פרסום ראשון: ישראל החליטה לבטל את הסדר הנאמנות, שבמסגרתו העבירה לנורבגים למשמורת את כספי הסילוקין שהיא גובה מהרשות הפלסטינית שנוגעים לרצועת עזה. ההחלטה התקבלה באחרונה בקבינט ונשמרה בסודיות, ובאה כצעד גומלין ישראלי לצעדים שבהם נקטה נורבגיה באחרונה, כמו ההכרה במדינה פלסטינית עצמאית בחודש מאי וכן התבטאויות קיצוניות מצד שר החוץ הנורבגי אספן בארת אייד נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן, בנימין נתניהו
אבו מאזן, בנימין נתניהו
(צילום: SAUL LOEB/Pool via REUTERS, shutterstock, מרים אלסטר)
רק שלשום העבירה נורבגיה חוות דעת כתובה להרכב הקדם משפט של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC), לפיה אין מניעה להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, וכי הסכמי אוסלו אינם רלוונטיים לקביעת סמכות השיפוט של בית הדין. נורבגיה, כידוע, היא הערבה של הסכמי אוסלו ולעמדה שלה יש חשיבות רבה בפני ה-ICC.
ל-ynet נודע כי ישראל בוחנת באמצעות ארה"ב הסכם עם מדינה אחרת שתבוא במקום נורבגיה. מדובר בכספים שמקוזזים מכספי הרשות הפלסטינית בהקשר של עזה בלבד ולא יהודה ושומרון. עוד נודע כי ישראל מפעילה הרבה משאבים לשכנע את שוויץ לקבל את תפקיד הנאמנות לכספי הסילוקין במקומה של נורבגיה. בנוסף, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ביקר באחרונה שוויץ וקיים שם שיחות.
לפי גורמים שמעורים בנושא, דרמר דן עם השוויצרים על הסדר הנאמנות. ואולם, בלשכת דרמר הכחישו וטענו שהדיווח לא שגוי. "השר אכן ביקר בשוויץ, אך לא נוכל להתייחס למהות הביקור. השר לא נפגש עם שוויצרים בנושא שהוזכר. מי שבוחן את המהלך אלו האמריקנים", אמרו.
במקביל, ל-ynet נודע כי במשרד החוץ נעשית עבודת מטה לגיבוש צעדים נוספים נגד נורבגיה. שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר, הוחזר לארץ להתייעצויות בעקבות ההכרה במדינה פלסטינית. שגרירות ישראל באוסלו נותרה פתוחה ומנוהלת על ידי סגן השגריר. לנורבגיה, לה יש שגריר בארץ, נתפסת כיום בירושלים כמדינה העוינת ביותר לישראל באירופה.
2 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. סירב להעביר את הכספים לרשות הפלסטינית ולנורבגיה
(צילום: שלו שלום )
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר בינואר השנה מתווה של העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה, אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב להעביר את הכסף, ובעקבות כך עלה חשש לקריסת הרשות הפלסטינית. הפתרון האמריקני היה להעביר את הכסף בסך של כ-250-200 מיליון שקל בחודש לחשבון נאמנות של ישראל בנורבגיה, שם יצבור ריבית, תוך שישראל תעביר את שאר הכסף לרשות הפלסטינית - כשעד להשגת ההסדר סירבה הרשות למשוך את החלק היחסי. כעת הודיע סמוטריץ' למעשה כי לא יעביר יותר כספים, לא לרשות הפלסטינית ולא לנורבגיה.
עד כה נאספו כמיליארד שקל בחשבון בנורבגיה. בחודש מאי, לאחר ההכרה הנורבגית, הודיע סמוטריץ' שהעביר דרישה מהנורבגים להחזיר מיידית את הכספים לישראל, והודיע שיפסיק להעביר אליהם את הכספים ל"חנייה". שר האוצר הסביר כי "נורבגיה הייתה הראשונה להכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית היום, והיא אינה יכולה להיות פרטנר לשום דבר שקשור ליהודה ושומרון. בכוונתי לחדול מהעברת הכספים אליה ולדרוש את השבת כלל הכספים שהועברו".