אחרי ימים ארוכים של המתנה, חמאס העביר הערב (יום ג') את תשובתו הרשמית להצעה הישראלית לעסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש. "התגובה נותנת עדיפות לאינטרס של עמנו הפלסטיני, ולצורך להפסיק לחלוטין את המלחמה המתמשכת נגד רצועת עזה", מסרו חמאס והג'יהאד האיסלאמי בהודעה משותפת.
5 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי ב קטאר עם מסמך התשובה ל הצעה ל עסקת עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי ב קטאר עם מסמך התשובה ל הצעה ל עסקת עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש
הנייה ונחאלה עם מסמך התשובה. עדיין לא ברור מה בדיוק הוא כולל
שני ארגוני הטרור הפלסטיניים ציינו כי התגובה הועברה לראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני וגם למתווכים בקהיר - ופרסמו אף תיעוד של מנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, ומנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה, עם מסמך התשובה במהלך המפגש שנערך בדוחא. "המשלחת הפלסטינית הביעה את נכונותה להתמודד בחיוב כדי להגיע להסכם שיסיים את המלחמה הזו נגד עמנו, בתחושת אחריות לאומית", נמסר עוד.
בדוחא וקהיר אישרו בהמשך שקיבלו את התגובה מחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי. "מאמצי התיווך של מצרים וקטאר עם ארה"ב נמשכים עד הגעה להסכם. המתווכים ילמדו את התגובה ויתאמו עם הגורמים הנוגעים בדבר בנוגע לצעדים הבאים", מסרו יחדיו משרדי החוץ בקטאר ובמצרים. גם בבית הלבן מסרו כי קיבלו את ההצעה, וכעת לומדים אותה. "זה מועיל שיש לנו תשובה מחמאס", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון קירבי.
לא ברור עדיין מה כוללת בדיוק התשובה, אבל גורם המעורה בפרטים אמר הערב לסוכנות הידיעות רויטרס כי תשובת חמאס כוללת "לוח זמנים חדש" להפסקת אש מוחלטת – ולנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה, "כולל מרפיח".
5 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, ביידן והתיעוד של סינוואר במנהרות בעזה
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
התשובה מגיעה אחרי שבכירי חמאס בחו"ל כבר שיגרו איתותים חיוביים בעקבות האישור אמש במועצת הביטחון של האו"ם, של הצעת ההחלטה האמריקנית – שקוראת לחמאס לקבל את המתווה כפי שגובש בידי ישראל. עם זאת, אותם בכירים הצהירו במקביל כי ידרשו ערבויות לסיום המלחמה.
לפני הגשת התשובה, ההערכה בישראל הייתה שייתכן מאוד שתשובת חמאס תכלול תנאים שונים ולא תהיה "כן" ברור – ונראה שכך קרה. זאת בצל הלחץ הבינלאומי הגובר על חמאס, שקיבל כאמור גושפנקא עם אישור חריג ממועצת הביטחון. בכיר חמאס אוסמה חמדאן תיאר את התנאים של חמאס כ"הערות", וגורם ששוחח עם סוכנות AFP הבהיר כי אותן "הערות" הן למעשה תיקונים להצעה הישראלית.
בחמאס מסרו כבר אמש, אחרי שההצעה האמריקנית אושרה ברוב של 14 תומכים ואפס מתנגדים במועצת הביטחון – כשרוסיה נמנעת ומאפשרת להצעה לעבור – כי הם מברכים על המהלך ו"מוכנים לשתף פעולה עם המתווכים בנוגע ליישום עקרונות הצעת הפסקת האש". מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הבהיר במהלך ביקורו היום בישראל שהמילה האחרונה שמורה ל"בחור אחד", כלשונו – סינוואר – אותו תיאר כמי ש"קבור עשר קומות מתחת לאדמה". כעת, כך נראה, סינוואר קיבל את החלטתו.
בלינקן נפגש עם נתניהו, אתמול
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

בישראל הביעו תחילה הסתייגות והחשש מההצעה האמריקנית שאושרה באו"ם, ומהמתווה של העסקה שנכלל בה, אף שהוא תואם לעקרונות שהציג הנשיא ביידן בנאום שבו חשף את ההצעה הישראלית. סוגיית המחלוקת המרכזית, נזכיר, היא השאלה האם בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית של שישה שבועות, שבה ישוחררו חטופים בקטגוריות ההומניטריות, ישראל תוכל לחדש את הלחימה. בעוד חמאס מתעקש לקבל ערבויות שהלחימה לא תחודש, בישראל טוענים שניתן יהיה לעשות זאת.
על פי ההצעה הישראלית, בשלב הראשון אמור להיפתח משא ומתן בין ישראל לחמאס על השלב השני – של הפסקת אש קבועה, כלומר סיום המלחמה, ושחרור כל שאר החטופים החיים (הגופות אמורות להשתחרר בשלב השלישי במקביל לשיקום ארוך-טווח בעזה). ביידן הצהיר בנאומו בסוף החודש שעבר כי כל עוד המשא ומתן הזה יימשך גם הפסקת האש הזמנית תימשך, גם אם תגלוש אל מעבר לשלב הראשון, ובהמשך נחשף כי בהצעה עצמה נכתב כי ארה"ב, קטאר ומצרים יפעלו להבטיח שהמו"מ הזה יסתיים בהצלחה.
בישראל התעקשו אבל שאם יבינו שהמו"מ יהיה "עקר" יוכלו לחדש את הלחימה, וראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו הצהיר שוב ושוב שבכל מקרה לא יסכים לסיים את המלחמה ללא השגת יעדיה – פירוק היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס, החזרת החטופים והבטחה שעזה לא תשוב להיות איום על ישראל. במתווה שפורט בהחלטה באו"ם אמנם לא מובהרת סוגיית המשא ומתן על סיום המלחמה, אבל כן מודגש שהשלב השני ייצא לפועל "בהתאם להסכמה בין הצדדים".
5 צפייה בגלריה
שלט מחאה בדרישה ל עסקה למען ה חטופים כשברקע ניתן לראות את פניו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנועד עם קרובי חטופים מחוץ לשגרירות ארה"ב ב תל אביב
שלט מחאה בדרישה ל עסקה למען ה חטופים כשברקע ניתן לראות את פניו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שנועד עם קרובי חטופים מחוץ לשגרירות ארה"ב ב תל אביב
בלינקן, נפגש עם משפחות חטופים שהפגינו מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב
(צילום: AP Photo/Leo Correa)
אף שבישראל טענו אמש שההצעה שאושרה באו"ם היא רעה ו"מחשקת" את הממשלה בירושלים, בצהריים פורסמה במפתיע הודעה מטעם "גורם מדיני" שהצהיר שהמתווה שהוצג "מאפשר לישראל לעמוד בתנאים" שהוצבו לסיום המלחמה – אותם שלושה יעדים ובהם גם חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. אבל לא ברור כיצד ניתן יהיה להשיג את היעדים במשא ומתן, ולפי הדיווחים סינוואר כבר הצהיר כי לא יהיה מוכן לחתום על אף עסקה שבה ארגון הטרור יידרש להתפרק מנשקו.
בלינקן, יצוין, הדגיש בדבריו היום כי ארה"ב ממשיכה להיות מחויבת ליעד של הבסת חמאס: "הנשיא ביידן מחויב בנחישות לביטחון ישראל ולהגנתה. הוא הנשיא האמריקני הראשון שהגיע לישראל בזמן מלחמה, הנשיא האמריקני הראשון ששיגר כוחות אמריקניים לסייע בהגנה על ישראל כשהייתה מותקפת מאיראן באפריל - ואנחנו מחויבים להביס את חמאס, כדי להבטיח שהוא לא יוכל לשלוט בעזה שוב. אנו גם מאמינים בתוקף שלמרות שאמצעים צבאיים היו נחוצים, הם אינם מספיקים, וצריכה להיות תוכנית מדינית ברורה, תוכנית הומניטרית ברורה, על מנת להבטיח שחמאס לא יעצב בשום צורה, או יגבש שליטה בעזה, ושישראל תוכל להתקדם לעבר ביטחון מתמשך יותר".
5 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
הנייה וסינוואר. המילה האחרונה - של מנהיג ארגון הטרור בעזה
(צילומים: AP)
בלינקן הדגיש כאמור כי חמאס הוא זה שעומד כעת כמכשול בפני עסקה, וכי ישראל עצמה מחויבת למתווה שהיא גיבשה. "נפגשתי אמש עם ראש הממשלה נתניהו והוא אישר את מחויבותו להצעה. הייתה לי גם הזדמנות לדבר עם שר הביטחון גלנט ועם ישראלים בכירים נוספים. ואני חושב שיש קונצנזוס חזק מאחורי קידום ההצעה, אבל זה באמת תלוי באדם אחד בשלב זה. נראה מה יגיע מהם, וממנו", הוסיף – בהתייחסות כאמור לסינוואר.
בתדרוך לעיתונאים שאל אותו אחד מהם אם ההבטחה שקיבל מנתניהו הייתה שאם חמאס ישיב בחיוב העסקה תוכל לצאת לפועל – ובלינקן אמר בפשטות "כן". בדבריו גם התייחס במרומז לשאלת המחלוקת המרכזית – האם ניתן יהיה לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון: "מה שההצעה עושה זה הפסקת אש מיידית, והיא מחייבת את הצדדים לנהל משא ומתן על הפסקת אש מתמשכת. זה יהיה תהליך של משא ומתן, אבל המחויבות בהסכמה להצעה היא לחפש את אותה הפסקת אש מתמשכת. צריך לנהל משא ומתן. כל עוד המשא ומתן הזה נמשך, הפסקת האש שתתקיים מיד תישאר בעינה, וברור שזה טוב לכולם. ואז נצטרך לראות, אבל אנחנו לא הולכים להגיע לשלב שני, להפסקת אש מתמשכת, אלא אם תתחיל בשלב ראשון. שם זה מתחיל".
למרות שבלינקן וגם הנשיא ביידן מדגישים כל העת כי חמאס הוא שזה שצריך להשיב בחיוב לעסקה, נראה שבממשל האמריקני כן חוששים מהאפשרות שנתניהו לא יקבל אותה בסופו של דבר – בצל האיומים בפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
5 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ ואנתוני בלינקן
ישראל כ"ץ ואנתוני בלינקן
נתפס כתחליף אחראי לגנץ בקבינט המלחמה. השר כ"ץ ובלינקן, במפגש בארבע עיניים
(צילום: ליאור דסקל, לע"מ)
במהלך ביקור הבזק שלו בארץ, בלינקן נועד עם שר החוץ ישראל כ"ץ בארבע עיניים, בצמוד לפגישתו עם נתניהו, ומקור מדיני אמר כי הפגישה תואמה לאחר פרישת בני גנץ מהממשלה. לדברי אותו מקור, האמריקנים רואים בשר החוץ כתובת מרכזית אחרי פרישת גנץ מהממשלה.
המקור הוסיף כי בוושינגטון העבירו מסר שהם מעוניינים שנתניהו לא יפרק את קבינט ניהול המלחמה לאחר פרישת גנץ ואיזנקוט, וישלב בו את כ"ץ שנחשב בעיניהם כגורם אחראי. האמריקנים מוטרדים מאוד מכך שנתניהו ישלב בקבינט המלחמה שרים ניציים כמו בן גביר וסמוטריץ', וככל הידוע - בלינקן העלה את החשש שלו באוזני נתניהו.
פורסם לראשונה: 20:17, 11.06.24