ועידת החינוך מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד השתתפה היום (שני) בוועידת החינוך של ynet ו-"ידיעות אחרונות", והתייחסה בריאיון למציאות המורכבת בצל המלחמה - לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. "לצערי אין לי תשובות, ואני לא יודעת אם למשרד החינוך יש", אמרה. הוועידה הועברה בשידור חי ב-ynet.
הריאיון עם יפה בן דויד
(צילום: ירון ברנר)

"זו באמת שנה מאוד מורכבת ומאתגרת", אמרה בן דויד. "כל הזמן בהסתדרות מדברים על הנושא של השכר והמאבק של השכר, אז הנה - העלינו את השכר והבאנו הסכם שכר מכובד, אבל עכשיו רואים באמת את התרומה הענקית של צוותי החינוך במדינה. זו שנה מורכבת כי מהאסון הגדול שנפל על המדינה ב-7 באוקטובר נכנסנו ללופ שבאמת היה מאוד קשה. המורים היו צריכים ליצור את עצמם מחדש, לתת תמיכה, עוגן וחוסן, גם נפשית. הם היו קודם כל צריכים את החוסן עבורם. הרי גם חלקם עברו טראומות קשות והיו מפונים בעצמם. הם אוספים את עצמם ונותנים עוגן ויציבות לתלמידים כי הם צריכים את החוסן כדי לתת להם את הגורם היציב שאפשר לסמוך עליו.
"המצב קשה, כי אנחנו לא יודעים איך תיפתח שנת הלימודים בצפון. בדרום מתחילים לחזור לאט-לאט, בצפון מפחדים לחזור ואפשר להבין. כך שאפשר להגיד שהמערכת בבלבלה אחת גדולה ואין עדיין תשובות למורים או להורים".
בן דויד התייחסה לפרסום ב-ynet ולפיו עשרות מורים מפונים קיבלו איומים כי אם לא יחזרו ללמד בצפון הם יפוטרו, ואמרה כי "האיומים האלה היו יותר רציניים, הרי מה קורה עם אותם יישובים שפונו? גם המורים פונו יחד עם ילדיהם, שיבצו את הילדים בבתי ספר במוסדות איפה שהם גרים". לדבריה, "המורים עובדים, הם לא יושבים בבית. זאת אומרת שצוותי החינוך משובצים בגנים ובבתי הספר במקומות שאליהם הם פונו. היום באים ואומרים להם - 'תקשיבו טוב, אנחנו מקימים בתי ספר חלופיים, אזוריים, ואנחנו מבקשים מכם להעתיק את מקום המגורים שלכם יחד עם הילדים שלכם. תשכרו דירות מאוד קרוב'".
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך של המדינה
ועידת החינוך של המדינה
יפה בן דויד בוועידת החינוך של המדינה. "אין תשובות למורים או להורים"
(צילום: ריאן פרויס)
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך של המדינה
ועידת החינוך של המדינה
(צילום: ריאן פרויס)
"איפה המורים ישכרו דירות?", תהתה בן דויד. "אין היום דירות. אנחנו גם רואים את הפרצוף המכוער של חלק מהישראלים שפשוט עושים את החישוב שאם אתם זוג פלוס ארבעה, הם יודעים כמה מקבלים מהמדינה ודורשים 12,000 שקל על בית שלא שווה. דורשים מהם להעתיק את מקום המגורים בשנית. כמו שאמרתי אין דירות, והדבר השני זה עוד פעם להעתיק את הילדים ואת מקום המגורים. 'אם אתם לא תגיעו להיכן שנאמר לכם אז או שתיקחו חל"ת, או שפשוט תאבדו את התקן', אומרים להם. זאת אומרת שהם יישארו ללא מקום עבודה. ואני שואלת - איפה משרד החינוך? כתבנו מכתב מאוד חריף לשר החינוך, והוא אמר שאפילו לא יצאה הודעה כזו".
- הם פעלו על דעת עצמם?
"בדיוק, אין הודעות כתובות, הכול עובר מפה לאוזן. מדובר במשרד ממשלתי. זה מוסד, אי-אפשר שכל אחד ייתן הנחיות כאוות נפשו בלי שיוצא גורם רשמי ואומר 'חבר'ה, אלו ההנחיות'. כי מה בסך הכול הם היו צריכים לעשות? דבר פשוט - למפות, לעשות מיפויים, לראות מי המורים שכן יכולים לחזור, מי לא חוזר ואיך לגייס מורים אחרים. תראו מה עשו בדרום - הביאו פרויקטור אישה שעבדה במשרד החינוך ויצאה לגמלאות. היא זו שריכזה, עשתה את המיפויים, ראו איפה חסרים מורים, תמרצו את האנשים להגיע, הביאו תמריצים וגייסו מורים.
"אתם לא יכולים לעשות את זה בחודש, אתם צריכים להתעלות ולעשות תוכנית סדורה במקום לאיים. אני מודיעה את זה בצורה חד-משמעית, כמו שהודעתי גם למורים וגם לשר - שערה אחת לא תיפול מראשה או ראשו של עובד הוראה שפונה ועובד היום היכן שהוא עובד. לא הגיוני שהילדים יועתקו מספר פעמים. לא יקום ולא יהיה".
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך של המדינה
ועידת החינוך של המדינה
יואב קיש. "כל אחד עושה מה שהוא רוצה"
(צילום: ריאן פרויס)
לדברי בן דויד, "שר החינוך היה המום מההנחיה שניתנה. כל אחד שם קם בבוקר ונותן הנחיה, ובמקום לעשות את ההנחיות שניתנות להם כל אחד עושה מה שבראש שלו. אני אתן דוגמה: יש מורה שבעלה נפצע מכטב"ם במטולה, ועליה מאיימים. עזבי את החרדות שלה עכשיו לנסוע בכלל בכבישים, איך אתם מעיזים לאיים על אישה שטרודה עכשיו במצב של בעלה? לאן הגענו? איפה החמלה? הבעיה היא שאין תוכניות. אין תוכנית אסטרטגית שצריכה להיות לטווח קצר וארוך. לא ניתן שיאיימו על המורים, המורים הם לא מוחלשים, הם אלו שהתגייסו ראשונים - ראינו אותם בקורונה ובמלחמה.
"במשרד החינוך עושים מה שבראש שלהם. גם בדרום ניתנה הנחיה, אמנם הנחיה כתובה שהמשרד לא היה שותף אליה. יש בלגן אז כל אחד עושה מה שהוא רוצה, אבל אם יש תוכניות והנחיות סדורות לא כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. מה שאני ביקשתי גם מהשר זה שלא יקימו מנהלת בצפון, אלא פרויקטור חינוכי שיתעסק ויעבוד אך ורק מול ראשי הרשויות, מול הנושא של המנהלים, ופשוט יטפל בכל הנושא של החינוך".
בן דויד הוסיפה: "ברגע שיקום פרויקטור חינוכי בצפון שיטפל כמו בדרום, אני חושבת שהמצב יהיה שם יותר טוב. כרגע המצב הוא קטסטרופלי. אני אומרת את האמת - אנחנו לא יודעים איך תיפתח שנת הלימודים, ואני לא יודעת אם משרד החינוך יודע כמה מורים חסרים ואיפה כי הוא עדיין לא עשה מיפויים, או מה יהיה עם הגנים".