אלפי מפגינים הגיעו אחר הצהריים (יום שני) להפגנה מול משכן הכנסת בירושלים בקריאה לקיום בחירות. המאבק כורך בתוכו שורת מחאות בקריאות להפלת הממשלה, ובכללן עצירת המלחמה והחזרת החטופות והחטופים מעזה, החזרת המפונים בצפון ובדרום לבתיהם והתנגדות לחוק הגיוס. לאחר ההפגנה יצאו הפעילים בצעדה לכיוון ביתו של ראש הממשלה נתניהו ברחוב עזה. חלק מהם יצאו ממסלול הצעדה והחלו לרוץ לכיוונים שונים כשפרשי משטרה רדפו אחריהם, הפעילו בואש וניסו למנוע את ההתפזרות שלהם ברחובות. באחד המקרים, שוטרים סמויים זינקו מתוך המון המפגינים ועצרו פעילי מחאה. בהמשך, משפחות חטופים הגיעו לגשר המיתרים וחסמו לזמן קצר את היציאה מהעיר.
עימותים ברחובות ירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב )

יעקב גודו, ששכל את בנו תום שנרצח בכיסופים, אמר בהפגנה: "הוא לא רוצה חמאסטן, הוא לא רוצה פתחסטן, ואנחנו לא רוצים ביביסטן ולא סמוטריצ'יסטן ולא בן גביריסטן. אנחנו, החברה האזרחית, הליברלית, זאת שנושאת בנטל כל החוליים של מדינת ישראל, מאסנו בשלטון ארגון הפשע המתקרא ממשלת ישראל. ממשלת ישראל הנוכחית היא האויבת הגדולה ביותר של מדינת ישראל, ובמשך השנה וחצי האחרונות היא נוגסת, קורעת ומשסעת את המרקם האזרחי של המדינה. ממשלה שמקעקעת את כל היסודות שעליהם הוקמה וקיימת המדינה מזה 76 שנים, אין לה שום זכות קיום והיא לא לגיטימית! ראש ממשלה שמתכחש לצו המוסרי העליון שקיים ביהדות, פדיון שבויים, ומעדיף את הישרדותו הפוליטית".
4 צפייה בגלריה
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
4 צפייה בגלריה
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים
המפגינים התפרסו ברחובות ירושלים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
משפחות החטופים חוסמות את הכניסה לירושלים
(צילום: מירב כהן מור )

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, תקפה את הממשלה: "227 ימים שיורם, חיים, מתן, אברהם, שירי, ארבל, סשה ועוד רבים אחרים בגיהינום בעזה. כל כך הרבה זמן שהמספרים כבר איבדו את המשמעות! כבר 227 ימים אנחנו חיים בחוסר ידיעה לגבי גורלם של בני משפחותינו, עם פחד מתמשך שמא קורה להם ברגעים אלו ממש משהו רע, פחד על חייהם ופחד מהלא נודע שעוד צפוי לנו בעתיד. ב-7.10 נפער לי חור בלב ומאז, במקום שיתחיל ויגליד, הוא רק גדל וגדל. לפחד הצטרפו חוסר אונים, תסכול וכעס נורא. הרבה זמן לא היה ברור לי למי להפנות את הכעס. מי הכתובת למצוקה הקשה בה אנו נמצאים? צה"ל, הקבינט, ראש הממשלה, כנסת ישראל, ממשלת ישראל? כבר שבעה חודשים שאנחנו בקשר עם כל גורם אפשרי. פגשנו אמפתיה ודמעות אבל גם חומות בצורות, אטימות ושקרים. בשלב מסוים, כשהתחלנו לדרוש תשובות, התחלנו לחטוף גם מתקפת רעל, הכפשות ולאחרונה החלה גם אלימות משטרתית כלפינו, משפחות חטופים ונרצחים.
"לאורך שבעה חודשים גררו את הזמן, בחרו שלא להחליט, להתעלם מהבעיה, להפוך אותנו, משפחות החטופים לבעיה, לדחות, להאשים את כל העולם ולא ליזום או לקחת אחריות על האירוע ולנהל אותו כמו שצריך. הגעתי לכאן היום כדי לצעוק לחברי הכנסת והשרים, חלאס! עד כאן! אין לכם את המנדט להמשיך ולמרוח את הזמן, להמשיך ולשחק בחיינו ובחיי יקירינו בצורה רשלנית ופושעת כזו. תפעלו עכשיו - או שהדם שלהם יהיה גם על הידיים שלכם".
הפגנה המול בית הנשיא בירושלים
(צילום: צור שיזף)
הפגנה של משפחות חטופים ברח' עזה, ירושלים
(צילום: אלכס גמבורג )

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בשעות האחרונות פעלה המשטרה לאבטח את אלפי המוחים בסמוך לכנסת ולאפשר להם את חופש הביטוי והמחאה כחוק. בשעות הערב בסיום המחאה, החלה תהלוכה, שבמהלכה מאות מוחים התפצלו ממנה, והחלו בחסימות צירים מרכזיים ברחבי ירושלים באופן החורג מהמתווה שתואם עם המשטרה, ותוך חסימת צירים בניגוד לחוק. השוטרים פועלים לבלום את אותם מפרי הסדר ולשמור את הסדר על כנו בירושלים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר. עד כה נעצרו שני מפרי סדר".
בסיכום ערב המחאה נעצרו סך הכל שלושה מפגינים בירושלים. שניים מהם נעצרו לאחר שלטענת המשטרה הובילה את הפרות הסדר ועוד אחד על חלוקת לפידים.

מפגין בן 70 הותקף על ידי צעיר

עם הגעת המפגינים לירושלים עצרה המשטרה חשוד שתקף אדם בן 70 שהגיע לאירוע המחאה. בתחנת הדלק בכניסה לבירה ניגש החשוד (19) אל המפגין וביקש את הדגל שהיה ברכבו. לאחר שסירב לדרישתו תקף החשוד את הקורבן באמצעות מוט הדגל בראשו וגרם לפציעתו באורח קל. חובשת משטרתית שפעלה בכוח הגישה לו סיוע רפואי שכלל חבישה. החשוד נעצר, והועבר לחקירה בתחנת המשטרה לב הבירה בחשד לתקיפת קשיש.
4 צפייה בגלריה
מפגינים קוראים לבחירות מחוץ לכנסת
מפגינים קוראים לבחירות מחוץ לכנסת
מפגינים קוראים לבחירות מחוץ לכנסת
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית הנשיא בירושלים
הפגנה מול בית הנשיא בירושלים
הפגנה מול בית הנשיא בירושלים
(צילום: שלו שלום)
באירוע אחר בכיכר אגרנט בעיר התמקם מפגין מול אנשי המחאה וקרא לעברם בעזרת מגפון: "לכו לרפיח, שם זה הבית שלכם. תל אביב עולה באש. תראה מה זה, תל אביב עולה באש. שמאלנים בוגדים, אתם שמאלנים בוגדים. לכו יא שמאלנים. אח, איך דפקו אתכם. תראה איך בגללכם בא ה-7.10, רק בגללכם. אתם בוגדי מדינה, אתם בוגדי מדינה. אתם בוגדי מדינה. ביבי, היידה ביבי, בן גביר זה התרופה שלכם". המפגין אמר את הדברים ללא הפרעה מצד השוטרים שעמדו במקום. המפגין, לביא כהן, כתב בסוף הערב ברשתות החברתיות: "מגיע ים של כבוד למשטרת מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב שנתנו לי שמירה אישית 4 שעות".
מפגין נגד אנשי המחאה בכיכר אגרנט 

מהמשטרה נמסר: "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהוא, בין אם כזו המופנית כלפי מוחים או כלפי כל אדם אחר. נמשיך לפעול נגד כל אדם שינהג באלימות ובריונות".
בתוך כך, גם בתוך משכן הכנסת נרשמו עימותים מילוליים בין משפחות החטופים לבין חברי הליכוד. אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, הטיחה בח"כים: "תתביישו לכם, הדם שלהם על הידיים שלכם. לאן אני עוד אדבר? לקיר? מה עוד אפשר להגיד ולעשות כדי שיזעזע את הלב שלכם?"
משפחות חטופים עם שר הביטחון גלנט בכנסת

עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף, דיברה עם שר הביטחון גלנט ואמרה לו: "אתה צריך להחזיר את החטופים הביתה. אי אפשר, אתה יודע כמוני את התמונה המודיעינית שהמספר שלהם בחיים הולך ופוחת. אי אפשר להמתין עד שכולם ימותו. אני לא אקבל את זה שמתן נחטף חי, חי ברצועה בשבי, ואתם תפקירו אותו למוות. אז אני מחזקת אותך על הצעד האמיץ שאמרת לגבי ראש הממשלה וההתנהלות בקבינט, אבל אני צריכה יותר מזה. אין זמן להתקשקשויות הפוליטיות האלה. כמה נחכה עוד השר גלנט? שנים? תכין אותי, תכין אותי בתור האמא של מתן כמה זמן אני צריכה לעבור את הייסורים האלה, כמה זמן עד שאני אזכה לחבק את מתן בידיים שלי? כמה זמן? אני מתחננת על חיי הילד שלי ואני לא מוכנה שממשלת ישראל, שהפקירה אותו והוא עדיין מופקר עם עוד חטופים בשבי, לא יחזרו הביתה. לא ייתכן שאתם מעוניינים זה לכתוש את רפיח, לכבוש את רפיח, מה עשיתם שלושה חודשים? דיללתם כוחות? למה?".
גלנט ענה לה: "אני מנסה לעשות כל מאמץ ואני אומר עוד פעם, כל מאמץ, בכל פורום. אני לא יכול לדבר על כל דבר אבל אני מחויב למשימה הזאת".