הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם הלילה (בין שלישי לרביעי) טור לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על חשיבות ציר פילדלפי, וכתב: "נתניהו עשוי להסלים את המלחמה בעזה לפני הבחירות בארה"ב, כדי לעזור לדונלד טראמפ לנצח". בנוסף, הוא הגדיר את התמקדותו של נתניהו בציר פילדלפי כ"הונאה" - ואף רמז כי ראש הממשלה מתייחס לנשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן כאל "טיפש".
2 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
יעזור לטראמפ לנצח? ראש הממשלה נתניהו והמועמד הרפובליקני לנשיאות
(צילום: עמוס בן-גרשום)
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

"אם ביידן והאריס היו זקוקים לתזכורת שנתניהו אינו חבר שלהם, אינו חבר של אמריקה, ובעיקר לא חבר של החטופים הישראלים בעזה, הרי שרצח שש נשמות ישראליות בידי חמאס בזמן שהוא גרר את המשא ומתן צריך להבהיר את זה", כתב פרידמן, הנחשב מקורב לביידן. "לנתניהו יש אינטרס אחד: הישרדות פוליטית מיידית, גם אם היא מערערת את הישרדותה ארוכת הטווח של ישראל".
פרידמן אף פנה ישירות לסגנית הנשיא האריס, וכתב: "גבירתי סגנית הנשיא, אין ספק שזה יוביל אותו בחודשיים הקרובים לעשות דברים שעלולים לפגוע קשות בסיכויי הבחירות שלך ולחזק את סיכוייו של דונלד טראמפ". לאחר מכן פנה לביידן: "אדוני הנשיא, בבקשה תגיד לי שנתניהו לא שיחק בך כאילו אתה טיפש. ניהלתם שיחות חוזרות ונשנות, אחרי כל אחת מהן היו תחזיות אופטימיות לגבי הפסקת אש קרובה בעזה - אבל נתניהו אמר ל'בייס' שלו משהו אחר".
המושג "ניצחון מוחלט", כך לטענתו של פרידמן, ריק מתוכן. לדבריו, נתניהו אף פעם לא הבהיר איך נראה ניצחון מוחלט שכזה. "ביום שני הכריז נתניהו כי הוא מוכן להקריב כל הפסקת אש עם חמאס והחזרת חטופים אם זה אומר שישראל צריכה להתפנות מציר פילדלפי. הצבא הישראלי לא חשב שהציר חשוב מספיק אפילו כדי לכבוש אותו בשבעת החודשים הראשונים של המלחמה. מפקדים ישראלים אמרו בעקביות לנתניהו שיש הרבה אמצעים יעילים חלופיים, וששליטה בציר תהיה מסוכנת לחיילים.
"נתניהו הכריז שהציר 'קובע את העתיד של כולנו'. כל העניין הוא הונאה. זו הסיבה ששר הביטחון הישראלי יואב גלנט, האדם הישר והאמיץ היחיד בקבינט של נתניהו, אמר לפי הדיווחים לראש הממשלה ולמתרפסים בפניו שהצבעתם לתעדף את ציר פילדלפי במחיר חיי חטופים זו חרפה מוסרית", כתב.
2 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מפגינים נגד נתניהו בארה"ב. איך תגיב האריס?
(צילום: Giorgio VIERA / AFP)
לקראת סיום הטור חזר פרידמן להתייחס לבחירות בארה"ב: "נתניהו יודע שהאריס בבעיה. אם ימשיך במלחמה בעזה, אם עוד יותר אזרחים יפגעו, הוא יאלץ אותה למתוח עליו ביקורת פומבית ולאבד קולות יהודיים, או לנשוך את הלשון ולהפסיד את קולות הערבים והמוסלמים במישיגן. בהתבסס על הדיווחים שלי, ועל שנות הצפייה שלי בנתניהו, לא אתפלא אם הוא אכן יסלים את המלחמה כדי להקשות על הדמוקרטים. הוא רוצה שטראמפ ינצח, והוא רוצה להיות מסוגל להגיד לטראמפ שהוא עזר לו לנצח", כתב.
"אם טראמפ ינצח לא אופתע אם נתניהו יכריז ש'הניצחון המוחלט' שלו בעזה הושג, אם הוא יסכים להפסקת אש כדי להחזיר החטופים שעדיים בחיים ואפילו ימלמל כמה מילים על הקמת מדינה פלסטינית בעתיד הרחוק בתמורה לעסקת הנורמליזציה עם סעודיה - וירוץ שוב לבחירות בלי שותפיו מהימין הקיצוני. כך נתניהו מנצח. טראמפ מנצח. ישראל מפסידה".
הוא ציין כי בתרחיש כזה "עזה עדיין תהיה רותחת. חיילים ישראלים עדיין יהיו בה וישראל תהיה מדינה מוקצית מתמיד. יותר ישראלים מוכשרים יעזבו לחו"ל, אבל לנתניהו תהיה קדנציה נוספת".