3 צפייה בגלריה
העירכות לצעדת הדגלים
העירכות לצעדת הדגלים
כוחות משטרה במצעד הדגלים בשנה שעברה. המשטרה נערכת למצעד - במסלול הרגיל
(צילום: דוברות המשטרה)
בצל מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה ומטחי הרקטות לשטחי ישראל, המשטרה הודיעה היום (רביעי) כי מצעד הדגלים המסורתי שייערך ביום ירושלים בשבוע הבא יעבור השנה במסלול הרגיל - כולל בשער שכם. בתחילת השבוע, אמרו פקידים בכירים בירושלים כי אין כוונה לשנות את המסלול - גם במחיר של הסלמה.
מטעם המשטרה נמסר כי "למעלה מאלפיים שוטרים יפעלו לקראת צעדת הדגלים ובמהלכה. המשטרה תפעל לאבטחת הקהל, ולוויסות תנועת הולכי רגל וכלי רכב באזור ובפרט בסמוך לעיר העתיקה". עוד ציינה המשטרה כי "תכלית הפעילות הינה לשמור על מרקם חיים תקין ככל שניתן, ולאפשר גם למשתתפי הצעדה וגם ליתר ציבור הולכי רגל והמתפללים מכל הדתות להגיע ליעדו ולמחוז חפצו, ובתוך כך גם למנוע אירועי חיכוך ואלימות מכל סוג שהוא".
צעדת הדגלים בשנה שעברה
(צילום: דוברות המשטרה)

מצעד הדגלים, הידוע גם בשם "ריקוד הדגלים", מתקיים כל שנה ביום ירושלים כדי לחגוג את איחוד העיר. המצעד מזוהה עם הציונות הדתית, ומדי שנה מנצלים אותו גם גורמים קיצוניים כדי להשמיע קריאות גזעניות ולהתעמת עם תושבים ערבים. במזרח ירושלים מתפרש המצעד כפרובוקציה והתרסה נגד התושבים הערבים, וארגוני הטרור מנצלים זאת כדי להתסיס את האווירה.
ברקע הדברים, המשטרה קראה בהודעתה "למשתתפי צעדת הדגלים ולציבור כולו להישמע להוראות השוטרים, להימנע מכל גילוי של אלימות פיזית ומילולית ולאפשר לאירוע להתקיים כחוויה בבטחה, ותוך הקפדה מלאה על שמירת הסדר והוראות החוק".
3 צפייה בגלריה
העירכות לצעדת הדגלים
העירכות לצעדת הדגלים
מסלול המצעד
(צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה גם פרסמה את הסדרי התנועה בזמן המצעד, שייערך ב-18 במאי. בין השעות 14:00עד 19:00 ייחמסו לתנועה הרחובות הבאים והכבישים המובילים אליהם: בצלאל, המלך ג'ורג', קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, מנשה בן ישראל, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, מנהרת צה"ל, חיים בר לב לכיוון דרום, סולטאן סולימן לשני הכיוונים. הרחובות יפתחו בהדרגה, בהתאם להתקדמות החוגגים.
כמו כן, בזמן המצעד הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות שסמוכות לכיכר צה"ל משני הכיוונים. בנוסף, תחבורה ציבורית באזור תסע בדרכים חלופיות.
ברקע המבצע: מצעד הדגלים יעבור במסלול רגיל? ריאיון באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

במאי 2021 החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו על שינוי מסלול המצעד, כך שיגיע לכותל דרך שער יפו ולא שער שכם. למרות שינוי המסלול המשטרה ביטלה את המצעד כשעתיים מראשיתו, לאחר ירי רקטות מרצועת עזה על ידי החמאס - דבר שהוביל גם למבצע "שומר החומות". שנה לאחר מכן, ממשלת בנט-לפיד אפשרה את קיומו של המצעד במסלול הרגיל תוך התעלמות מאיומי חמאס שהדבר יביא להסלמה - שאכן לא תהחרשה. גם השנה, כאמור, השאיפה היא לקיים את המצעד במסלול הרגיל.
חוץ ממצעד הדגלים, בירושלים יתקיימו אירועים רבים ב-18 וב-19 מאי לציון יום ירושלים והילולת שמואל הנביא. בין היתר, ב-18 במאי בשעה 11:00 בבוקר יתקיים בהר הרצל טקס אזכרה ממלכתי לנספי יהודי אתיופיה, ובאותו לילה ייערכו אירועי לילה בגן העצמאות בכיכר ספרא.
3 צפייה בגלריה
העירכות לצעדת הדגלים
העירכות לצעדת הדגלים
שוטרים במצעד בשנה שעברה
(צילום: דוברות המשטרה)
ב-18 במאי בשעות הערב ייערך גם הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת, ורחוב שרגאי ייחסם לתנועה במידת הצורך בין השעות 18:00 ל-22:00. ב-19 במאי, ייערך מירוץ בואניש, ומשעה 11:00 ועד 14:00 רחוב דרך חברון ייסגר לתנועה באופן מדורג באופן מדורג מצומת הרוזמרין ועד צומת הכלבייה, מעלה השלום. המשטרה תפעל להפניית ציבור הנהגים לדרכים חלופיות.
באשר להילולת שמואל הנביא, שתיערך בלילה בין ה-18 ל-19 במאי, היערכות המשטרה תתמקד בכבישים המובילים למתחם הקבר הסמוך לשכונת רמות. מהמשטרה נמסר כי "תתוגבר נוכחות כוחות השיטור באזור לשמירה על ביטחונם של החוגגים, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה זאת במטרה להקל על הציבור שמגיע להילולה ולמנוע עומסי תנועה בכניסה לאתר".
במהלך ההילולה, לא תתאפשר הגעה למתחם הקבר או למקומות הסמוכים לו בכלי רכב פרטיים - אלא רק באמצעות הסעות שייצאו מחניון מינץ. בנוסף, כביש 436 מצומת גבעון החדשה לכיוון העיר ייסגר רק במידת הצורך, ולא תותר חניה לצידו. תושבי גבעת זאב, גבעון, גבעון החדשה, הר שמואל, מתבקשים לנסוע דרך כביש בגין- כביש 20 צומת עופר.