"שמי אופק מור, סטודנט שנה שלישית באוניברסיטת תל אביב. בשבוע שעבר השתחררתי משירות מילואים קרבי של 110 ימים. אני, כמו גם עשרות אלפי סטודנטים המצויים בסטטוס הדומה לשלי, ניצב בפני קשיים כלכליים שאינם זוכים למענה במסגרת הפיצוי המוצע לאנשי מילואים במסגרות השונות". כך כתב סרן (במיל') מור מתל אביב, מפקד צוות בחיל תותחנים במכתב הממוען לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולוועדת הכספים בכנסת, ברקע פתיחת שבוע ההשלמות עבור הסטודנטים המילואימניקים ששבו לאחרונה ללימודים.
סרן מור ב-ynet Live
(צילום: טל אזולאי)

עם חזרתם של עשרות אלפי מילואימניקים ללימודים האקדמיים לאחר חודשים של לחימה בגזרות השונות, חווים רבים כמו סרן מור את המעטפת וההכרה הציבורית, וכן התמיכה של המדינה, אך הם חוששים שללא סיוע כלכלי משמעותי, סטודנטים רבים יאלצו לבחור בין עבודה ללימודים.
מור, סטודנט לפיזיקה ומדעי כדור הארץ, יודע שהוא וחבריו יגויסו פעם נוספת לפעילות מבצעית, ומבחינתם - אין ספק שיתייצבו. "הרגשנו את 7 באוקטובר כמו כולם, את התמונות וההשלכות ומה שעניין אותנו כל החודשים במילואים זו המשימה הצבאית. לשמור אחד על השני, לא היום שאחרי", אמר. "בחזרה הביתה היכו בי התחושות האלה, הבנתי שהמדינה פעלה כדי לסייע לנו, אבל זה לא מספיק".
סרן מור הדגיש כי "התחושה היא שמבינים באופן חלקי את המשמעות, ולכן המענה שניתן אינו מספיק כדי שנוכל להתמקד כסטודנטים רק בלימודים. אני לא חושב שיש כאן זדון - בתקופה הזו מוקירים אותנו - אבל אני חושש שעם החזרה לשגרה ידאגו לנו פחות, ואני מוטרד מכך שחיילים רבים שלי שהם גם סטודנטים יודעים שנחזור, ולא מקבלים כרגע את המעטפת המלאה. אני יודע שהחבר'ה ינשכו שפתיים, אבל אנחנו מבקשים מעטפת הוגנת. לא שיקבלו אותנו כגיבורי עולם, אלא שייתנו את מה שמגיע לנו".
3 צפייה בגלריה
אופק מור
אופק מור
"אמשיך לשאת בנטל, אך אני מצפה שהמדינה תסייע לנו לחזור לחיינו". סרן מור
מור סיפר כי כרגע הוא מסתדר עם המשכורת שקיבל מהמילואים יחד עם סכומים קטנים שחסך, אך כשאלו ייאזלו תוך חודשים בודדים, הוא וחבריו יאלצו להכריע בין המשך לימודים לעבודה. "אני חושש על עצמי ועל חברים בסטטוס דומה שיאלצו לוותר על סמסטר, כי הם פשוט לא יצליחו לממן את המחייה ואת שכר הדירה". אמר. "קשה לעבוד במקביל ללימודים, במיוחד כשצריך לצמצם פערים. ישנם סטודנטים שכבר הגדירו את השנה הזו כשנה אבודה", הוסיף, וקרא לראש הממשלה ולשרים להרחיב את הסיוע ולהקשיב למשוב מהשטח, כדי שהמילואימניקים יוכלו לחזור לחיים האזרחיים באופן תקין ולהמשיך לשאת בנטל.
במכתבו כתב מור: "מסגרת הפיצויים והמענה האקדמי לסטודנטים כוללים הקלות לימודיות רבות, ומלגת 'ממדים ללימודים' מלאה שאושרה לאחרונה בכנסת, אך כלוחמים החוזרים ללימודים באיחור רב - למרות הסיוע האקדמי שנקבל מהאוניברסיטאות - כדי להצליח לא נוכל לעבוד במקביל ללימודים. חתך הסטודנטים כפלחים אחרים של אוכלוסיית המילואים הוא עולם ומלואו, וכסטודנט הממן את חייו, עלי ללמוד ובמקביל לכך גם לעבוד, שכן רק כך אוכל לממן את חיי כסטודנט.
"הפער של מעל חודש בלימודים לא יאפשר לי לעבוד כדי לממן הוצאות בסיסיות כמו שכר דירה וחשבונות, כי עלי להשלים באינטנסיביות את החומר שנלמד. בנוסף, במסגרת תכנית התמיכה למילואים, 'קרן הסיוע' שללה את בקשתי למלגת קיום לסטודנטים עובדים החוזרים ממילואים".
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
הוא הוסיף כי "גם במהלך תקופת המילואים שילמנו שכר דירה מלא, מבלי שהתגוררנו בבית בעצמנו. עם חזרתנו הוצאות המחיה שלנו גם יגדלו. אני, כמו רוב הסטודנטים, עבדנו עבודות סטודנטיאליות חלקיות בשכר נמוך, ומלכתחילה תגמולי הביטוח הלאומי שקיבלנו עבור תקופת השירות היו מינימליים. תכנית הפיצויים למילואימניקים סטודנטים אינה כוללת מענה לבעיית שכר הדירה, מחיה ולימודים בהיקף מלא, ללא אפשרות לעבוד לצורך השלמת פיגורים.
"בהתאם למצב הביטחוני, פלוגתי נדרשת לחזור לתעסוקה מבצעית בחודשי האביב הקרובים – בדומה ליחידות לוחמות אחרות. המענה האקדמי-לימודי לסטודנטים במילואים כולל הקלות בעיקר בסמסטר החורף הנוכחי, ולא מתייחס לקשיים הצפויים לנו בהמשך שירות המילואים האינטנסיבי לאורך כל שנת 2024".
מור מתח ביקורת במכתבו גם על תקציב המדינה שאישרה הממשלה: "חבריי ואני חשים תסכול רב בשל חוסר הצדק המשווע שבחלוקת המשאבים לסטודנטים ותלמידים במדינה. זאת מכיוון שבעוד שתקציב המדינה לתלמידי ישיבות שאינם משרתים בצבא גדל במיליארדי שקלים במסגרת תקציב 2024, הרי אנו, שסיכנו את חיינו במלחמה וצפויים לחזור לשירות מילואים פעיל נוסף בהמשך השנה, מוצאים עצמנו נפגעים כלכלית וגם עלולים לאבד את הסמסטר, ואולי גם שנת לימודים שלמה".
סרן מור פירט במכתבו שורת דרישות, בהן מלגת קיום לחמשת החודשים הקרובים לסטודנטים עובדים החוזרים ממילואים, עדכון תנאי התשלום לימי המילואים לסטודנטים מילואימניקים לשכר הממוצע במשק, תכנית פיצויים הכוללת מענה לבעיית שכר הדירה, ותכנית תמיכה אקדמית למילואימניקים סטודנטים הצפויים להיעדרות ממושכת גם בסמסטר ב'. "אמשיך לשאת בנטל השירות במילואים להגנת המדינה", הדגיש, "אך אני מצפה כי המדינה מצדה תדון בכלל הדרכים להמשיך ולסייע לנו המילואימניקים בחזרה לחיינו אחרי תקופת שירות ממושכת".

"מילואימניקים רבים מרגישים שהשאירו אותם מאחור"

ההשלמות לסטודנטים משרתי המילואים יימשכו גם בשבועות הבאים, בהתאם לאחוז המשתחררים בקמפוסים השונים, עד לשחרור הרוב הגדול של המגויסים. ברקע תחילת ההשלמות השבוע, שיעור הסטודנטים המגויסים בעת זו מוערך כבין 6% ל-12% מקרב הסטודנטים, לעומת שיעור של 20% עד 30% בחודשיים הראשונים של המלחמה. בהתאם, באוניברסיטאות עובדים כעת על סיוע אקדמי מיוחד למילואימניקים שישתחררו מאוחר, בסוף סמסטר א'.
לאחר שנדחתה כמה פעמים עקב פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", שנת הלימודים האקדמית נפתחה ב-31 בדצמבר אשתקד במרבית המוסדות, ובחלקם במהלך השבועיים לאחר מכן. השנה נפתחה ברקע התחייבות של ועד ראשי האוניברסיטאות והמכללות האקדמיות לסייע לסטודנטים להשלים את החומר, ולספק להם מעטפת לימודית והקלות שונות.
פתיחת השנה וההתחייבות לסיוע לסטודנטים נעשו בתיאום עם קצין המילואים הראשי, תא"ל בני בן ארי, בהנחה שמרבית הסטודנטים ישתחררו בהדרגה - אך בפועל רבים מהם עדיין מגויסים. בוועד ראשי האוניברסיטאות ציינו כי מאחר שאחוז משמעותי של הסטודנטים במילואים טרם שב ללימודים, ההשלמות, מעטפת הסיוע וההקלות השונות יינתנו באוניברסיטאות בהתאם לאחוז המשתחררים בכלל קמפוס, ובריכוז מאמץ בפקולטות ובחוגים השונים.
3 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: רויטרס)
כך צפוי הסיוע להימשך בשבועות הקרובים, עד לשחרור חלק הארי של המגויסים. בהמשך שנת הלימודים מתוכננות פעולות מגוונות נוספות עבור המילואימניקים שישוחררו מאוחר. עיקר המתווה היה פתיחת שנת הלימודים בשתי פעימות, כאשר במסגרת הפעימה השנייה ייערך "שבוע החזרה לכשירות אקדמית" עבור משרתי המילואים והקבע, שהחל כאמור השבוע. בשבוע זה מרוכזים מאמציר מוסדות הלימוד על מנת להביא את המילואימניקים לנקודת פתיחה שוויונית. בחלק מהמוסדות תתקיים השבוע הפוגה ממהלך הלימודים הרגיל.
ראשי אוניברסיטאות המחקר והמכללות המתוקצבות התחייבו גם בפני וועדת החינוך של הכנסת לעשות ככל שביכולתם כדי לוודא שאף סטודנט לא יישאר מאחור, וכמה מהמוסדות אף בנו מתווים פרטניים לסטודנטים. עם זאת, מילואימניקים רבים העידו כי התמיכה אינה מספקת - וכן כי במוסדות שונים לא מתקיימת כנדרש.
שקד בנפשי מנהלת הקבוצה "סטודנטים במדים", שיגרה השבוע מכתב ליו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ יוסף טייב, בבקשה שיכנס את הוועדה להמשך הליך הפיקוח והבקרה על המוסדות. "שנת הלימודים האקדמית התחילה והרבה מילואימניקים מרגישים שהשאירו אותם מאחור, ושמה שמציעים להם לא באמת מסייע להם. בנוסף, יש המון מוסדות שלא עומדים בהבטחות ובהתחייבויות שהבטיחו למילואימניקים בתחילת השנה" אמרה בנפשי. במכתב ציינה בנפשי כי נודע לקבוצה מתלונות סטודנטים שחלק גדול מהמוסדות האקדמיים למעשה לא מקיימים את שבוע ההשלמה כנדרש, וכן לא מקצים למילואימניקים חונכים כפי שהתחייבו לעשות.