"ההדלפה של השר בן גביר היא פשוט פגיעה בביטחון הפנים של מדינת ישראל, לא פחות". כך אמר היום (רביעי) בכיר במשטרה לאחר שפורסמו קטעים משיחה שהוקלטה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי. הבכיר הוסיף: "תוכן הדברים, כפי שפורסמו, פוגע קשות ביחסי משטרת ישראל עם ערביי ישראל, שממילא עמוסים בחשדנות ובחוסר אמון בסיסי".
2 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
המפכ"ל רנ"צ שבתאי והשר בן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
כבר אמש הגיבו במשטרה בחריפות לנוכח פרסום הקטעים מהשיחה בין השניים, וציינו כי "נדהמו" מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות. עוד אמרו במשטרה כי לנוכח הדברים מוטל ספק ביכולת לספק לשר דיווחים מחשש להדלפות ולחשיפת מקורות חסויים. ההודעה החריפה הגיעה בתגובה לפרסום בחדשות 12 שלפיו המפכ"ל שבתאי אמר בשיחה ש"המנטליות של הערבים" היא לרצוח זה את זה.
הדיווח כלל רק ציטוטים כתובים ולא הקלטה של הדברים. במשטרה הדגישו אמש כי דבריו של המפכ"ל הוצאו מהקשרם. "הדברים בנקל יכולים להבעיר את השטח, איך השר רוצה שערביי ישראל יתייחסו לשוטר בניידת המשטרה? אני לא מתרגש מעצם ההדלפה של שיחה פרטית אלא מהדברים שעלו בציטוטים המעוותים והוצאו מהקשרם", אמר הבוקר הבכיר במשטרה.
מבחינת המשטרה, הוצאת הפרטים מהשיחה בין השר למפכ"ל מהווה חציית קו אדום ביחסי דרג מדיני לדרג המבצעי. יחסים אלה מתבססים על כך שאין להדליף אמירות מתוך שיחות עדכון פרטיות שבמהלכן מדברים הצדדים בפתיחות, מתוך תקווה שהמלל יישאר בארבע עיניים.

"זה נראה כמו תגובה לנאום המפכ"ל"

גורם במשטרה אמר: "זה נראה כי השר הדליף את השיחה כתגובה לנאום המפכ"ל אתמול בבוקר, שבו נראה כאילו הוא תוקף את השר, אבל הוא רק חזר על מה שהציג לשר בן גביר - שהמשמר הלאומי חייב לפעול תחת משמר הגבול ומשטרת ישראל".
בכירים במשטרה תהו אם השר בן גביר מחזיק ברשותו הקלטות נוספות של שיחות פתוחות שבהם נאמרים דברים לא לפרוטוקול ומתי ישתמש בהקלטות אלה. "הוא לא פגע במפכ"ל, הוא פגע במרקם היחסים העדין שבין המשטרה לערביי ישראל", ציינו הבכירים. הם הוסיפו כי הציטוטים שיחסו לשבתאי והוצאו מהקשרם, התייחסו באופן ספציפי לסכסוך מדמם בין שתי חמולות שגבה קורבנות בנפש.
המפכ"ל לשעבר רב-ניצב בדימוס משה קראדי אמר: "הדלפת שיחות לתקשורת בין מפכ"ל לשר היא חמורה בכמה מובנים, גם בהיבט המוסרי בכל מה שקשור למערכת היחסים הנדרשת, גם בשבירת האמון, וחמור מכול - ביצירת טריז בין המפכ"ל והמשטרה למגזר הערבי. אילו יכולתי, הייתי מייעץ למפכ"ל לא לשתף מרגע זה את השר בנושאים שעלולים לפגוע בביטחון הפנים".
2 צפייה בגלריה
משה קראדי באולפן ynet
משה קראדי באולפן ynet
"הייתי מייעץ למפכ"ל לא לשתף מרגע זה את השר בנושאים שעלולים לפגוע בביטחון הפנים". קראדי
(צילום: משי בן עמי)
המפכ"ל יעקב שבתאי מדבר על הפשע המאורגן בכנס של המכללה האקדמית גליל מערבי
(צילום: שמיר אלבז)

אחרי העימותים הקשים הלילה במתחם מסגד אל אקצא בהר הבית, השתתף השר בן גביר בהערכת מצב עם המפכ"ל שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. השר בן גביר, שקיבל עדכון על המהומות ומעצרי מפירי הסדר, אמר בסיום הערכת המצב: "אני נותן גיבוי מוחלט למשטרת ירושלים, ומוקיר תודה לשוטרים האמיצים שפעלו הלילה בפעילות מהירה ונחושה כדי לשמור על תושבי ירושלים".
בתגובה הרשמית של המשטרה אתמול נמסר כי "הדברים שהודלפו משיחת טלפון אישית בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל המשטרה הם חלקיים ויוצרים תמונה מעוותת. הדברים הודלפו באופן מגמתי וזאת במטרה לפגוע במפכ"ל ובמשטרת ישראל. כל מי שמכיר את המפכ"ל מכיר גם את יחסיו הטובים והקרובים עם המגזר הערבי על כל רבדיו.
"כמפקד בשורה ארוכה של תפקידים במשך שלושה עשורים, פעל המפכ"ל למען ביטחון הציבור ובו גם הציבור הערבי בישראל באופן שוויוני ומכבד. מיומו הראשון בתפקיד המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי הציב למשטרת ישראל את יעד המאבק בפשיעה ברחוב הערבי כראשון במעלה תוך השקעה חסרת תקדים של משאבים, טכנולוגיה וכוח אדם. כל פרשנות אחרת היא שגויה ומשרתת את מי שמבקש לפגוע במפכ"ל בפרט ובמשטרת ישראל בכלל".
מלשכת השר בן גביר נמסר היום בתגובה: "לא מכירים כל טענה שהשר הקליט שיחות. השר קיים היום הערכת מצב עם המפכ"ל ומפקד המחוז, וממשיך לעבוד קשה למען עם ישראל להגברת תחושת הביטחון וחיזוק המשילות ברחבי הארץ".