לראשונה זה כמעט חודשיים, ובמקביל להפגנות גדולות אחרי חילוץ שש גופות החטופים מהרצועה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב מסיבת עיתונאים. על רקע הביקורת החריפה על החלטת הקבינט, דיבר נתניהו במשך כ-15 דקות על חשיבות ציר פילדלפי וניסה לשכנע בעמדתו. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

נתניהו טען כי כבר לפני 20 שנה, בזמן ההתנתקות, הדגיש בפני ראש הממשלה דאז אריק שרון כי על ישראל לשלוט בכל המעברים לרצועה כדי למנוע את התעצמות הטרור, ותקף את שר הביטחון יואב גלנט על כך שהוא אומר שיש להפוך את ההחלטה.
במהלך מסיבת העיתונאים נתניהו אף שגה פעם אחת בציון התאריך כשהתייחס לאירועי הטבח, ואמר: "אני חושב שאחרי 9 באוקטובר למדנו להיות קצת יותר זהירים בהערכות, ולהבין את כל המרכיבים".
"אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה קיומית מול ציר הרשע", אמר נתניהו בפתח מסיבת העיתונאים. על רקע ההפגנות הסוערות נגדו ונגד התנהלות הממשלה, ציין נתניהו כי "התנאי הראשון לניצחון במלחמה הוא אחדות בתוכנו, אנחנו צריכים לעמוד מלוכדים כאיש אחד מול אויב אכזר שרוצה להשמיד את כולנו בלי יוצא מן הכלל. גילינו את זה ביתר שאת שוב בטבח הנורא בהוצאה להורג בדם קר של שישה מחטופינו".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי ומאותה סיבה אנחנו נשלוט בו"
(צילום: חיים גולדברג)
הוא סיפר כי שוחח עם כמה מהמשפחות שגופות יקיריהן חולצו מהרצועה. "אמרתי למשפחות, ואני חוזר ואומר גם הערב, אני מבקש את סליחתכן שלא הצלחנו להביא אותם חזרה בחיים, היינו קרובים אבל לא הצלחנו". כפי שאמר מוקדם יותר בישיבת הממשלה, חזר נתניהו: "ישראל לא תעבור לסדר היום על הטבח הזה, חמאס ישלם על כך מחיר כבד מאוד.
"הצבנו ארבע מטרות, לחסל את חמאס, להשיב את כל חטופינו, להבטיח שעזה לא תהווה איום ולהשיב בבטחה את תושבינו לגבול הצפון", אמר ראש הממשלה, וציין כי יתייחס באריכות לחשיבות ציר פילדלפי, שממנו לדבריו ישראל לא תיסוג. הוא הציג מפה של הנגב המערבי ורצועת עזה: "שלוש מתוך מטרות המלחמה עוברות דרך מקום אחד, ציר פילדלפי. זהו צינור החמצן וההתחמשות של חמאס.
"מה שקרה כשיצאנו מעזה (בהתנתקות, ג"כ), בגבול בין רצועת עזה למצרים לא נשאר שום מחסום בפני חדירה מסיבית של נשק, אמל"ח ומכונות לייצור נשק ולחפירת מנהרות, הכול בחסות איראן", אמר. "עזה הפכה להיות איום עצום על מדינת ישראל כי לא היה מחסום. שואלים אותי אם זה היה כל כך רע למה לא כבשתם את זה?".
הוא השיב לטענה כי בכל רגע שישראל תרצה היא תוכל לחזור לפעול באזור, וטען: "התשובה היא שאנחנו כל הזמן ניסינו לפגוע, כמובן אחרי שזה קרה מיד אחרי ההתנתקות, נלחמנו בהם בשורה של מלחמות. הובלתי שלושה מבצעים, נלחמנו בזה - אבל לא הייתה לגיטימציה בינלאומית או לאומית להיכנס, לכבוש את עזה לתפוס את רפיח".
לדבריו, בזמן ההתנתקות דרש כתנאי שישראל תשלוט על כל המעברים לרצועה וממנה. "היה ברור שאם אין לנו את הציר, תקום מפלצת. ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי ומאותה סיבה אנחנו חייבים לשלוט בו. חמאס מתעקש ומהסיבה הזו אני מתעקש שכן נהיה שם", אמר, ותקף את מבקריו: "אומרים 'תצא ל-42 יום ותחזור. היינו בסרט הזה. אמרו כשיצאנו מהרצועה 'ברקטה הראשונה נכנסים'. 20 שנה עברו ולא נכנסנו. זה לא קל לעשות, זו לא שאלה טקטית צבאית. אם אנחנו יוצאים לא נחזור. יהיה לנו קשה להתגבר על הלחץ הבינלאומי".
בספרו "ביבי: סיפור חיי", שפורסם לפני 7 באוקטובר, כתב נתניהו כי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט תמך בפלישה קרקעית מלאה כדי לכבוש את עזה, אך הוא היה זה שהתנגד. "יעד זה היה כרוך בהרס חלקים נרחבים של עזה וברבבות הרוגים אזרחים. אחרי שישראל תחריב את שלטון החמאס היא תיאלץ לשלוט בשני מיליון עזתים לזמן בלתי ידוע. לא הייתה לי שום כוונה לעשות זאת, בפרט כשתשומת ליבי הייתה נתונה לנושא הגרעין האיראני, שאיים על עצם קיומנו", כתב בספרו ראש הממשלה.
הערב הוא ציין כי בציר פילדלפי ניתן גם להבריח את החטופים וכך להעבירם למדינות עוינות. הוא תקף את הגורמים במערכת הביטחון ובראשם שר הביטחון יואב גלנט על כך שהם אומרים שניתן לעזוב את ציר פילדלפי לטובת השבת החטופים כחלק מעסקה. "הבהרנו מה העמדה שלנו, אבל מתוכנו התחילו להישמע קולות, מתוך הקבינט, שרים בממשלה שאמרו שאפשר לצאת אף על פי שהחלטנו שלא. על כן הייתי צריך להביא את זה לקבינט באופן רשמי. להבהיר שיש דברים שלא מתפשרים עליהם".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בצל הביקורת החריפה, 15 דקות שיכנע נתניהו בעמדתו
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg, Pool)
5 צפייה בגלריה
מחאה למען החטופים מול בית רה"מ בקיסריה
מחאה למען החטופים מול בית רה"מ בקיסריה
המחאות בקיסריה בזמן נאום רה"מ
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
עימותים במחאות למען החטופים מחוץ למעון ראש הממשלה, ירושלים
עימותים במחאות למען החטופים מחוץ למעון ראש הממשלה, ירושלים
ההפגנות בירושלים
(צילום: שלו שלום)
הוא ציין כי אחרי שהתקבלה ההחלטה בקבינט ואחרי שנודע על הירצחם של ששת החטופים בשבי הוא "נדהם" מהגורמים שאומרים שיש לוותר על הנוכחות בציר פילדלפי. "איזה מסר נוראי זה שולח לחמאס? כל שר חייב להביע את דעתו, אני מעודד את כולם להגיד את דעתם, אבל מהרגע שהתקבלה החלטה היא מחייבת", אמר. "החברות בקבינט היא לא תוכנית כבקשתך. המסר שאנחנו נשנה החלטה אסטרטגית חיונית, שאנחנו משנים החלטות תחת לחץ של טבח של חטופינו זה תמריץ לטרור, לכן זה פשוט לא יקרה".
נתניהו נשאל מתי תושבי הצפון יוכלו לחזור לבתיהם. "אני יכול להגיד לוח זמנים, אבל זו תהיה טעות גדולה מאוד. אנחנו במאבק גדול מאוד מול חיזבאללה והציר, אנחנו לא יכולים לקבל את המצב הזה", ענה. "אנחנו חייבים בגבול הצפון לשנות את המציאות הביטחונית, אפשר בדרך מדינית אבל אם זה לא יקרה, זה יקרה בדרך אחרת ואת התוכניות ולוחות הזמנים והערכות אני לא אשתף".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: חיים גולדברג)
לפני הצהרת נתניהו אמרו במטה משפחות החטופים: "ההדלפות האחרונות מהקבינט חושפות את האמת המרה: נתניהו לא מנהל משא ומתן להשבת החטופים אלא לוחמה פסיכולוגית נגד משפחות החטופים ואזרחי ישראל. זה לא משא ומתן, זו הונאה. שבענו מהצהרות חלולות והבטחות שקריות. ספינים לא מחזירים חטופים - הם הורגים אותם. הניצחון היחיד במלחמה הזאת הוא השבת כל 101 החטופים והחטופות הביתה. תכריז על עסקה או שמורשת ההפקרה של נתניהו תהיה המורשת היחידה שלך".



מוקדם יותר נרשם עימות בין ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בתשובה לשאלה אם נתניהו עושה מספיק כדי להגיע לעסקת חטופים ענה ביידן במילה אחת - "לא". שעה קלה לאחר דבריו תקפו אותו גורמים שכינו עצמם "גורמים בכירים". לדבריהם, "תמוה שנשיא ארצות הברית לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה. דבריו מסוכנים ביותר".
בשבוע שעבר אישרו חברי הקבינט את השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית. בישיבת הממשלה שהתקיימה היום הבהיר נתניהו לשרים כי על אף דרישת שר הביטחון יואב גלנט הוא לא מתכוון לבטל את ההחלטה. "אנחנו לא יוצאים מפילדלפי", אמר להם. "זה עניין מדיני אסטרטגי וקיומי למדינת ישראל. אם נצא משם לא נחזור לשם. לא עוד 42 יום, גם לא עוד 42 שנה.מי שרוצה שנצא מפילדלפי חותר תחת השגת מטרות המלחמה".
ההפגנות אתמול בת"א
(צילום: עידו ארז, עוז מועלם)

אתמול, כאמור, התקיימה בתל אביב הפגנת ענק שהייתה הגדולה ביותר מתחילת המלחמה. נתיבי איילון נחסמו לשני הכיוונים אחרי ההפגנה בהשתתפות יותר מ-100 אלף בני אדם, שקראו להשבת החטופים. גם הערב, בזמן מסיבת העיתונאים, מפגינים אלפים רבים - הן בתל אביב, הן מול מעון ראש הממשלה בירושלים והן במוקדים רבים נוספים.
ביום שבת אותרו והושבו לישראל גופותיהם של הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב. הם נמצאו עם סימני ירי בראש ובמקומות נוספים. ההערכה היא שהם נרצחו ביום חמישי או בשישי לפנות בוקר.
יעל צ'כנובר השתתפה בהכנת הכתבה