חבר בית הנבחרים האמריקני מדיסון קות'ורן, אחד מתומכיו האדוקים והקולניים ביותר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, נחל הלילה (בין שלישי לרביעי) הפסד בפריימריז הרפובליקניים בצפון קרוליינה – ולא ימשיך לכהונה נוספת. הפסדו של קות'ורן בן ה-26 הוא התוצאה המפתיעה והבולטת ביותר בשלל המרוצים שנערכו אתמול במסגרת הפריימריז לקראת בחירות אמצע הכהונה שיתקיימו בנובמבר, ושבהן מקווים הרפובליקנים להחזיר לעצמם את הרוב בבית הנבחרים ובסנאט, הנתונים כעת בשליטת הדמוקרטים.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות בית הנבחרים 2020 מדיסון קות'ורן משותק נכה רפובליקני
ארה"ב בחירות בית הנבחרים 2020 מדיסון קות'ורן משותק נכה רפובליקני
חבר הקונגרס הצעיר ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. קות'ורן
(מתוך יוטיוב)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
התקשר לברך את אדוארדס. קות'ורן, אתמול: "כשטראמפ נותן לך גיבוי - זה עד הסוף"
(צילום: AP )
קות'ורן הפך לאחת הדמויות הבולטות במפלגה הרפובליקנית אחרי שנבחר לבית הנבחרים בנובמבר 2020, כשהיה בן 25, מטעם המחוז ה-11 של צפון קרוליינה. עם בחירתו היה קות'ורן לחבר הקונגרס הצעיר ביותר בהיסטוריה המודרנית האמריקנית, כשמקדים אותו רק מחוקק מטנסי שב-1797 נבחר לבית הנבחרים בגיל 22, זמן קצר אחרי היווסדה של ארה"ב.
קות'ורן נמנה עם המחנה השמרני ביותר במפלגה הרפובליקנית, והוא מתנגד להפלות ולמהגרים ותומך נחרצות בזכות לשאת נשק. הוא גם נחשב לאחד מתומכיו הנאמנים ביותר של טראמפ בקונגרס, וב-6 בינואר אשתקד זכה לכבוד כשהוזמן לנאום בעצרת ליד הבית הלבן שבה לדברי הדמוקרטים הסית טראמפ את המוני אוהדיו להסתער על בניין הקפיטול. קות'ורן עצמו נשא אז נאום משלהב שבו הכריז שהבחירות נגנבו מטראמפ וכינה את עמיתיו בקונגרס "פחדנים". אחרי שתומכי טראמפ הסתערו על בית המחוקקים טען כי היו אלה פורעים שקיבלו כסף מהדמוקרטים.
המחוקק הצעיר והנאה בנה לו שֵם במידה רבה הודות לסיפור חייו מעורר ההשראה. בשנת 2014, כשהיה בן 18, נפצע בתאונת דרכים קשה במהלך חופשה בפלורידה, כשהמכונית שבה נסע עם חבר התנגשה בקיר בטון. התאונה הותירה אותו משותק חלקית, כך שתנועת רגליו מוגבלת והוא נעזר בכיסא גלגלים. הוא עבר שורה של ניתוחים, השתקם, החל לשאת נאומים על חוזקה של רוח האדם ובתוך שנים אחדות ביסס לעצמו קריירה פוליטית.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב חבר קונגרס בית הנבחרים מדיסון קוות'ורן קות'ורן
ארה"ב חבר קונגרס בית הנבחרים מדיסון קוות'ורן קות'ורן
התאונה בפלורידה הותירה אותו משותק חלקית. קות'ורן
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. "לא מאמין שמדיסון יחזור על הטעויות הטפשיות"
(צילום: AP)
אלא שמאז כניסתו לבית הנבחרים הסתבך קות'ורן בכמה פרשות שגרמו לבכירים רפובליקנים רבי-השפעה להתרחק ממנו, בהם מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים קווין מקארתי. השערוריות הללו כללו שני ניסיונות שלו לעלות עם נשק למטוס ואת הדבקת הכינוי המעליב "ביריון" לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעיצומה של הפלישה הרוסית לארצו. את ממשלת אוקראינה כינה "מרושעת באופן שלא ייאמן". נוסף על כך נטען נגד קות'ורן כי סירב לאפשר לעובדת בצוות שלו לצאת לחופשת מחלה אחרי שהדוד שלה מת ובעלה לקה בלבו באותו שבוע, וכי לבסוף גם פיטר אותה. עלו גם טענות להטרדות מיניות מצד קות'ורן בתקופה שבה למד בקולג' נוצרי, ומאז אוקטובר הוא עוכב שלוש פעמים על-ידי שוטרים בגין עבירות תנועה, בהן נסיעה במהירות מופרזת.

הסרטון בעירום: "סתם השתטינו"

בריאיון שהעניק בחודש מרץ ושהכעיס במיוחד את בכירי המפלגה הרפובליקנית אמר קות'ורן דברים שמהם השתמע כי הוא הוזמן על-ידי פוליטיקאים בכירים בוושינגטון לאורגיה וראה אותם עושים שימוש בקוקאין. מנהיג הרפובליקנים מקארתי העיד בהמשך שבשיחה אישית איתו הודה קות'ורן שהגזים לחלוטין בתיאורים, ובעקבות זאת הכריז בפניו מקארתי: "איבדת את האמון שלי בך, ותצטרך להרוויח אותו מחדש".
9 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
סילופים על הזמנות לאורגיה בוושינגטון. הכוכב הרפובליקני נפל
(צילום: AP )
9 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה מדיסון קות'ורן
כרזת בחירות של קות'ורן שהושחתה בצפון קרוליינה. גם הסרטון, בן 28 שניות, לא עזר
(צילום: רויטרס )
החודש הסתבך קות'ורן בפרשה נוספת, כשארגון הפועל לסילוקו מבית הנבחרים פרסם סרטון וידאו בן 28 שניות שבו הוא נראה לכאורה גוהר עירום מעל גבר אחר, כשברקע קולות צחוק. קות'ורן עצמו התייחס בביטול לסרטון, ובציוץ שפרסם בטוויטר כתב: "עוד ניסיון לפגוע בי כשל. לפני שנים, בסרטון הזה, השתובבתי בגסות עם חבר בניסיון להיות מצחיק. השתטינו וצחקנו. זה הכול. אני לא נסוג. אמרתי לכם שיהיה קמפיין השחרה נגדי. הסחיטה לא תנצח. אנחנו כן".
פרסום הסרטון עורר מבוכה במפלגה הרפובליקנית, אבל גם אחריו עוד נחשב קות'ורן למועמד המוביל לניצחון במחוז שלו בצפון קרוליינה. הלילה, עם פרסום התוצאות, התברר שהפסיד: במרוץ ניצח צ'אק אדוארדס, חבר הסנאט של צפון קרוליינה, וקות'ורן נאלץ להתקשר אליו ולברך אותו על הניצחון. "נלחמנו בעוז נגד כל הסיכויים כדי להשיג ניצחון, ועכשיו נרתום את האנרגיה הזו, נתאחד כמפלגה ובבחירות בנובמבר נשאיר את המושב שלנו בבית הנבחרים בידי הרפובליקנים", אמר אדוארדס. קות'ורן הודיע כי בהצבעה בעוד חצי שנה, שבה יצטרך אדוארדס לגבור על מועמדת דמוקרטית, הוא יתמוך בו.
9 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
מקארתי אמר לקות'ורן: "איבדת את האמון שלי"
(צילום: AFP)
הסנאטור האמריקני תום טיליס, שתמך באדוארדס לקראת הפריימריז שנערכו הלילה, שב ואמר לפנות בוקר כי קות'ורן הוא מבוכה לתושבי מחוז הבחירה שלו בצפון קרוליינה: "הרפובליקנים בחרו הלילה באדוארדס כי הוא מגלם את הערכים שלנו ויילחם עבור התושבים בכל יום בקונגרס", הכריז.
לפני שהסתבך בשערוריות נחשב כאמור קות'ורן לכוכב עולה במפלגה הרפובליקנית, וערב הפריימריז עוד קרא טראמפ לתומכיו לבחור בו. "לאחרונה הוא עשה כמה טעויות טיפשיות, אבל אני לא מאמין שהוא יחזור עליהן", כתב טראמפ בהודעה שפרסם למענו. "בואו ניתן למדיסון עוד הזדמנות!". אתמול שיבח קות'ורן את טראמפ על התמיכה בו: "גיליתי שבפוליטיקה רוב האנשים, אם זה לא משתלם להם פוליטית, יפנו לך את הגב בתוך שנייה, אבל לא משנה עם מה אתה מתמודד, כשדונלד טראמפ נותן לך גיבוי – הוא נותן לך גיבוי עד הסוף".

הישגים לטראמפ בקנטאקי ופנסילבניה

הפריימריז הנערכים בימים אלה במסגרת בחירות אמצע הכהונה נתפסים כמבחן לכוחו של דונלד טראמפ, בצל ההערכות כי ישוב ויתמודד על הנשיאות בשנת 2024. גם אחרי שעזב את הבית הלבן טראמפ נהנה מתמיכה אדירה בקרב המצביעים הרפובליקנים, ובבחירות המקדימות הוא מנסה להציג עצמו כ"ממליך המלכים" של המפלגה, בתקווה להיזכר כמי שמועמדיו החזירו לה את הרוב בקונגרס – ולקבל תגמול על כך בבחירות לנשיאות בעוד שנתיים. לקראת הפריימריז בחר טראמפ כ-150 מועמדים שבהם הוא תומך, וכלי התקשורת בארה"ב עוקבים באדיקות אחרי מידת הצלחתם ורואים בכך מבחן לכוחו.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה טד באד
ארה"ב פריימריז בחירות אמצע הכהונה טד באד
טד באד. נסק בסקרים אחרי שקיבל את התמיכה מטראמפ
(צילום: רויטרס )
בשבועות האחרונים רשם טראמפ כמה הצלחות וכמה כישלונות במשימתו זו, והלילה הצטרפו עוד כמה לרשימה. באחד המרוצים, בפריימריז למושב של צפון קרוליינה בסנאט האמריקני, גבר חבר בית הנבחרים טד באד, הזוכה לתמיכת טראמפ, על מושל צפון קרוליינה לשעבר פאט מקרורי. באד, שעד לא מזמן לא היה מוכר במיוחד לבוחרים בצפון קרוליינה, נמנה בינואר אשתקד עם חברי בית הנבחרים שהצביעו נגד אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. אחרי שזכה לתמיכה פומבית מטראמפ בפריימריז הוא החל לנסוק בסקרים ועקף את מקרורי.
גם בקנטאקי נחל הצלחה מועמד שזכה לתמיכה מטראמפ: זהו חבר בית הנבחרים תומס מסי, שבעבר קרא טראמפ לסלקו מהמפלגה הרפובליקנית אחרי שזה ניסה להכשיל חבילת סיוע שקידם לימי הקורונה. מסי אמנם כינה בשעתו את טראמפ "אסון למפלגה הרפובליקנית", אבל נראה כי מאז השניים הסדירו את העניינים ביניהם, והחודש הביע טראמפ תמיכה בבחירתו מחדש. הלילה ניצח במרוץ שלו בפריימריז לבית הנבחרים.
בהישג אחר לטראמפ נרשם ניצחון של המועמד שלו לתפקיד מושל פנסילבניה: בפריימריז הרפובליקניים שם ניצח דאג מסטריאנו, שתמך בטענותיו של טראמפ שהבחירות ב-2020 נגנבו ממנו ואף השתתף ב-6 בינואר אשתקד בצעדה של תומכי טראמפ לקונגרס, שבסופה הסתערו הצועדים על בניין הקפיטול. בבחירות בנובמבר הוא יתמודד על תפקיד המושל מול התובע הכללי הדמוקרטי ג'וש שפירו, ולתוצאה שם עשויות להיות השלכות מרחיקות לכך על הזכות להפלות בפנסילבניה. במפלגה הרפובליקנית יש החוששים שמסטריאנו ייחשב בעיני המצביעים קיצוני מדי ויבריח אותם לכיוונו של שפירו.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב קליי אייקן הפסיד פריימריז קונגרס מקום שני לשעבר ב אמריקן איידול
ארה"ב קליי אייקן הפסיד פריימריז קונגרס מקום שני לשעבר ב אמריקן איידול
קליי אייקן. מקום שני ב"אמריקן איידול", מקום שלישי בפריימריז הדמוקרטיים לבית הנבחרים
הצלחה גדולה פחות הייתה הלילה לטראמפ באיידהו, שם גבר המושל הרפובליקני המכהן בראד ליטל על המועמדת של הנשיא לשעבר ג'ניס מקגיצ'ין, שרק לאחרונה עלתה לנאום באירוע שארגן לאומן לבן.
במחנה הדמוקרטי התמקדה הלילה תשומת לב בקליי אייקן, שבשנת 2003 הגיע למקום השני בעונה השנייה של תוכנית הריאליטי המוזיקלית המצליחה "אמריקן איידול". אייקן ניסה להפוך למועמד הדמוקרטים לאחד המושבים המוקצים בבית הנבחרים האמריקני לצפון קרוליינה, אבל הגיע רק למקום השלישי בפריימריז. הוא הפסיד לחברת הסנאט של צפון קרוליינה ואלרי פושי, שזכתה בין השאר לתמיכה וסיוע מגורמים הקשורים לשדולה הפרו-ישראלית איפא"ק. בבחירות הסופיות בנובמבר היא צפויה לנצח ולזכור במושב המיוחל.