פרש מכה מפגינה עם שוט
(צילום: אלון גלעדי)

מצד אחד מכת"זית, פרשים ו"צעקה" - מצד שני הבטחה של הנואמים בהפגנה המרכזית להמשיך במאבק על אף ההידברות: כ-175 אלף בני אדם הפגינו אמש (שבת) בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, בשבת הראשונה שלאחר תחילת השהיית החקיקה והשיחות בבית הנשיא, ורבבות אחרים מחו בשורה ארוכה של מוקדים נוספים.
המשטרה סגרה את נתיבי איילון לתנועה וניסתה למנוע ממפגינים להגיע לכביש הראשי, אבל מאות הצליחו בכל זאת להגיע לאיילון. מכת"זית התיזה עליהם מים מטווח אפס והמשטרה נעזרה גם ב"צעקה" - אמצעי לפיזור הפגנות נוסף המשמיע צלילים חדים וגבוהים.
בתיעוד מתל אביב נראה פרש משטרתי משתמש באלה נגד מפגינה. "אני מרגישה די גרוע", סיפרה המפגינה, יעל ראובני, שאמרה כי היא בדרכה לבית החולים איכילוב. "תקף אותי שוטר עם סוס והרביץ לי עם השוט. לא עשיתי לו שום דבר. הוא דרך עליי וחסם אותי עם פרש נוסף. שניהם התחילו להצליף בי ובשותף שלי. הם פשוט עשו עליי אמבוש".
המשטרה הגיבה לשימוש באלה נגד המפגינה, ומסרה כי "בהמשך לסרטון בו נראית מפגינה על איילון מורחקת תוך שימוש בכוח מפרש משטרה, נבהיר כי לאחר מתן הוראת פיזור למוחים על כביש 20, תוך התראה שלפיה מדובר בהפגנה בלתי חוקית וייעשה שימוש בכוח, הניפו שני מוחים שלטי מחאה ומקל דגל לעבר ראשו של סוס משטרה, באופן המסכן את הסוס, את הפרש ואת המוחים עצמם. הפרש הרחיק את המפגינה תוך שימוש בכוח סביר מהסוס. אין זה מקרה ראשון הערב בו מוכים סוסים באמצעות מוטות עץ המשמשים לשלטים ודגלים".
תיעוד: מכת"זית ופרשים מול המפגינים על איילון
(צילום: שמוליק דודפור, אורטל כהן, אור אדר, דוברות המשטרה)

תיעוד משטרתי של מעצר חשודים בנתיבי איילון
(צילום: דוברות המשטרה)

נאום בן דודו של נתניהו בקפלן: "אל תישא את שמנו לשווא"
(צילום: satview)

7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
מכת"זית באיילון
(צילום: אורי כסלו)
בהפגנה בירושלים נאם הסופר דויד גרוסמן ושיבח את המפגינים: "חברים, אתם אומרים שנפלתם על הדור הלא נכון - אבל אתם הנכון. מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? אנחנו, שלא ידענו שיש בנו עוצמות כאלה, שלא ידענו שיש בנו נחישות כזו. אנחנו, שלא תמיד הבהרנו לעצמנו עד כמה אנחנו חזקים. בניגוד לכל הסיכויים יצרנו מדינה שאין דומה בעולם עד שבא המחטף, ההתקפה הפתאומית על מערכת המשפט וההחלטה להעלים את ה-DNA של המדינה".
גרוסמן התייחס להקמת "המשמר הלאומי", כחלק מההסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיתמר בן גביר: "השר לביטחון לאומי מקים לו מיליציה פרטית משלו, למה לא? הפיה הטובה נתניהו מוכנה למלא את כל משאלותיו. השתיקה כבר לא אופציה. יוזמי ההפיכה עשו את שגיאת חייהם, הימרו הימור מטורף על היותנו וגם על עתידם שלהם, ובעצם על העם כולו שהם קורעים לגזרים".

בן דודו של נתניהו: "אל תישא את שם משפחתנו לשווא"

בהפגנה בתל אביב נאם בן דודו של ראש הממשלה, פרופ' נתן נתניהו. "כאיש ימין, הצבעתי רוב חיי לליכוד", אמר להמונים בקפלן. "החלטתי לשאת דברים לנוכח סכנת המהפכה המשפטית, שאין דבר בינה ובין אידאולוגיה לאומית ליברלית ולמען מורשתה של אמי - שופטת העליון בדימוס, שושנה נתניהו ז"ל. אמא דגלה בעצמאות בית המשפט ובחשיבות הקריטית של מינוי שופטים באופן מקצועי, אובייקטיבי ומאוזן. לו הייתה חיה, אמא ודאי הייתה מצטרפת לגילוי הדעת החריף של שופטי העליון בדימוס נגד ההפיכה, ומזדהה עם דברי הנשיאה אסתר חיות, בגנות התוכנית".
פסנתרן מנגן למפגינים מביתו באבן גבירול, תל אביב
(צילום: אמיתי אלוני)

הפגנת ה-175 אלף ברחוב קפלן בתל אביב
(צילום: אורטל כהן, satview)

7 צפייה בגלריה
נתן נתניהו נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
נתן נתניהו נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
נתן נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
הוא פנה לראש הממשלה ואמר לו: "למה אתה מוביל לנזק אדיר לכלכלת ישראל? למה אתה פוגע במעמדה הבינלאומי של ישראל ומסכן את קשרינו עם בנות בריתנו? למה אתה פוגע אנושות במוטיבציה ובכשירות של מיטב מפקדי ולוחמי צה"ל, ובחוסנה הלאומי והחברתי של מדינת ישראל? האם מותם של יוני אהובנו ושל אלפי לוחמי כוחות הביטחון שמסרו את נפשם על חירות ישראל - היה לשווא?".
או אז הוא התייחס להחלטת נתניהו על השהיית החקיקה ואמר: "אם בחסות ה'השהיה' תקדם את החקיקה הדורסנית, המונעת ברובה משיקולים אישיים ואינטרסנטיים, תיזכר לדיראון עולם כמי שנשא את שם משפחתנו לשווא וכמי שהביא להרס הדמוקרטיה במדינה. אנא, חזור לכור מחצבתך, חזור לבית אבא. גנוז לאלתר את החקיקה הרעה, ופעל לכינון חוקה לישראל".
גם יתר הנואמים בקפלן התמקדו באותן שיחות בבית הנשיא, ובחשש מחידוש עתידי של מהלך החקיקה. ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס מלכא, אמר כי "כעת, מתקיימת לכאורה 'הידברות'. לא עצירה, לא חרטה ולא כוונה אמיתית. אנחנו מבינים את הטקטיקה: מדובר במאמץ להרדים את המחאה, להקים כוח נגדי אלים שמקבל גב מנתניהו, למרוח את המשא ומתן ולפוצץ אותו במשחקי האשמות בעיתוי נוח, ואז לחזור לבליץ החקיקה".
מיצג המיליציות של בן גביר בתל אביב

מפגינים עושים "מדיטציה נגד הרפורמה" בקפלן
(צילום: רועי רובינשטיין)

7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
מפגינים בקפלן
(צילום: מוטי קמחי)
"זו לא ההידברות לה ציפינו", הבהיר מלכא. "אנחנו קראנו כבר ביום הראשון לעצירה מוחלטת ולכניסה להידברות רחבה ופתוחה, אך נענינו בזלזול ובדורסנות. הידברות חייבת להסתיים ברגע חוקתי מכונן שמגן על הדמוקרטיה לדורות. אחיי ואחיותיי, לא נירדם. נעמוד על המשמר. נוודא שגם מנהלי המשא ומתן מהאופוזיציה לא יירדמו בשמירה על הדמוקרטיה. ניערך בעוצמה גבוהה עוד יותר ובהפתעות רבות לבלום את הסכנה לדמוקרטיה. לא נזוז עד שהסכנה תחלוף".
נואמת אחרת, עו"ד דפנה הולץ לכנר, אמרה כי "כרגע מתקיימת 'הידברות' תוך כדי שחרב החקיקה מונחת על צווארנו, שכן הצעת החוק כבר הונחה על שולחן הכנסת ומוכנה לקריאה שנייה ושלישית באופן מיידי. אנחנו כבר יודעים בדיוק לאן רוצים להוביל אותנו נתניהו, לוין ורוטמן. לא ניתן ל'הידברות' הזאת לבלבל או להרדים אותנו. הם מבוהלים מהעוצמה שלנו, הם מבוהלים מהנחישות שלנו, הם לא דמיונו שנקום כך להגן על זכויותינו ולכן המאבק שלנו כל כך קריטי, כי הוא אפקטיבי".
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת כרכור
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת כרכור
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת כרכור
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת כרכור
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת כרכור
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
גרפיטי "כהנא חי" על מבנה המרכז הגאה בשרונה, תל אביב
גרפיטי "כהנא חי" על מבנה המרכז הגאה בשרונה, תל אביב
גרפיטי "כהנא חי" על מבנה המרכז הגאה בשרונה שבתל אביב
(צילום: דוברות המשטרה)
יוסי לוי, בעבר יועץ התקשורת של נתניהו, התייחס בקפלן גם לאפשרות של גישור במשפט ראש הממשלה: "נתניהו תמיד משחק משחק מקיאווליסטי כפול. יד שמאל מנהלת משא ומתן לעסקת טיעון, ויד ימין פועלת לחיסול בג"ץ. ביד שמאל נתניהו קורא להידברות וביד ימין הוא מניח את חוק הדיקטטורה ומקים את פלוגות הסער ביחד עם העבריין בן גביר. אל תטעו ואל תירדמו – ב-30 באפריל, עם חידוש כנס הקיץ של הכנסת, מתכננים הנאשם וחבר מרעיו להסתער ביתר שאת על חומות הדמוקרטיה".
מוקדם יותר אתמול רוססו כתובות "כהנא חי" על קיר וחלון תצוגה של המרכז הגאה ברחוב אלוף אלברט מנדלר בשרונה בתל אביב. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. באגודה למען הלהט"ב הגיבו לכתובות ומסרו: "זו נורת אזהרה מהדהדת למקרה האלימות הבא נגד להט"ב. הלהט"בופוביה כבר משתוללת בשטח ואנחנו רואים אותה ברחובות. בשבוע האחרון, ראינו עלייה של פי ארבעה בכמות הדיווחים על להט"בופוביה במרחב הציבורי ובהפגנות עם חברי קהילה שהתמודדו עם קללות, יריקות, איומים, שריפת דגלי גאווה ואף אלימות פיזית. זו חובתה של הממשלה לגנות את השנאה הזאת ולפעול לפני שיהיה מאוחר כדי להבטיח ביטחון אישי מלא לחברי וחברות הקהילה הגאה".
במהלך הערב, כ-4,000 מפגינים הגיעו לכרכור, שם נחסם הצומת לתנועת כלי רכב. המפגינים ניצלו את העובדה שבמקום אין נוכחות משטרתית, וחסמו את הצומת לשני הכיוונים. לצומת הגיעו עם צאת השבת עשרות פעילי ימין עם דגלי ליכוד, שעמדו בנפרד מהמפגינים נגד המהפכה המשפטית, כשהמשטרה מאבטחת את המוחים משני המחנות. המשטרה חילקה דוחות למפגינים שחסמו את הצומת.
פורסם לראשונה: 00:10, 02.04.23