ב-6:28 בבוקר של 7 באוקטובר 2023 היה שקט לחלוטין. ב-6:29 התחילה המלחמה. התחיל הטבח. התחילו חיים שונים לחלוטין מאלו שהכרנו עד אז. היום, ביום השנה הראשון לפתיחת מלחמת חרבות ברזל, ישראל תזכור את 1,689 הנרצחים והנופלים בשנה האחרונה, תחבק את 17,687 הפצועים ותייחל לשובם של 101 החטופים שעדיין בעזה, שנה שלמה אחרי. ynet יעביר יום שידורים מיוחד.
טקסים שונים נערכו כבר אמש, והאירועים ב-7 באוקטובר יחלו בשעות הבוקר. ב-6:25 יושמע בשטח מסיבת הטבע ברעים, פיגוע הטרור הגדול ביותר בהיסטוריה של ישראל, הטרק האחרון שנוגן במסיבת הנובה - לפני שהחלו מטחי הרקטות הבלתי פוסקים, לפני שהחלה פשיטת מחבלי הנוחבה.
אירוע הזיכרון לזכר נרצחי הנובה
(צילום: מיקי שמידט)

בדיוק ב-6:29 תישמע צפירה בשטח המסיבה ברעים, לצד דקה דומייה וטקס מיוחד. נשיא המדינה יצחק הרצוג ישתתף בו, ואחר כך יפקוד יישובים נוספים בעוטף, כחלק ממסע זיכרון בן שלושה ימים שיקיים. את יומו הראשון במסע זה יחתום בביקור במצפה התצפיתניות ובטקס לזכר חללי המלחמה, על חורבות תחנת משטרת שדרות שנהרסה.
באותו הזמן, 6:29 בבוקר, ישמיעו משפחות חטופים צפירה בת שתי דקות ברחוב עזה בירושלים, משכנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הם יגיעו לשם לאחר צעדה בכיכר פריז, יבצעו את מה שהם מכנים כ"קריאת השכמה", ואחריה יישאו דברים. בערב תתקיים הפגנת קרובי חטופים ופעילים גם בתל אביב.
5 צפייה בגלריה
טקס של אגודת משפחות השבעה באוקטובר בהיכל התרבות
טקס של אגודת משפחות השבעה באוקטובר בהיכל התרבות
הטקס האלטרנטיבי שנערך בהיכל התרבות
(צילום: גל גנות )
במקביל, בשעה זו יתקיים טקס של קהילת כפר עזה. בקיבוץ נוסף שהפך לסמל של החורבן, המחדל והטבח - בארי - תתקיים עצרת בשעה 10:00. בניר עוז, שרבע מתושביו נחטפו או נרצחו, יקיימו טקס לציון שנה לטבח ב-16:30.
ב-7:10 בערב, כתאריך שאותו איש לא ישכח, יחל בפארק הירקון, בדקה דומייה ותפילת יזכור, "טקס הזיכרון הלאומי", המאורגן על ידי המשפחות. 40 אלף הכרטיסים שהוצעו לטקס נמכרו מיד, אבל עקב הנחיות פיקוד העורף המחמירות הוא יתקיים רק בנוכחות קרובי החטופים, הנרצחים והנופלים. הטקס, שאותו ינחו חנוך דאום ורותם סלע, יוקרן במסכי ענק בעשרות עיריות ורשויות מקומיות ברחבי הארץ.
טקס הזיכרון האלטרנטיבי שנערך בהיכל התרבות
(צילום: גל גנות )

הטקס נולד ביוזמת משפחות שאיבדו את יקיריהן באסון כאירוע אלטרנטיבי לטקס הזיכרון הממלכתי-ממשלתי שמובילה השרה מירי רגב, ובעקבות ההיענות הגדולה של האמנים הפך לאירוע מוזיקלי ענק, בהיקף שלא נראה שנים בישראל. ישתתפו בו לא פחות מ-23 זמרים והרכבים, ובהם כמה מהשמות הגדולים ביותר במוזיקה הישראלית. הרשימה המלאה - כאן.
לעומתו, טקס הזיכרון הממלכתי-ממשלתי כבר צולם לפני כמה שבועות באופקים, וישודר מ-21:15. מנחי הטקס הם חן זנדר, ששכלה את אחותה נועה בטבח במסיבת הנובה, אורין גנץ זך, שבתה עדן זכריה נחטפה מהמסיבה ונרצחה בשבי חמאס, שמעון אטיאס, ששכל את אחייניתו עמית בוסקילה בנובה, רותי גרינגליק, שבנה שאולי נהרג בקרב בעזה, ויודן פירט, בן קיבוץ כיסופים, שחווה עם משפחתו את טראומת הטבח, הלחימה על הבית והפינוי מהדרום.
5 צפייה בגלריה
אירוע הזיכרון המרכזי לזכר הנרצחים במסיבת הנובה
אירוע הזיכרון המרכזי לזכר הנרצחים במסיבת הנובה
הטקס לזכר נרצחי הנובה. בבוקר: טקס בשטח המסיבה
(צילום: שאול גולן )
5 צפייה בגלריה
טקס זיכרון של מועצת אשכול לטבח השבעה באוקטובר
טקס זיכרון של מועצת אשכול לטבח השבעה באוקטובר
טקס זיכרון של מועצת אשכול. בניר עוז יתקיים טקס ב-7/10
(צילום: תומר שונם הלוי)
השרה רגב אמרה כי "הטקס הממלכתי נועד כדי לזכור, להזכיר ולהנציח את הנרצחים באותו יום נורא ומאז ועד היום, להוקיר את גבורתם של האזרחים וכוחות הביטחון וההצלה, ולהביא לידי ביטוי את ההתמודדות עם המכאוב הנורא של משפחות השכול, של משפחות החטופים, של המפונים מבתיהם ושל הנפגעים בגוף ובנפש. לצד זאת, הטקס יביא עימו מסר של תקווה ואחדות. זה טקס מרגש, מכבד, היוצא מן הלב ונכנס אל הלבבות".
אזכרה ממלכתית רשמית תיערך בתאריך העברי שיחול השנה ב-27 באוקטובר, בשני אירועים: בשעה 11:00 יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל טקס אזכרה לזכר החיילים שנפלו ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל. מאוחר יותר באותו יום, ב-14:00, יתקיים בהר הרצל לזכר האזרחים שנפלו ב-7 באוקטובר. שני הטקסים יתקיימו במעמד ראשי המדינה.
טקסי זיכרון רבים יתקיימו ביממה הקרובה גם מחוץ לישראל. משרד החוץ יקיים יותר מ-80 אירועי זיכרון ברחבי העולם בהשתתפות ראשי מדינות ובני משפחות החטופים והנרצחים. האירוע המרכזי מביניהם יתקיים בניו יורק בבנין האו"ם, ובו תשתתף גם שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס גרינפילד, לצד שגריר ישראל דני דנון.
5 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון הראשון בעולם ל- 7 באוקטובר באוסטרליה
טקס הזיכרון הראשון בעולם ל- 7 באוקטובר באוסטרליה
טקס הזיכרון באוסטרליה
(צילום: שגרירות ישראל באוסטרליה)
מי שלא הוזמן לאירוע הוא מזכ"ל האו״ם אנטוניו גוטרש, אשר אמירותיו המקוממות, שהגיעו לשיאן באי-גינוי מתקפת הטילים האיראנית, הובילו את שר החוץ ישראל כ"ץ להכריז עליו כעל אישיות בלתי רצויה. בסך הכל, 65 בני משפחה של חטופים ונרצחים יצאו ל-34 מדינות כדי להשתתף באירועי הזיכרון.
מנתונים שהפיץ מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה עולה כי כ-1,200 נרצחו ונהרגו ב-7 באוקטובר, בהם 809 אזרחים (כולל 64 אזרחים זרים), 315 חללי צה"ל וכיתות הכוננות, 58 חללי המשטרה ו-10 אנשי שב"כ.
בסך הכול, מתחילת המלחמה נרצחו ונהרגו 1,689 איש ו-17,687 נפצעו. 251 נחטפו לעזה ב-7 באוקטובר. 97 מהם עדיין בשבי חמאס, לצד ארבעה שנחטפו ב-2014, הדר גולדין ואורון שאול שאינם בחיים, וכן אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. מתוך 101 החטופים, 33 הוכרזו ככאלה שאינם בחיים.
פורסם לראשונה: 22:49, 06.10.24