משדר מיוחד מהכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בבחירתה של חברת הכנסת קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים, אך רגע לפני ההצבעה שתיערך היום (רביעי), התחוללה דרמה של ממש - הקואליציה החליטה להסיר את כל המועמדויות מטעמה, למעט ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) שסירבה לעשות זאת, ולהצביע נגד אלהרר - כך שייאלצו להתקיים בחירות חוזרות בעוד 30 יום.
התוכנית החדשה של הקואליציה מתבססת על סעיף בתקנון הכנסת, שקובע שאם מספר המועמדים שווה למספר הנציגים בפועל - הבחירות הופכות להיות הצבעה של בעד ונגד. כך שאם יותר ח"כים יצביעו נגד אלהרר, לא ייבחרו שני נציגים - וכך יובטחו הבחירות החוזרות.
גם לאחר ההחלטה של הקואליציה, נוצר מחסום חדש - יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר סירב להסיר את מועמדותו של חבר סיעתו יצחק קרויזר - על אף לחצים מצד נתניהו. אם קרויזר לא היה מסיר מועמדות, יהיו שלושה מועמדים בסך הכול - והתוכנית תרד לטימיון. עם זאת, לאחר שבן גביר נועד בנושא עם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר הקואליציה אופיר כץ - קרויזר משך לבסוף את מועמדותו - וכעת נותרו במירוץ רק גוטליב ואלהרר.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
אם חבר עוצמה יהודית לא יסיר את מועמדותו - התוכנית של הקואלציה תרד לטימיון. בן גביר בישיבת הממשלה, השבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדובר פה בהימור מסוכן של הקואליציה - מאחר שאם חלק מחבריה יפרו את המשמעת הקואליציונית בבחירות החשאיות, גוטליב ואלהרר ייבחרו לוועדה. זאת בניגוד להסכמים הקואליציונים, שהבטיחו לעוצמה יהודית נציג בוועדה.
סיעת הליכוד התכנסה מוקדם יותר כדי לדון בשינוי התוכנית יחד עם נתניהו, כשח"כים מהסיעה צלעבר גוטליב: "את מכניסה אותנו למצב מסוכן". חברי הכנסת התבקשו להיכנס לדיון ללא טלפונים, אך גוטליב סירבה - ונכנסה עם. רה"מ יצא לרגע מישיבת הסיעה, ונועד עם יריב לוין ודודי אמסלם על האפשרות שגוטליב אכן תיבחר לבסוף. במהלך הדיון, אמסלם אף איים על חברי הכנסת: "אם לא תתיישרו עם ההצבעה היום - חצי מכם יילכו הביתה".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת
נתניהו בכנסת, היום. ראש הממשלה ויו"ר ש"ס נפגשו עם גוטליב, והשיחה הגיעה לצעקות
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
טלי גוטליב
טלי גוטליב
גוטליב לח"כים של הליכוד: "אתם מוזמנים אחר בושה וביזיון להצביע כולכם נגדי"
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ גוטליב יוצאת מלשכת רה"מ, וח"כ קרויזר נכנס
(צילום: סיון חילאי)

סערה נוספת התחוללה כשהשרה גילה גמליאל זעמה על החלטתו של ראש הממשלה, שהתקבלה מבלי לקיים דיון סיעתי בנושא. לדברי גמליאל, דחיית ההצבעה לא תיתן לקואליציה כלום. אמסלם, השר המקשר בין הממשלה לכנסת, אמר לה: "זה מה שהחלטנו - כולם יצביעו נגד גוטליב ואלהרר ועוד חודש נדבר. ככה החלטנו וזה מה שתעשו". גמליאל אמרה שזה לא מקובל עליה ויצאה מהישיבה, אך צפויה להצביע בכל זאת בהתאם להחלטת הסיעה.
לאחר ישיבת הסיעה, כתבה גוטליב בקבוצת הוואטסאפ של הליכוד: "בגלל שסתמו לי את הפה בישיבת הסיעה, אני מבהירה. לאחר שיחה עם היועמ"שית של הכנסת. תצביעו נגד מועמדת האופוזיציה והיא לא תיבחר. תצביעו בעד נציג קואליציה והוא ייבחר. כך ייבחר נציג משלנו, ונציג נוסף ייבחר במועד הבא תוך 30 יום". היא הוסיפה: "חבל מאוד שלא נתתם לי לומר זאת. אתם כמובן מוזמנים אחר בושה ובזיון להצביע כולכם נגדי".
7 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
אמסלם יוצא מישיבת סיעת הליכוד, היום. אמר לגמליאל: "ככה החלטנו וזה מה שתעשו"
(צילום: עמית שאבי)
לאחר הסרת המועמדויות של כמעט כל חברי הקואליציה, נותרה רק גוטליב בסירובה. נתניהו אף נפגש אישית עם גוטליב, שביציאה מהפגישה הבהירה לצלמים שלא תסיר את מועמדותה. לאותה פגישה נכנס גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והשיחה בין השלושה הגיעה לצעקות. המועד האחרון להסרת המועמדות הוא תחילת ההצבעה - אך זו התעכבה בכשעתיים וצפויה להתחיל ב-13:30.
החשש הכבד בשני הצדדים מתוצאות ההצבעה היום מבוסס על העובדה שהיא חשאית ומתבצעת מאחורי פרגוד, כך שהקושי לעקוב אחר המשמעת הקואליציונית הוא גדול - בטח במצב שבו הבוחרים מביטים על נבחריהם ומצפים מהם לדבוק בעקרונותיהם. בכל מקרה, הכנסת חייבת להעמיד מטעמה נציגות נשית אחת בוועדה. במקרה שבו לאחר ספירת הקולות יתברר ששני המועמדים שקיבלו את מירב הקולות הם גברים - תתקיים מיד הצבעה נוספת, שבה יועמדו לבחירה רק חברות הכנסת שהיו מועמדות בהצבעה הראשונה. המועמדת שתזכה ברוב הקולות תהיה נציגת הכנסת במקום המועמד שהגיע למקום השני.
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ'
בן גביר, לוין וסמוטריץ'. עומדים בראש מחנה ההתנגדות לבחירת נציגת אופוזיציה
(צילום: קובי קואנקס)
בשעות שלפני ההצבעה, בסביבת נתניהו עבדו על ריסון המתנגדים במחנה הניצי שבתוך הקואליציה, ומנסים לפרק התנגדויות. בתמורה לבחירת נציגת האופוזיציה, נתניהו הבטיח לאותם מתנגדים - בראשם בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ויריב לוין - סוג של "סוכריה" כדי להמתיק את הפשרה. אותה סוכריה ככל הנראה תהיה העברת חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות בבג"ץ עוד בכנס הזה, לפני הפגרה. עם זאת, נראה לפי שעה כי מהלך זה לא צלח - דווקא לאור ההתנגדות של גוטליב בתוך הליכוד.
הסיבה להצעה הזו של נתניהו היא שעל החלקים האלה, ככל הנראה בנוסח שונה מזה שהציע יריב לוין במקור כשהציג את המהפכה המשפטית, הושגו הסכמות בבית הנשיא בין הקואליציה לאופוזיציה. נתניהו למעשה אומר לשותפיו - אם האופוזיציה לא תלך איתנו לפשרה, נעביר באופן חד-צדדי את החוקים שנציגיה הסכימו עליהם בבית הנשיא.
על אף הניסיונות של ראש הממשלה לרכך את ההתנגדות בתוך מחנהו למינוי של אלהרר, גם הבוקר המשיכו כאמור לבקוע קולות שונים מתוך הקואליציה. "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר. הבחירות חשאיות. אנחנו נמתין לסיום הישיבה של ראשי הסיעות עם רה"מ, ונצביע כפי שינחה אותנו בן גביר, בהתאם לסיכומים. לא צריך להתעלם מהפיל שבחדר - הוועדה הייתה בליבת הרפורמה ויש בממשלה רוב קואליציוני לשינוי. מגיע שני נציגים לחברי הקואליציה", אמר הבוקר באולפן ynet יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר, שמתמודד בעצמו על המקום בוועדה.
7 צפייה בגלריה
גולדקנופף: "חייב להיות פה משטר יותר חזק כדי שהדברים האלה לא יקרו שוב"
גולדקנופף: "חייב להיות פה משטר יותר חזק כדי שהדברים האלה לא יקרו שוב"
"בוא נראה שאנחנו שולטים". גולדקנופף
(צילום: אלכס גמבורג)
7 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה
גלעד קריב בועדת החוקה
ח"כ קריב בכנסת. "אם ח"כ אלהרר לא תיבחר, הכתובת היחידה היא נתניהו ושותפיו"
(צילום: יואב דודקביץ')
עמדה דומה לזו של קרויזר הביעו היום חברי קואליציה נוספים, בהם גם ח"כים מהליכוד. לפני פגישת ראשי הקואליציה, יו"ר יהדות התורה שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף סיכם את העמדה הזו בפשטות: "בוא נראה שאנחנו שולטים".
עם זאת, יש באופוזיציה כאלה שמשוכנעים שההתנגדות לבחירתה של אלהרר מגיעה מלמעלה. "השמועה שחלק מחברי האופוזיציה לא יצביעו בעבור ח"כ אלהרר היא ספין קואליציוני מוחלט. מי שעומד מאחריה הם הגורמים בקואליציה שרוצים לבחור שני נציגים מטעמם לוועדה", אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה), "זו היא הדרך שלהם להשתלט על הוועדה ולהתחמק מהאחריות למעשה הבריוני. אם ח"כ אלהרר לא תיבחר, הכתובת היחידה היא נתניהו ושותפיו".
ראיון עם ח"כ אפרת רייטן
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)

חברת מפלגתו של קריב, ח"כ אפרת רייטן, דווקא נשמעה יותר אופטימית הבוקר באולפן ynet. "אני חושבת שעדיין יש קולות אחראיים בקואליציה שמבינים את המשמעות ואת ההשלכות במינוי של שני חברי קואליציה", ציינה רייטן. "יש רציונל למה בעשורים האחרונים שומרים על נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. לא לעולם חוסן לקואליציה הזו, יום אחד היא יכולה למצוא את עצמה בצד השני ואז לבכות מרה על הצעדים האגרסיביים שהיא עושה".
בינתיים, באופוזיציה משדרים כאמור לנתניהו שהמשך ההידברות תלוי בכיוון שאליו תלך הקואליציה היום. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אף התכוון למסור הצהרה בשעה 11:00, לפני ההצבעה, אך לבסוף החליט למסור דברים בשעה 14:00 - שעד אז כבר יוודעו התוצאות. בנוסף, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, ימסור הצהרה בשעה 14:30.
נתניהו וראשי הקואליציה יוצאים מלשכת רה"מ לפני ישיבת סיעת הליכוד

ההתנגדות לנתניהו מבית בנוגע לבחירות לנציגת הכנסת בוועדה לבחירת שופטים מגיעה כאמור גם מח"כים ממפלגתו. אמש, בציוץ בטוויטר, קראה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) להצביע עבורה ולנציג נוסף מהקואליציה. "זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד לוועדה למינוי שופטים", כתבה, "אסור שיש עתיד תקבל תמונת ניצחון שלא מגיעה לה ושאין דרך להסביר אותה. בואו נאפשר לעצמנו תמונת ניצחון לגאוות ליבם של אנשי הימין. ימין גאה זו לא מילה גסה".
מנגד, כתבה ח"כ אורית פרקש הכהן, החברה מטעם המחנה הממלכתי בצוות המשא ומתן בבית הנשיא: "אחרי חודשים של מאמצים גדולים שהשקענו למניעת הקרע בעם ולחזרה למסלול שפוי ואחראי כלפי אזרחי ישראל וכלכלתה - מחר הוא יום מבחן למנהיגות של נתניהו. מנהיג שנגרר אחרי קיצונים - בן גביר, רוטמן ואמסלם, או מי שמחויב באמת לטובתה של ישראל ולרצון הציבור - זה שדורש הסכמות רחבות".
ח"כ חנוך מילביצקי: מי שחושב שהוועדה לבחירת שופטים תתכנס כאילו לא היו בחירות - טועה
(צילום: חגי דקל)

ח"כ יוראי להב-הרצנו: הבחירות לוועדה - אבן דרך משמעותית
(צילום: אריק מרמור, אבי חי)

הבחירות לנציגי הוועדה הן רק שלב אחד בדרך שעוד מחכה לאופוזיציה. בשלב הבא היא תיאלץ לוודא שהוועדה מתכנסת, אף ששר המשפטים יריב לוין מערער על הלגיטימיות שלה, ואולי מורכב מכך - לוודא שהוועדה לא משותקת ושאכן מתמנים שופטים. ההערכה בשני הצדדים היא שאם ייבחרו נציגי אופוזיציה וקואליציה, השיחות יימשכו ביתר רצינות מתוך רצון להביא להסדר מוסכם.
היום ב-11:00, לאחר פגישת ראשי הקואליציה, נפתחה מליאת הכנסת. מזכיר הכנסת יכריז על חברי ועדת הקלפי, וב-11:30 הייתה אמורה להתחיל ההצבעה החשאית שתימשך כשלוש שעות - אך זו כאמור עדיין לא החלה. ההצבעה תקבע גם את הרכב נציגי הוועדות לבחירת דיינים וקאדים. בהמשך תספור ועדת הקלפי את הקולות, ולאחר מכן יכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על תוצאות ההצבעה.
פורסם לראשונה: 08:52, 14.06.23