נחמה תאנה מפגינה
(מתוך פייסבוק)

אחרי כמה חודשים שבהם הדיון בטענות לפגיעה מינית מצד הרב צבי טאו התנהל בעיקר ברשתות החברתיות, המתלוננת הראשית נחמה תאנה פונה למשטרה ויוצאת לאור בפנים חשופות נגד אחד הרבנים הבכירים בציונות הדתית.
אל מול הלחשושים שלפיהם סובלת מבעיות נפשיות שמערערות על אמינותה, נערכת תאנה כעת למאבק הציבורי המשמעותי שלה לחקר האמת, ובציונות הדתית, שטאו הוא ממנהיגיה, עומדים נבוכים סביב הדילמה הגדולה: מי יחקור את "גדול הדור".
ההערכה היא שחקירת המשטרה לא תבשיל להליך פלילי, בעיקר בשל התיישנות האירועים המתוארים בתלונה, ולכן טענותיה של תאנה יתבררו (אם בכלל) באמצעות גופים אזרחיים וולונטריים ולא על ידי רשויות החוק.
מבחינה משפטית, לאותם פורומים אין, כמובן, כל סמכות, ולכן להכרעה שתתקבל במקרה כזה תהיה משמעות ציבורית בלבד - למשל בפרסום תוצאות הבדיקה על ידי מובילי דעת קהל מהחברה הדתית, ובמקרה של "הרשעה" גם דרישה מהרב טאו לעזוב את תפקידו ונקיטת צעדים נוספים שמטרתם למנוע פגיעות עתידיות בנשים נוספות.
2 צפייה בגלריה
הרב טאו
הרב טאו
הרב טאו והמתלוננת תאנה
(צילום: עמית שאבי)
בשנים האחרונות נחשפו עבירות חמורות בתחומים שונים מצד רבנים בולטים ודמויות מובילות בציבור הדתי והחרדי, בראשם הרב הראשי יונה מצגר, הרב מוטי אלון והרב עזרא שיינברג שהורשעו בפלילים, וחלקם אף נשלחו לכלא. ואולם למרות תפקידיהם ומעמדם, איש מהם לא היה ברמתו של הרב טאו, שעשרות אלפים רואים בו אב-רוחני של ממש.
טאו, נשיא ישיבת הר המור היוקרתית ומנהיג הזרם המכונה "חרד"לי", נחשב בעיני רבים לממשיכם של הרב אברהם יצחק קוק, אבי הציונות הדתית, ושל בנו, הרב צבי יהודה, דבר שמקשה מאוד על חקר הפרשה בידי דמויות או פורומים מציבור זה. בנוסף, הרב הנילון וחסידיו-מעריציו נחשבים לקבוצה קנאית וטהרנית לדרכה באופן שיקשה על הצדדים למצוא גורם מוסכם לבירור העניין. בינתיים הם בכלל לא משתפים פעולה עם החתירה לבדיקה על ידי צד שלישי אובייקטיבי.
2 צפייה בגלריה
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו
הרב טאו. חסידיו-מעריציו נחשבים לקבוצה קנאית וטהרנית לדרכה
(צילום: מיכאל יעקובסון)
בתקופה האחרונה זוכה תאנה לליווי של ארגוני סיוע ופעילים מתחום המאבק בפגיעות מיניות, כולל גורמים שהיו שותפים בטיפול במקרים דומים בשנים האחרונות, כדוגמת פרשת חיים ולדר שעליו הגן בין היתר הרב טאו. במסגרת הליווי היא נפגשה עם רבנים ודמויות מפתח בחברה הדתית כדי להשמיע את גרסתה ולהתייעץ איתם בנושא – מסע שמתארים בסביבתה כ"לו"ז של ראש ממשלה" - דבר שהביא בסופו של דבר לחשיפת התלונה.
לפי שעה, תאנה מסרבת מסיבות שונות לפנות לפורום תקנה או לבית דינו של הרב שמואל אליהו, שהפכו בשנים האחרונות כתובת למתלוננות כמותה והביאו לחשיפת כמה פרשיות גדולות. מאידך, בירור האמת לא יכול יהיה לבוא מרבנים כמו דוד סתיו ויובל שרלו שהתבטאו בעניין, משום שהם מזוהים עם האגף הליברלי בציונות הדתית שטאו ואנשיו נאבקים בו ושוללים את הלגיטימיות שלו.