תיעוד של מקסאר בתלת-מדד: השיירה שבדרך לקייב

ערפל קרב כבד: לאחר שלושה ימים שבהם דווח כי שיירת הענק הרוסית שבדרך לקייב תקועה בפקק ובקושי מתקדמת, כנראה גם עקב בעיות לוגיסטיות, אתמול ענן שכיסה את האזור מנע תמונות לוויין מעודכנות - וכעת לא ברור אם השיירה עדיין באותו מקום. בינתיים, חברת מקסאר טכנולוגיות פרסמה תיעוד בתלת-ממד שלקוח מתמונות הלוויין הקודמות של השיירה.
החשש לגבי תנועת השיירה גובר על רקע המחסור במידע חדש בנוגע למיקומה ולאיומים שהיא מציבה. גורם אמריקני אמר כי נראה שהשיירה "תקועה", אך במקביל יש דיווחים לא מאומתים על כך ש-15 אלף חיילים המהווים חלק ממנה מתארגנים מחדש - וייתכן שמחכים לאספקה לוגיסטית לפני מתקפה על קייב.
4 צפייה בגלריה
השיירה הרוסית בדרך לקייב
השיירה הרוסית בדרך לקייב
בצילומים של מקסאר: השיירה בתלת-ממד, לפני שהענן הסתיר
ענן מעל אוקראינה מנע ממקסאר טכנולוגיות, שפרסמה את תמונות הלוויין הראשונות של השיירה, לפרסם תמונות חדשות. "ענן כבד מכסה את אוקראינה, זה מונע מאיתנו לספק תמונות לוויין חדשות שיעדכנו על תנועותיה הנוכחית", אמרו בחברה, ופרסמו במקביל את תיעוד התלת-מדד של שיירת הענק, שלקוח מתמונות קודמות, מלפני כמה ימים.
ב"גרדיאן" נכתב כי תנועות הכוחות הרוסיים באזורים אחרים של אוקראינה שבהם מתרחשת לחימה מתועדות היטב ברשתות החברתיות, אבל השיירה שבדרך לקייב היא מעין חור שחור מודיעיני, מה שמרמז שלצבא רוסיה שליטה הדוקה על השטח הסמוך.
השיירה, שלפי הדיווח האחרון אורכה 65 ק"מ, כוללת טנקים, נגמ"שים, משאיות, משאיות דלק וארטילריה. הנוכחות שלה מרמזת שהכוחות הרוסיים מרכזים מאמץ לתקיפת קייב, ייתכן שבמטרה לכתר אותה.
4 צפייה בגלריה
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
השיירה הענקית. כמעט לא זזה
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES )
4 צפייה בגלריה
כוחות צבא ליד קייב
כוחות צבא ליד קייב
(AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
אתמול, בריאיון לאולפן ynet נשאל יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על השיירה ואמר: "הרוסים הביאו הרבה כלים והיא פשוט נתקעה. זו טעות צבאית טיפשית. בנוסף יש מלחמת פרטיזנית וגם פיצוץ גשרים. אז הם פשוט טכנית כרגע נתקעו". בתשובה לשאלה מדוע אין הנחיה לתקוף את אותה שיירה, ענה: "יש טקטיקה במלחמה, אי אפשר לעשות כל מה שרוצים".
גורם אמריקני נשאל אתמול אף הוא על התקדמות השיירה, ואמר כי לאמריקנים אין כוחות על הקרקע באוקראינה והמידע מהלוויינים מושפע ממזג האוויר. יממה לפני כן אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי כי השיירה עדיין תקועה - אבל הזהיר כי ייתכן שהסיבה היא התארגנות רוסית מחדש.
בציוץ של משרד ההגנה הבריטי שלשום נכתב: "החלק המרכזי של השיירה הרוסית הגדולה שמתקדמת לקייב נמצא 30 ק"מ מהכניסה לעיר עקב דחיות שנובעות מההתנגדות האוקראינית העזה, תקלות מכניות ועומס תנועה. השיירה בקושי התקדמה בשלושת הימים האחרונים".