נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
(צילום: גיל נחושתן)

העמודים הוקמו, הכבלים נמתחו, הקרוניות הוצבו - אבל הסטודנטים ייאלצו לחכות: הרכבלית בחיפה, שנועדה לקשר את תחנת לב המפרץ ואת הצ'ק פוסט עם הטכניון ואוניברסיטת חיפה שבמעלה הר הכרמל, לא תתחיל לפעול ביום ראשון הקרוב עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית. סכסוכים משפטיים מעכבים את תחילת הנסיעה, ובמשרד התחבורה מרגיעים: "נמנע עיכוב מהותי".
בתחילה ניהלה את הפרויקט חברת יפה נוף, אך בתקופת השרה הקודמת מירי רגב החליט משרד התחבורה להפסיק לעבוד איתה ופיזר את הפרויקטים שעליהם היא אחראית לחברות תשתית אחרות. הפרויקט בחיפה הועבר לידי חברת נתיבי ישראל, ואולם הסכם העבודה לביצוע נותר עם קבלן אוסטרי שהיה חתום מול חברת יפה נוף.
2 צפייה בגלריה
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
כך נראתה הרכבלית בנסיעת הבכורה באוגוסט
(צילום: גיל נחושתן)
החברה שטיפלה בפרויקט בעבר לא הייתה יכולה להתנהל מול הקבלן האוסטרי בזמן שנתיבי ישראל ניהלה כבר אותו כבר מבחינה מעשית. לאחר שבקשות הקבלן להסב את ההסכם לחברה המנהלת בפועל נדחו על ידי משרד התחבורה, הקבלן נאלץ לפתוח בהליך משפטי מולו כבר בחודש מאי השנה. בעקבות כך החברה הקבלנית לא מלווה את פתיחת הקו, ובלעדיה לא ניתן להפעילו.
במשרד התחבורה טוענים שהוויכוח הוא משפטי בלבד, אבל למעשה הוא גם כלכלי - בסופו של דבר נערכת התחשבנות בין הצדדים על איחורים, עיכובים והקדמות של מזמין העבודה והמבצע. לכן, לחברה הקבלנית יש אינטרס לדעת מול מי התחשבנות זו תבוצע, במיוחד כשנגרמו לה עיכובים עקב התחלפות החברות המנהלות.

משרד התחבורה התנגד לפשרה

במשרד התחבורה טוענים שהתגלו "עיכובים בלתי צפויים", אך מעיון בפרוטוקולים של בית המשפט עולה תמונה מורכבת יותר: בדיון שהתקיים בסוף אוגוסט הציע בית המשפט פשרה - הזכויות והחובות של יפה נוף יוסבו לחברת נתיבי ישראל. ואולם, משרד התחבורה התנגד והדיונים נמשכו.
מוקדם יותר, עוד תחת השרה הקודמת רגב, התריעה מנכ"לית יפה נוף על היגררות פרויקטים ודחייתם אם המעבר בין החברות לא יבוצע כראוי. באוגוסט בשנה שעברה מחתה המנכ"לית על כך שמשרד התחבורה "לא זמין" להיפגש עם אנשיה במשך חודשיים כדי לסכם סופית את המעבר. "עיכוב זה מצד משרד התחבורה גורם נזק בלתי הפיך לפרויקטים, לנותני שירות שונים ולחברת יפה נוף", התריעה.
2 צפייה בגלריה
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
הסטודנטים ייאלצו לחכות
(צילום: גיל נחושתן)
בנובמבר בשנה שעברה פנתה חברת יפה נוף ליועץ המשפטי לממשלה ליישב את הסכסוך מול משרד התחבורה. בפנייה נכתב כי "משרד התחבורה חפץ בהעברת פרויקטים מיפה נוף לחברות הממשלתיות שהוסמכו בהחלטת הממשלה, אך מאידך, מסרב, בחוסר תום לב ובחוסר סבירות להסדיר את העברתם כך שיהיה ברור מתי עובר כל פרויקט, כיצד יתבצע המעבר בשים לב לעשרות או מאות ההסכמים עם קבלנים וספקים בכל פרויקט, מי מנהל את הפרויקטים בתקופת הביניים ובהתאם מקבל את התקציבים לצורך תשלום לספקים בפרויקט, וכן הלאה שאלות קריטיות שיש להסדירן טרם העברת הפרויקטים".
באמצע אוגוסט נערכה נסיעת הבכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל עם נוסעים. במשרד התחבורה התגאו אז בכך שפרויקט "רכבלית חיפה", שהוקם בעלות של יותר מ-330 מיליון שקלים, צפוי להשפיע על חיי מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו, בדגש על הסטודנטים ואנשי הסגל בשתי האוניברסיטאות הגדולות.
בכל קרונית ברכבלית בחיפה יכולים לנסוע שמונה נוסעים בישיבה ושניים נוספים בעמידה. בקרוניות אין מזגן אך יש חלונות קטנים. לפי ההבטחות, אורכה של הנסיעה מתחנת המוצא במרכזית לב המפרץ ועד אוניברסיטת חיפה היא 19 דקות, הרכבלית תפעל שישה ימים בשבוע ועלות הנסיעה תהיה שישה שקלים לכיוון.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "בימים אלו נשלמות עבודות הערכות אחרונות לקראת הפעלת הרכבל לרווחת ציבור הנוסעים והנוסעות. מדובר בפרויקט תחבורתי חדש וראשון מסוגו בארץ שדורש הערכות רבה ומיוחדת. בשל העברת הפרויקט מחברת יפה נוף התגלעו מספר סוגיות משפטיות אשר יצרו עיכובים בלתי צפויים. אי לכך, לא מדובר בסכסוך כספי אלא בסוגיה משפטית חוזית. בהובלת מנכ"לית משרד התחבורה, המשרד קידם פתרונות לאותם הליכים משפטיים אשר צפויים להגיע לסיומם בימים הקרובים ובכך נמנע עיכוב מהותי בהפעלת הרכבלית. עם סיומם הסופי תצא הודעה מסודרת על מועד הפעלה חדש".