הרמטכ"ל: יודע שיש הרבה שאלות ותסכול. אנחנו מתמקדים בפתרון
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס הערב (ראשון) בפעם הראשונה מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" למצב בישראל. הלוי מסר בהצהרה כי "אני יודע שיש שאלות רבות ויש תסכול רב, אבל הדבר החשוב - אנחנו עכשיו מתמקדים קדימה בעשייה ובפתרון הבעיות".
לדברי הלוי, "מדינת ישראל וצה"ל משיבים עכשיו מלחמה נגד מתקפה שהיא נפשעת ואכזרית של חמאס - חדירה של מחבלים לבתים פרטיים של אזרחים בעוטף עזה, לקיחה של נשים ילדים. זה טרור רצחני. לכן, אנחנו עכשיו תוקפים, רודפים ופוגעים בכל מי שנטל בזה חלק. בזה אנחנו נמשיך. אני יודע שהיממה האחרונה הייתה קשה, המחיר כבד.
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

"חיילים שלנו נהרגו, נפצעו. חלק נמצאים בידי האויב. לכן זה זמן למלחמה - לא מבצע, לא סבב. זמן למלחמה. ובתוך המלחמה הזאת צה"ל חזק, יפעל חזק וינצח ויגיע להישגים שצריך. צפויים לנו קדימה ימי לחימה ארוכים ומורכבים. אנחנו נשמור על מוכנות בכל הזירות וכל אחד יעשה בזירתו כמיטב יכולתו. נמשיך לתקוף בעזה כולה באופן רחב, בפרט באזורים שמהם יוצאות ההתקפות לתוך שטחנו".
מוקדם יותר אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי במסיבת עיתונאים: "אנחנו נמצאים ביום השני של המלחמה, מול ארגון הטרור חמאס והג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה. כוחות צה"ל פעלו כל הלילה על מנת להביא להבטחת המרחב בעוטף".
"כוונתנו היא להשתלט על כל מוקדי הלחימה. צה"ל השיג שליטה במוקדי החדירה לשטח ישראל. כוחותינו הרגו בשטח מאות מחבלים". "יש לחימה וקרבות הרואיים לחילוץ בני ערובה שמתרחשת גם כעת ובמהלך כל הלילה. במהלך הלחימה מפקדים ולוחמים נפלו בקרבות ואזרחים נרצחו", אמר הגרי.
"מאות מחבלים נהרגו, ועשרות נלקחו בשבי", אמר. "נכון לשעה הזו יש כוחות שנלחמים בכפר עזה, יש סריקות במספר רב של ישובים, צה"ל נמצא בכל הישובים עם כוחות מיוחדים ויחידות וחטיבות חי"ר, ואין ישוב שאין בו כוח צה"ל".
"אנחנו מפנים ישובים. המשימה שלנו ביממה הקרובה להגיע לפינוי של כל תושבי העוטף. הפינוי הזה צריך להיות בטוח, לסרוק את השטח. נסיים את המשימה הזאת ביממה קרובה. יש עשרות אלפי לוחמים במרחב כל העוטף. נמשיך ונגיע לכל ישוב וישוב עד שנהרוג את כל המחבלים שנמצאים בשטח ישראל".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בהערכת מצב בפיקוד הדרום עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ״ל
הרמטכ״ל בהערכת מצב בפיקוד הדרום עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ״ל
הרמטכ"ל בהערכת מצב בפיקוד הדרום
(צילום: דובר צה"ל)

"עד כה תקפנו כ-500 מטרות בהן כל התשתיות הצבאיות של החמאס"

"ההתקפה של צה"ל על עזה היא התקפה חזקה. עד כה תקפנו כ-500 מטרות בהן כל התשתיות הצבאיות של החמאס, נתקפות וממשיכות להיות מותקפות. כל בתי המפקדים של החמאס, כל סמלי השלטון".
"יש מאות מחבלים הרוגים, יש עשרות שבויים, מאות מחבלים נהרגו על הגדר בדרכם לתוך ישראל ובנסיגה שלהם מחוץ לישראל. הרגנו למעלה מ-400 מחבלים. יש עשרות שבויים".
"בפיקוד הצפון בשעות האחרונות בוצע ירי לכיווון מוצבים בהר דב. אין נפגעים לכוחותינו צהל תקף את המוקדים מהם בוצע הירי בתקיפה אטרילרית רחבה. בשלב זה אין איום בהר דב או במרחב הצפוני. אנחנו ערוכים חזק מאוד במוכנות גבוהה בפיקוד הצפון עם כוחות אוויר ויבשה".
"המוכנות שלנו נמצאת בכל הגזרות", אמר. "גם ביו"ש, אנחנו ערוכים חזק ועיבינו את המרחב. אנו מסתכלים על כל זירת המלחמה והמוכנות שלנו היא לכל זירה. מי שיתקוף את מדינת ישראל, צה"ל יגיב והוא ישלם מחיר כבד מאוד".
"אנחנו עוקבים אחרי כל החללים, ההרוגים והפצועים. בהיבט הדיווחים על החללים, אנחנו קודם כל מעדכנים את המשפחות ומנסים בתוך התהליך של עדכון המשפחות. בשלב זה עדכנו 26 משפחות על מות יקיריהם". "צה"ל מפעיל אתר ייעודי בו יפורסמו שמות ופרטי חללי צהל שנפלו במלחמה, זאת לאחר עדכון המשפחות".
2 צפייה בגלריה
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת
(צילום: מוטי קמחי)
"אני יודע שבציבור יש רצון וצורך גדול למידע. ניתן לפנות לצה"ל לבירור מידע בנושא חיילים שאין איתם קשר באמצעות מוקד קצינת פניות הציבור של אגף כוח אדם במספר 1111, שלוחה 5 ולאחר מכן שלוחה 4", אמר.
"ניתן לפנות למוקד פיקוד העורף בחיוג של 104 ולקבל מידע על ההנחיות של הציבור בעורף".

"לסיים את הלחימה והרג כל המחבלים"

"התכלית ליממה הקרובה היא לסיים את הלחימה והרג כל המחבלים בעוטף עזה. להחזיק את כל הפרצות באש ולפנות התושבים מהעוטף כדי שנוכל להמשיך את הלחימה. ממשכים בהתקפה רחבה מאוד על עזה ונגבה מחיר בכל זירת המלחמה מול מי שיתוקוף אותנו".
"נדרשת בשעה זו מכולנו אחריות לאומית ולכידות. כפי שצה"ל הוכיח בעבר אנחנו יודעים להתמודד עם כל מלחמה ונעשה זאת גם הפעם. אנו מבקשים מהצבור לגלות אחריות לא להפיץ סרטים ופרטים על אירועים שאינם מאומתים".
"מאחורי התמונות והסרטים האלה עומדות משפחות", הזהיר דובר צה"ל. "עזרו לנו לשמור על כבודם, תימנעו מהפצת התיעודים. המעשה הנפשע של חמאס הוא פשע מלחמה. נשים וילדים ביד האויב זה בניגוד לדין הבינלאומי. זה בניגוד לאיסלם, ומי שלקח בכך חלק נבוא איתו חשבון".
בתשובה לשאלות אמר תא"ל הדרי: "אנחנו נערכים לכל התרחישים. אנו צוברים כוחות במרחב הדרומי ויש מוכנות במרחב הצפוני אם נחליט שיש לפנות יישובים נעשה זאת באופן מסודר". "אני משוכנע שהרמטכ"ל יתייצב גם לפני התקשורת - כרגע הוא מנהל לחימה. הוא עובד מסביב לשעון כדי להגן על אזרחי ישראל".