4 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
האזור שבו התרחש האסון בהר מירון
(צילום: רויטרס)
אחרי שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון שלחה אתמול (שלישי) מכתבי אזהרה לחלק מהעדים שהופיעו בפניה, בהם הגורמים הבכירים ביותר שכיהנו בזמן האסון, משפחות ההרוגים הביעו זעם לנוכח העובדה כי רובם ממשיכים להחזיק בתפקידים ציבוריים, כשחלקם נשארו באותו התפקיד שבו כיהנו בעת האסון.
ישראל דיסקינד, שאיבד באסון את אחיו שמחה, אמר אתמול : "18 איש קיבלו היום את מכתבי האזהרה בעקבות אחריותם לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. מתוכם הלך הביתה רק מפקד מחוז צפון במשטרה, שמעון לביא. אבל הוא לא עזב את תפקידו בגלל האשמה - אלא בגלל שהשכיל להבין שהרגע הזה יגיע. בהתנהלות מבישה זו אין אפילו צל של מנהיגות, והיא חייבת להדאיג כל אזרח ישראלי באשר הוא".

אסון מירון - עוד כותרות:

מנדי צדיק, שאביו אריאל נספה באסון, ציין כי לביא אמנם התפטר, אך המשיך לכהן בתפקיד ציבורי. "אני מצפה שאנשים ייקחו אחריות, יאמרו 'חטאנו' ויישאו בתוצאות. ידיהם מלוכלכות בדמם של 45 יהודים", אמר.
אביגדור חיות, שאיבד באסון את בנו ידידיה, הוסיף: "יש לנו מטרה אחת והיא למנוע את האסון הבא. הדרך היחידה לעשות זאת זה היא דרך חידוד נהלים. מכתבי האזהרה לא יובילו בהכרח לכתבי אישום. ניצב לביא אמנם לקח אחריות, אך זה לא עוזר לי לישון טוב יותר בלילה". בד בבד, חיות שיבח את פעולת הוועדה: "אני שמח שהנושא לא טוטא מתחת לשטיח, ושהוועדה פועלת כדי למנוע את האסון הבא".
4 צפייה בגלריה
מרדכי קרליץ
מרדכי קרליץ
חברי ועדת אסון מירון
(צילום: רפי קוץ)
4 צפייה בגלריה
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
היחיד שעזב את תפקידו. מפקד מחוז צפון לשעבר שמעון לביא
(צילום: יונתן זינדל)
בצהריים הודיעה ועדת החקירה כי שלחה הודעות אזהרה לחלק מהעדים שהופיעו בפניה - ובהם הגורמים הבכירים ביותר בעת האסון: בנימין נתניהו, ששימש כראש הממשלה; אמיר אוחנה, ששימש כשר לביטחון הפנים; יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה; שמעון לביא, שהיה מפקד מחוז הצפון במשטרה; יעקב אביטן, שכיהן כשר לשירותי דת; ושורת בכירים נוספים, בהם מפקדים במשטרה ואנשי דת. מנגד, השר לשעבר אריה דרעי לא קיבל מכתב אזהרה, חרף העדויות על הלחצים שהפעיל לאשר את ההילולה.
מכתבי האזהרה הם עליית מדרגה בנוגע לאחריותם האישית והציבורית של המוזהרים לאסון, ומהווים מעין טיוטה של כתב אישום בטרם שימוע - אך לא במישור הפלילי. על כן, מי שקיבל לידיו מכתב אזהרה יצטרך, בסיוע עורכי דינו, להוכיח בפני ועדת החקירה שהיא טעתה בכך שייחסה לו אחריות ציבורית כה כבדה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: אוהד צויגנברג)
לאחר קבלת המכתב, המפכ"ל שבתאי הכריז כי אין בכוונתו להתפטר. בנוגע אליו הוועדה כתבה בין היתר כי "אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך". לפי הוועדה, "על שבתאי לדעת כי המענים שניתנו בשנים הקודמות לסכנות לא היו מספקים".
הוועדה ציינה כי לא נשקלה אפשרות להגביל את הקהל באתר משיקולי בטיחות, ואף כשעלתה אפשרות להגביל את הקהל בשל מגפת הקורונה – שבתאי דחה אותה נחרצות, וטען שהגבלת כמות המבקרים מסוכנת יותר. "עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע", צוין.
בליכוד בחרו להאשים את הממשלה בפרסום האזהרות של ועדת החקירה. "שליחת מכתבי האזהרה בזמן בחירות נעשה בעיתוי פוליטי", כתבו במפלגה. "מאז הקמת המדינה אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן".
פורסם לראשונה: 21:44, 30.08.22