כתבים זרים נכנסו אתמול (ראשון) לרפיח בליווי דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, לראשונה מאז החל התמרון הקרקעי בדרום רצועת עזה. כתב CNN ג'רמי דיאמונד כתב לאחר מכן כי "היקף ההרס שם מבהיל - אבל גם יותר מדי מוכר".
תיעוד מיוחד ממצלמת הקסדה: המצבור הסודי ברפיח שחשפה סיירת הנח"ל

העיתונאי דיווח כי המלחמה הפכה את השכונה שאליה הוכנס ל"בלתי ניתנת לזיהוי", והוסיף: "ישראל תיארה את הלחימה ברפיח כ'מוגבלת' - אבל ההרס נראה כמעט זהה למה שראיתי בצפון רצועת עזה, במרכז עזה ובחאן יונס דרך הפריזמה המצומצמת של נסיעות לרצועה עם הצבא הישראלי".
הגרי הסביר לכתבים הזרים כי ההרס שהם רואים הוא תוצאה של החלטת חמאס למלכד מנהרות ובתים, כדי שאלה יתפוצצו על כוחות צה"ל. "זה או בגלל שהבתים היו ממולכדים, או שכשהרסנו מנהרה בתים קרסו, או שחמאס ירה מהבתים וסיכן את כוחותינו ולא הייתה אפשרות אחרת מלבד להרוס אותם כדי לוודא שהכוחות יהיו בטוחים", אמר להם. הגרי הוסיף כי חלקים אחרים "אינם הרוסים באותה מידה", אך ב-CNN הבהירו כי מאחר שצה"ל אסר על עיתונאים זרים להיכנס עצמאית לרצועת עזה - "לא ניתן לאמת את טענותיו".
2 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
ההרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
הגרי אמר לכתבים כי צה"ל הרג יותר מ-900 מחבלים ברפיח, והוא קרוב להביס את מה שנשאר מכוחותיו של ארגון הטרור באזור. הוא הוסיף כי אינו יכול להגיד אם התמרון הקרקעי ברפיח יהיה האחרון של צה"ל ברצועת עזה - והסביר כי ייתכן, למשל, שיהיה מידע מודיעיני על הימצאות חטופים במרחב, שייאלץ את הצבא לבצע פשיטות נוספות.
בוול סטריט ג'ורנל תיארו את האזור שבו סיירו עם צה"ל כ"שממה", והדגישו גם כן את ההרס. "כל המבנים שעדיין עומדים מלאים בחורי קליעים, או שחלקים מהם התפרקו בהפגזות טנקים או תקיפות אוויריות", נכתב, והכתב דב ליבר ציין כי ראה גם מסגד שהתפרק בחלקו, וכי ההרס ניכר גם במעבר רפיח. הוא ציין כי על אף שישראל הציגה את המבצע החדש כ"ממוקד", בפועל "הוא עדיין הותיר נזקים כבדים, עם מאות תקיפות אוויריות יחד עם ירי טנקים והריסות. יותר ממיליון פלסטינים נאלצו לברוח, וסיוע הומניטרי חיוני נתקל בקשיים במעבר הגבול. היחסים עם מצרים הפכו מתוחים מאוד".
הכתב ציין כי כמו ברוב חלקי רצועת עזה, גם ברפיח הכבישים נהרסו על-ידי הטנקים הישראליים, ופירט בפני הקוראים גם את המחלוקת בין צה"ל לראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר המשך הלחימה וסוגיית "היום שאחרי". הוא הסביר גם כי עד שצה"ל נכנס לעיר אלפי מחבלי חמאס ברחו, והדגיש כי על אף שמעל לקרקע נראה שלצה"ל יש אחיזה משמעותית בעיר - מתחת לפני הקרקע "הכוחות עדיין נמצאים בתהליך של איתור והבנת היקף רשת המנהרות העצומה של חמאס". עיקר האבידות של צה"ל ברפיח, נכתב, נגרמו כתוצאה ממלכודות מטענים שהטמינו המחבלים.
"כמעט כל מבנה לאורך הכביש נהרס מכיוון שכוחות צה"ל אומרים שהם ממשיכים לאתר פתחי מנהרות ואתרי שיגור רקטות או מרגמות", הוסיף כתב הוול סטריט ג'ורנל.
2 צפייה בגלריה
הרס בחוף הים רפיח
הרס בחוף הים רפיח
אומדים את הנזקים ברפיח
(צילום: Eyad AL-BABA / AFP)
בניו יורק טיימס התמקדו גם כאן בהרס שראו ברפיח. "רחובות שבעבר היו שוקקים הפכו למבוך של הריסות", נכתב שם. "כולם נעלמו. יותר ממיליון בני אדם נמלטו כדי להימנע מההסתערות הישראלית שהחלה לפני חודשיים, רבים נעקרו שוב ושוב וכעת גרים בערי אוהלים שמשתרעות על פני קילומטרים. הם עומדים בפני עתיד לא ברור, בעודם מתאבלים על אובדן יקיריהם".
לפי העיתונאי שחתום על הידיעה, אדם גולדמן, "הצבא אומר כי הוא נלחם בדייקנות ובאיפוק נגד לוחמי חמאס שנמצאים באזורים אזרחיים - אבל המוות, ההרס והעקירה ההמונית של אזרחים הותירו את ישראל מבודדת יותר ויותר מבחינה דיפלומטית". הוא הדגיש כי למרות העבודה שהכתבים לוו בידי הצבא וחויבו להיצמד לשיירה, החיילים לא הגבילו את את עבודתם ולא צנזרו אותה. גם הוא תיאר את מלכודות המטענים שעליהם דיבר צה"ל ואת אופי הלחימה בשטח בנוי וצפוף, ואת שיטת ההברחות של חמאס דרך ציר פילדלפי.
בסוף הכתבה תיאר גולדמן רגע שבו עלתה השיירה למקום גבוה, שם טיפס הגרי על גבעה קטנה. הוא הצביע לעבר תל אל-סולטן - שכונה ברפיח - ואמר כי "שם הוחזקו חטופים, וקבוצה קטנה של אמריקנים יכולה הייתה להיות ביניהם. שחרורם הצריך פעולת חילוץ או לחץ צבאי. נחזיר את בני הערובה - כל אחת מהמדינות שלכם תעשה את אותו הדבר אחרי 7 באוקטובר".
פורסם לראשונה: 22:55, 07.07.24