2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"עבודות מטעמי אבטחה". בנט וביתו ברעננה ביום ההשבעה לראשות הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
בית המשפט העליון דן היום (שני) בשבתו כבג"ץ בעתירה שהגישו שכניו של ראש הממשלה נפתלי בנט ברעננה, ובמהלך הדיון התייחס השופט עופר גרוסקופף לשיפוצים בבית ותהה בפני הפרקליטות: "טענתם שכמעט הסתיימו עבודות השיפוצים, ומנגד שהליכי ההיתר בראשיתם. לא הבנתי את זה". בתשובה השיבה עורכת הדין מוריה פרימן מהפרקליטות כי "אלה העובדות. נעשים מאמצים כבירים כדי להשלים את ההליך". בתגובה לדברי פרימן, תהה גם השופט יוסף אלרון: "זה לא אמור להיות ההיפך?".
עו"ד פרימן השיבה כי "פרשנו את העובדות ואנו מחדדים אותן מול המשיבים. אני רוצה להדגיש שאלה עבודות שנערכו מטעמי אבטחה, לא קשורות להפגנות. דיברנו על זה בדיונים הראשונים על סידורי האבטחה". השופט גרוסקופף העיר כי "הקושי קיים במיוחד בגלל שמדובר בעניינים ביטחוניים", ואלרון הצטרף לתהייה: "מי קיבל החלטות פה?". בתגובה, השיבה עו"ד פרימן: "משרד רה"מ. תחמנו את הדיון להפגנות. אם יש טענות נוספות בעניין חוו"ד, הוצאות וכו' זה לא הפורום".
2 צפייה בגלריה
ביתו של נפתלי בנט
ביתו של נפתלי בנט
השכנים זועמים על ההפגנות. מחוץ לביתו של בנט ברעננה
(צילום: יאיר שגיא)
השופטים העלו את הנושא אחרי שהפרקליטות טענה כי "רוב העבודות הבינוי באזור בית ראש הממשלה ברעננה הושלמו, ונותרו ב עיקר השלמות נקודתיות שיתבצעו בשבועות הקרובים. לאחרונה התבררו הנתונים הסופיים באופן מלא, ואושרה התקשרות מול אדריכל לצורך הכנת מסמכי הבקשה לשם הגשתה לוועדה למתקנים ביטחוניים. ההערכה שיידרשו כמה שבועות להכנת הבקשה. לאחר שתוגש תוכנית הבינוי, יוכלו בעלי העניין להגיש התנגדויות מטעמם לתוכנית". כלומר, המדינה מסרה שמסמכי הבקשה לוועדה רק בהכנה.
מעון ראש הממשלה הרשמי בבלפור, נזכיר, עומד נטוש מאז חודש יולי, אז פינה אותו נתניהו. מאז חלפו תשעה חודשים, אך השיפוצים במקום שכבר אושרו בעלות של כ-35 מיליון בכלל לא החלו - ותקועים בשלב התכנוני. התירוץ הרשמי הוא שהליכי התכנון ועבודת השיפוצים תקועים בגלל עיצומים במשרד הביטחון, אך מבקריו של בנט טוענים כי הסיבה לכך היא שהוא כלל לא מעוניין לעבור למעון הרשמי. יש להדגיש כי בניגוד לטענות מבקריו של בנט, עלות שיפוץ הבית ברעננה לא עומדת על 50 מיליון שקלים, אלא על 15-13 מיליון שקלים, וממילא לא מדובר בשיפוץ הבית הפרטי עצמו, אלא שיפוץ שנוגע לאבטחה ולאמצעי תקשורת.
עו"ד אוריאל חור ניזרי, שמייצג את העותרים, טען אחרי הדיון בשם שכניו של בנט: "זהו יום שחור למדינת ישראל. הדמוקרטיה הישראלית קיבלה מכה קשה ביותר, עת התברר כי כל הבנייה ברעננה סביב המבצר של בנט, נעשתה בניגוד לחוק, תוך מעשים פליליים חמורים. אנו קוראים עוד היום לרשויות אכיפת החוק וליועצת המשפטית לממשלה, לבצע עוד היום מעצרים לשם חקירה פלילית. כמו כן נחשף בבג"ץ כי אין אישור בכתב של היועמ"ש הקודם, וכי חוות הדעת של עו"ד שלומית פרגו ברנע התקבלה בניגוד לחוק. ללא הסמכה כדין. אנו תקווה כי פרשת המבצר ברעננה תסתיים בהקדם עם פינוי המתחם. הנזק לתושבים הינו אדיר ויש להפסיקו לאלתר".
עורך הדין אוריאל נזריעו"ד אוריאל נזרי
נזכיר כי העתירה המדוברת הוגשה על-ידי עיריית רעננה ותושבים שמיוצגים בין היתר על-ידי עורך הדין אוריאל נזרי. היא מופנית נגד המשטרה, שב"כ וגורמים נוספים, בדרישה שיגבילו הפגנות הנערכות בקרבת ביתו הפרטי של ראש הממשלה, ולהעבירם למקום חליפי בעיר או למעון בלפור. בתגובת המדינה לנושא ההפגנות עלו גם נושאים נוספים כמו מצבו של המעון הרשמי בבלפור והמגורים ברעננה. המדינה הבהירה כי מצבו של מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים אינו מאפשר לבנט לעבור להתגורר בו, וציינה כי עקב שביתה של האחראים על פרויקט הבינוי שמטרתו תיקון ליקויים בטיחותיים, נבחנות חלופות אחרות לסיום הפרויקט, שנמצא באחריות משרד הביטחון.
המדינה הבהירה בתגובתה בעתירה כי "לראש הממשלה בנט אין כל מעורבות בייזום הבינוי שנערך בביתו ברעננה. עמדת גורמי הביטחון היא שכרגע במצב המעון בבלפור, אין לאפשר מגורים של ראש הממשלה". בהמשך התגובה נכתב כי "פערי האבטחה הקיימים במעון הרשמי בירושלים אינם מאפשרים מגורים של ראש ממשלה, וקיים הכרח ביטחוני לתת מענה לשורה של סיכוני אבטחה וביטחון שמחייבים טיפול טרם אכלוס המעון".
(צילום: משה מזרחי, חגי דקל)

בינתיים, ועד עובדי משרד הביטחון התייחס לראיונותיו של בנט לפני החג, לפיהם הלשכה מנסה לזרז את עבודות השיפוץ, ומסר כי "על אף שעובדי משרד הביטחון אשר פועלים לילות כימים לטובת אזרחי ישראל ונוהגים באחריות רבה, פקידי האוצר מונעים את קידומם של פרויקטים חשובים אשר הוטלו על עובדי משרד הביטחון אך לא מקודמים בשלב זה בגלל אי הקצאת משאבים נדרשים ומתאימים למשרד ולעובדיו. הפרטים ידועים היטב לכל הנוגעים בדבר, וביניהם לשר הביטחון ולשר האוצר, אך נראה כי ישנם גורמים אשר אינם מעוניינים שנשלים את המלאכה".
בתשובת המדינה לבג"ץ הובהר גם כי בביתו של בנט ברעננה נערכת בנייה מטעמי אבטחה. "סידורי האבטחה בבית ראש הממשלה ברעננה בוצעו בהנחיית השב"כ, על בסיס שיקולים מקצועיים אבטחתיים, ותוך התחשבות בהיבטים הנוגעים לעלויות ולצמצום הפגיעה בשכנים, ככל הניתן", נכתב. "יצוין כי סידורי אבטחה הונהגו גם בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה קודמים, על בסיס הערכת האיום ויתר הנסיבות הרלוונטיות, ומכל מקום יודגש ויובהר כי לראש הממשלה לא הייתה כל מעורבות בייזום הבינוי שנעשה במקום".
המדינה הדגישה בתגובתה כי המעון ברעננה אינו נחשב ל"מעון רשמי" כחלק מסמלי השלטון, אלא בבית פרטי המשמש את ראש הממשלה ומשפחתו. בנסיבות שנוצרו, כך הודגש בתגובה, נקבע כי יש להעמיד בו לעת הזו את מלוא השירותים הנדרשים לביצוע תפקידו, למגוריו ולמגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש הממשלה במעונו הרשמי.
בתגובת המדינה נכתבה גם התייחסות להפגנות ליד ביתו הפרטי של בנט. העתירה עצמה הוגשה מטעם עיריית רעננה ומטעם תושבים המתגוררים סמוך לביתו של בנט בדרישה להעביר את ההפגנות למקום אחר בעיר, או אל מעון ראש הממשלה הרשמי. "מתווה ההפגנות באזור ביתו של ראש הממשלה ברעננה הוא סביר ומידתי ומאזן כראוי בין חופש הביטוי והזכות להפגין, לבין הצורך בשמירה על הסדר הציבורי, משטרת ישראל ממשיכה ובוחנת את מתווה ההפגנות באזור ביתו של ראש הממשלה ברעננה", נכתב בתגובת המדינה.