודשים הקרובים יגיע בהערכות זהירות לחמישה עד עשרה מיליארד שקלים. מדובר בסעיף בודד בהוצאות הענק הצפויות מקרב תקציבי הביטחון בלבד, בנוסף לכיסוי הנזקים למישורים האזרחיים.
ב"ניו יורק טיימס" פרסמו כי התגלעה מחלוקת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט, שדרש לבצע מתקפה מרתיעה נגד חיזבאללה - ולא להסתפק בתקיפות מוגבלות של עמדות סמוכות גבול. נתניהו דחה המלצה זו, והתקיפות המוגבלות אושרו בסופו של דבר כמדיניות הישראלית שבוצעה בשבועיים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הריסות ברפיח לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
3 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
(צילום: Jack Guez/AFP)
בצה"ל מעריכים כי המציאות הנוכחית בצפון, אם לא תסלים, של התכתשות יומית עם חיזבאללה בקו המגע ועשרות יישובים סמוכי גדר שפונו מתושבים, תימשך שבועות ארוכים. עם זאת, במערכת הביטחון מעודדים מהנוכחות הכפולה של שני כוחות המשימה הגדולים של צבא ארה"ב באזור, כגורם שמרתיע את חיזבאללה ואיראן לא להצטרף באופן מלא למלחמה שתהפוך ממקומית לאזורית. גם תמונות החורבן מעזה החלו לחלחל בביירות כגורם מרסן.
במערכת הביטחון משוכנעים שיש להכריע את חמאס ויהי מה, גם במחיר כבד ברצועת עזה ביום שאחרי, מפני שהשארת ארגון הטרור כגוף שולט בעזה - ולו באופן חלקי - זו האופציה הגרועה ביותר. בכל מקרה, עיצוב היום שאחרי תלוי בהצלחה הצבאית בהשגת המטרה, השמדת חמאס כגוף שלטוני וצבאי. בשל כך, בדרג המדיני ימתינו להתפתחויות תוך שימת דגש על סוגיית השבויים והנעדרים, הסיוע ההומניטרי לשני מיליון עזתים לא מעורבים ושעון החול של הלגיטימציה הבינלאומית. 
עם זאת, בממשלה מתקשים לייצר תיאום ציפיות מול הציבור על המחירים הכלולים במהלך מול צבא טרור שנערך היטב בהגנה, ומכיר טוב יותר את השטח: פעולה באש מסיבית ותמרון קרקעי יגבה חללים לא מעטים, פגיעה בטנקים ובנגמ"שים וקרבות קשים יותר מאלו שצה"ל חווה בחומת מגן כאשר כבש את הערים הפלסטיניות בגדה - אך גם כאלו שיולידו חיכוך מועיל למען הגעה למחסני האמל"ח האדירים ומתקני הייצור של חמאס, וכן לשטח התת-קרקעי העצום ברצועה.