רס"ל במיל' יהודה גטו, נהג מבצעי בן 22 מפרדס חנה-כרכור, נהרג היום (שני) במהלך פעילות מבצעית במרחב חטיבת מנשה. כך התיר לפרסם הערב דובר צה"ל. גטו נהרג לאחר שרכב ה"פנתר" הממוגן שבו נסע עלה על מטען חבלה במחנה הפליטים נור א-שמס שליד טול כרם. לוחם נוסף, מפקד ביחידת דובדבן, נפצע באורח קשה כתוצאה מהפיצוץ. מתחילת המלחמה נהרגו 672 חיילים, מהם 318 נפלו במהלך התמרון הקרקעי ברצועה.
הלוחמים נכנסו למחנה הפליטים הסמוך לטול כרם כחלק מפשיטה נוספת של צה"ל במקום, שהחלה בשעה 03:00 לפנות בוקר, שבמסגרתה נפרצו צירים ונוטרלו מטענים. במבצעים אלה - שמספרם זינק מאז 7 באוקטובר - חושפים הכוחות מטעני חבלה, עוצרים מבוקשים וסורקים אחר אמל"ח.
באזור השעה 07:00 מטען התפוצץ על הרכב הממוגן שעמד במרחב המחנה. בזמן הפיצוץ היו ברכב נהג ומפקד מיחידת דובדבן, בעוד ששאר הלוחמים פרקו לפני הפיצוץ לטובת משימה רגלית מבצעית. רכב הפנתר עמד במרחב שלא היה בו חשש למטענים, ולכן גם לא בוצע בו חישוף מראש על ידי שופל או D9. לאחר הפיצוץ הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי, גטו נהרג והמפקד נפצע קשה. המטען שהופעל על הכוח היה ככל הנראה מייצור עצמי, ובו עשרות ק"ג של חומר נפץ. כמו כן, נוכח הנזק שנגרם לרכב, ההערכה היא שהמטען ככל הנראה הוטמן בחלק העליון של הציר.
3 צפייה בגלריה
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
התקרית בנור א-שמס

במהלך הפעילות בוצע ירי מכלי טיס לא מאויש לעבר חמושים במרחב, שהוביל לאירוע חריג. הטיל ששוגר לעבר המחבלים לא התפוצץ תחילה - וכמה מחבלים הגיעו אליו והחלו להתעסק איתו. בשלב מסוים הוא התפוצץ, וכתוצאה מכך נהרגה אישה פלסטינית. בנוסף, כוחות מיחידת דובדבן חיסלו מחבל שניסה לירות על הכוחות. הפלסטינים דיווחו כי כמה רכבים צבאיים, יחד עם דחפורים, נכנסו לנור א-שמס ולטול כרם בשעות הלילה. לפי הדיווחים, הדחפורים עסקו בחישוף צירים. הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בטול כרם הודיעה כי פוצצה את המטען.
בן הדוד של יהודה גטו ז"ל, איתן אלמה, מירר בבכי וסיפר בכאב: "בפעם האחרונה יהודה היה פה בשבת אחרי פעילות ביום שישי. בשבת הוא הגיע הביתה, הספיק להתראות עם המשפחה וסיפר על הפעולות המורכבות של היחידה. אמו סיפרה שהוא הספיק ללכת להסתפר ביום ראשון בבוקר וטרם השיבה ליחידה ערך עוד אימון מפרך מחוץ לבית ואז נפרד מבני המשפחה ושב ליחידה בה היה גאה לשרת מאוד עם כל הפעולות המורכבות שם".
הוא למד בישיבה אמית דרור שבאור עקיבא והיה גאה מאוד בשירות המפרך בחטיבת הקומנדו לה השתייך. הוא הותיר אחריו שבעה אחים ואחיות וההלוויה תיערך מחר בשעה 14:30 בבית העלמין הצבאי שבפרדס חנה. תושבי המושבה מוזמנים לחלוק כבוד אחרון ליהודה עם דגלי ישראל מכיכר המשטרה (סמוך למתחם אגד הישן) לכיון דרך הבנים פינת דרך משמרות.
יוני חכימי, ראש המועצה המקומית פרדס חנה כרכור: "היום המושבה שלנו איבדה עוד אחד מבניה במלחמה הקשה מנשוא, רס"ל יהודה גטו ז"ל הוא החלל ה-9 במושבה שלנו מפרוץ המלחמה. יהודה ז"ל אדם ערכי שגדל במשפחה יקרה על אהבת המולדת. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב להורים, לאחים ולמשפחתו. יהי זכרו ברוך".
הרב רמי כדר, מנהל ישיבת אמית נתיבות דרור אור עקיבא בה למד רס"ל (מיל.) יהודה גטו הי"ד אומר כי קהילת הישיבה ובוגריה אבלים וכואבים על נפילתו של בוגרנו האהוב, יהודה, בידי בני עוולה: "ליהודה היתה עין טובה ולב טוב ועל כן היה תלמיד חביב ואהוב על כולם, על חבריו ועל מוריו. נער צנוע שאהב את החיים, את משפחתו ואת עמו וביקש לשרת את המדינה ולהגן עליה מפני מבקשי נפשה. ליבנו נשבר ואנחנו מבקשים לחבק את משפחתו היקרה ואת כל אוהביו".

שינוי בטרור בשטחי איו"ש

בשנתיים האחרונות ניכר שינוי בטרור בשטחי איו"ש - מסכינים, לירי והיום מטענים. מדובר בתולדה ישירה של הזרמת הכספים של איראן לשטח, והברחות אמצעי הלחימה דרך הגבולות. במקביל, ניכרת תופעת גדודי הטרור בגדה, שהתחילה בג'נין והיום מתפתחת בטול כרם ובנור א-שמס. הגדודים והמחבלים הפעילים בהם משדרגים את יכולותיהם כל העת, ובוצעו כבר עשרות מבצעים של מערכת הביטחון כחלק מהמלחמה בתופעה. כיום, פעילים אלה מגלים יותר תעוזה להתעמתות עם הכוחות באור יום, בשונה מהעבר, אז נהגו לברוח מהכוחות שהיו נכנסים לשטח.
נתוני מערכת הביטחון על סיכול פיגועים ממחישים את עליית איום המטענים: מתחילת שנת 2024 סוכלו כ-500 פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון ובירושלים, מתוכם כ-350 פיגועי ירי וכ-140 פיגועי מטען. לצורך השוואה, בכל שנת 2023 - היו 1,032 סיכולי פיגועים, מתוכם 121 פיגועי מטען.
3 צפייה בגלריה
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
רכב התאג"ד שעלה על מטען בג'נין
3 צפייה בגלריה
 סרן אלון סאקאג'יו ז"ל
 סרן אלון סאקאג'יו ז"ל
סרן אלון סאקאג'יו ז"ל
(באדיבות המשפחה)
בשבוע שעבר נהרג בתקרית דומה סרן אלון סקאג'יו (22) מסיירת חרוב של חטיבת כפיר. כוח הנדסי פתח את ציר התנועה לכוח וחשף מטעני חבלה, אך שניים מהמטענים הוטמנו באופן חריג בעומק רב מתחת לאדמה - לפחות מטר וחצי - לא זוהו על ידי הכוח ההנדסי. במקום עבר רכב תאג"ד ממוגן מסוג פנתר, שעלה על המטען הראשון שהתפוצץ.
הלוחמים ברכב הרפואי דיווחו כי נפגעו, בעיקר באורח קל מחבלות ועשן. חבריהם מהסיירת יצאו רגלית כדי לסייע - ובאותו שלב אירע פיצוץ אדיר, כנראה בהפעלה מרחוק על ידי מחבלים שהכינו את הזירה ותצפתו עליה. כתוצאה מהפיצוץ השני נהרג סרן סקאג'יו, מפקד מחלקת הצלפים מהסיירת, ולוחמים נוספים נפצעו.
אתמול חוסל מהאוויר סעיד ג'אבר, פעיל בג'יהאד האיסלאמי בנור א-שמס, ואיתו נפצעו עוד ארבעה פעילים בארגון הטרור. ג'אבר, לפי צה"ל ושב"כ, היה פעיל בהתארגנות הטרור בטול כרם, והיה אחראי לכמה פיגועי ירי ומטענים בקו התפר. "ג'אבר הכווין מתווי טרור והיה מעורב בשורה של פיגועי ירי ומטענים לעבר אזרחים וכוחות צה"ל באזור טול-כרם, וכן הכוונה של פיגועים נוספים והקמת תשתיות טרור".
לפי צה"ל ושב"כ, המבוקשים בדירה היו מעורבים בביצוע פיגועי ירי וניסיונות פיגועי משיכה באמצעות מטענים - גם ליד בת חפר. "להתארגנות הטרור יש קשר למחבלים המעורבים בפיגוע בקלקיליה שבו נרצח אמנון מוכתר ז"ל. הדירה שבה סוכלו המחבלים שימשה להיערכות לפעילות טרור, הכנת מטעני חבלה ומתן מחסה למבוקשים", אמרו עוד בצה"ל ושב"כ. מאז חזרת התקיפות האוויריות בשטחי יהודה ושומרון ב-2023, בוצעו כ-80 פעילויות כאלה. מתחילת המלחמה בוצעו יותר מ-50 תקיפות כטב"מים, מסוקי קרב ומטוסי קרב. לפי נתוני צה"ל, בתקיפות מהאוויר חוסלו כ-80 מחבלים ועוד עשרות נפצעו.