כבר מהחודשים הראשונים ללחימה מול עם ישראל, חיזבאללה ספג ביקורת בלבנון. בימים האחרונים, עם החרפת הלחימה בגבול ואיומי ישראל לצאת להתקפה נרחבת, הביקורת נגד חיזבאללה מתחזקת - עד כדי כך שחסן נסראללה הקדיש חלק ניכר מנאומו ביום שישי האחרון כדי להצדיק את פעולות ארגונו.
"למה שנשלם את המחיר?": העיתונאי שיצא נגד נסראללה

בצל החשש מפתיחת חזית חדשה, הביקורת נגד חיזבאללה ונסראללה הגיעה כבר לתקשורת הלבנונית. בריאיון ברשת LBCI הלבנונית תהה עורך האתר הלבנוני IMLEBANON, טוני אבי נג'ם, איך מנהיג חיזבאללה מחליט לפתוח חזית מול ישראל ללא החלטה מסודרת. הוא הזכיר את הכינוי שמעניק חיזבאללה להרוגיו - "שהידים בדרך לאל-קודס (ירושלים)", ותהה מי קיבל את ההחלטה. "מי אמר שהלבנונים צריכים לשלם את המחיר על שחרור ירושלים?", אמר בריאיון.
לדברי אבי נג'ם, "מי אמר שהלבנונים הם האחראים לשחרור?". המראיין ברשת הלבנונית ניסה לעמת אותו עם אמירות, בין השאר של נסראללה, לפיהן הרוב בלבנון תומך במעשה. אלא שאבי נג'ם שאל: "איפה הרוב?", כשהוא מזלזל בדרך שבה מציג נסראללה את הדברים.
הכותרת
האם ישראל איבדה את הצפון?
27:26
3 צפייה בגלריה
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
שריפות גדולות בקריית שמונה בעקבות מטחי טילים מלבנון
האש בצפון, השבוע. ישראל מאיימת לצאת למלחמה
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
חיזבאללה, נזכיר, החל לתקוף את ישראל ביוזמתו מיד עם פרוץ המלחמה - והודיע שינצור את האש רק כשהלחימה ברצועת עזה תיעצר. אבי נג'ם הוא לא היחיד שתוהה כיצד נקלעה לבנון למלחמה לא לה. לבנונים נוספים חוששים עוד יותר מעתיד ארצם - שממילא נמצאת כיום במשבר כלכלי ופוליטי חמור.
לבנון, בעיצומו של המשבר הכלכלי, לא מצליחה להביא להתקדמות לקראת בחירת נשיא קבוע למדינה. מתנגדי חיזבאללה חוששים כי ארגון הטרור ינסה לקדם את המועמד לנשיאות שבו הוא תומך, סלימאן פרג'יה, בתמורה להסכם בדרום לבנון. כך, בעצם, התיק הנשיאותי יהפוך לסעיף במשא ומתן חיצוני עם חיזבאללה.
בנוסף, טוענים המתנגדים, חיזבאללה מחזיק בלבנון ובאנשיה כבני ערובה לאינטרסים של איראן באזור. התמיכה של חיזבאללה בעזה, לטענתם, היא רק תירוץ לכך שארגון הטרור משמר את איראן ואת עצמו במשוואה - כדי להשיג רווחים מאוחר יותר, "כשיגיע זמן למשא ומתן".
נתניהו: ערוכים לפעולה מאוד עצימה בצפון
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

בנאומו ביום שישי אמר נסראללה: "יש האומרים כי חיזבאללה קושר את משבר הנשיאות בלבנון לקרב בעזה, אבל זה לא נכון. השיח על זה שהחזית מונעת את בחירת הנשיא בלבנון הוא טעות. אנחנו לא עושים חיבור בין שני הנושאים האלה".
נסראללה טען: "מה שמשבש את הבחירות לנשיאות לבנון אלה מחלוקות פנימיות והתערבות חיצונית, שאותה אנו מגנים. תוצאות הקרב בדרום לבנון גדולות מכל רווח פנימי". בטענתו ל"התערבות חיצונית" התייחס נסראללה לניסיונות המערביים והערביים לסייע ללבנון בבחירת נשיא שיוכל להתחיל בתהליך שיוציא אותה מהבוץ. לטענת נסראללה, חיזבאללה לא מערב את מה שקורה בדרום לבנון עם ענייני הפנים של המדינה - שאותם הוא רוצה לפתור "באמצעות שיח".
אחד הגורמים הבולטים ביותר שמתבטא נגד חיזבאללה בלבנון בחודשים האחרונים הוא סמיר ג'עג'ע, ראש מפלגת "הכוחות הלבנונים". בחודשים האחרונים הוא הבהיר כי כשיגיע זמן המשא ומתן – הפלסטינים יהיו אמנם אלה שנלחמו, אך סביב השולחן יישבו "גורמים אחרים".
3 צפייה בגלריה
סמיר ג'עג'ע
סמיר ג'עג'ע
סמיר ג'עג'ע. חיזבאללה לא מסוגל להגן
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
3 צפייה בגלריה
  תקיפה בכפר חולא בלבנון
  תקיפה בכפר חולא בלבנון
נזק בכפר חולא בדרום לבנון. נשארת? זו "עמידה איתנה"
( צילום: REUTERS/Aziz Taher)
בסוף אפריל התקיימה בלבנון פגישה של האופוזיציה הלבנונית, המתנגדת לחיזבאללה, תחת הכותרת "1701 מתוך הגנה על לבנון". ג'עג'ע אמר באותה הפגישה כי חיזבאללה לא מעוניין במשא ומתן עם המפלגות האחרות בכל הנוגע לחזית עם ישראל. הוא הדגיש כי הארגון פועל בתירוץ של תמיכה בעזה, אך פעולותיו לא עוזרות לעזתים בדבר; הוא התייחס לכמות ההרוגים הגדולה, והדגיש כי כפרים לבנוניים שנהרסו לחלוטין כתוצאה מהלחימה. ג'עג'ע גם קרא לפריסת צבא לבנון בגבול עם ישראל, כיוון שלדעתו "חיזבאללה לא מסוגל להגן על לבנון וחושף את הגבול לסכנות גדולות".
קולות ההתנגדות להמשך הלחימה מול ישראל נשמעו בחודשים האחרונים גם מצד תושבי עיירות בדרום לבנון, ואף מצד תושבי הכפרים השיעים המזוהים עם חיזבאללה. יש לציין כי רבים מתושבי דרום לבנון נעקרו מבתיהם במהלך המלחמה. על פי התקשורת הערבית, מספר ה"עקורים" בדרום לבנון עומד על 90 אלף בני אדם - שפזורים כעת בין מרכזי מקלט, מלונות, בתים שכורים, או קרובי משפחה, מחוץ לאזורי העימות.
תושבים אחרים מדרום המדינה החליטו לא להתפנות מסיבות שונות, למרות הסכנה. בתקשורת המזוהה עם חיזבאללה ההישארות בכפרי הדרום מצטיירת כ"עמידה איתנה" מול ישראל. ומנגד, העקורים מתמודדים כעת עם השלכות העקירה, בין אם בחיפוש אחר עבודה או בעיסוק לילדים. רבים מתושבי דרום לבנון פוחדים להתבטא ישירות נגד חיזבאללה, אך סיפרו בראיונות לרשתות הערביות כי מאסו במלחמה ורוצים לחזור לחייהם הרגילים.
ניב שעיוביץ סייע בהכנת הכתבה