נתניהו מכריז על ההסכם עם סודן: "עוד מדינה מצטרפת למעגל השלום"
(צילום: רועי אברהם,לע״מ)

רונן לוי היה ידוע במשך שנים בעולם הערבי כ"מעוז" מהשב"כ, כעת הוא מגיע אל משרד החוץ שם צבר יריבים לא מעטים במהלך השנים: המנכ"ל הנכנס שמינה שר החוץ אלי כהן כבר מכיר מקרוב את העשייה המדינית, בוודאי תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא נחשב לאחד מהאבות המייסדים של "הסכמי אברהם" ומי שאחראי להסכם ההיסטורי בין ישראל לסודן לפני קצת יותר משנתיים, ששם סוף לעשרות שנים של עוינות בין המדינות.
איש הצללים של ישראל בעולם הערבי, שנשלף מהשב"כ על ידי ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר מאיר בן שבת, הסתובב במדינות רבות ברחבי יבשת אפריקה ובעולם הערבי, שאיתן אין לישראל יחסים רשמיים. מכריו מספרים על בחור מוכשר שהצליח בשנים האחרונות לקרב בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, יחסים שלבסוף הבשילו להסכמי שלום היסטוריים.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ הנוכחי אלי כהן בביקור בסודן לפני שנתיים בעת תפקידו כשר המודיעין
שר החוץ הנוכחי אלי כהן בביקור בסודן לפני שנתיים בעת תפקידו כשר המודיעין
רונן לוי "מעוז" (מימין) ושר החוץ אלי כהן בביקור בסודן. ארכיון
6 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו
מאיר בן שבת ובנימין נתניהו
נשלף על ידי בן שבת משב"כ, ונחשב לשליחו של נתניהו למשימות עלומות
(צילום: אוהד צויגנברג)
"מעוז" החזיק בתואר ראש אגף מזרח תיכון ואפריקה במל"ל, אך בפועל היה יד ימינו של בן שבת והשליח החשאי שלו ושל נתניהו לכל מיני משימות עלומות.
מינויו של לוי דווקא לתפקיד זה עשוי לעורר אנטיגוניזם במשרד החוץ - שם ובמוסד הוא צבר לא מעט יריבים בשנים האחרונות. יש הטוענים כי "מעוז" היה מתחרה איתם ופועל מאחורי גבם כדי להביא לפריצת דרך ביחסיה של ישראל עם מדינות בעולם. אחרים סיפרו כי הסגנון שלו "בוטה" ולא אחת הוא בחר שלא לעדכן את אנשי המשרד בביקורים שלו, וגם כשעדכן דאג להשאיר אותם מחוץ לעניינים. "היה עם האף למעלה ולא ספר את המשרד", אמרו כמה מהאנשים שעבדו איתו.
כך למשל, ראש המוסד הקודם יוסי כהן, שגם הוא נחשב למקורב מאוד באותה התקופה לנתניהו, דרש מראש הממשלה שלוי יפסיק לחדור לתחום שעליו הוא מופקד (ניהול יחסים חשאיים עם מדינות במפרץ הפרסי, א"א). בסופו של דבר, סוכם על חלוקת עבודה ביניהם.
6 צפייה בגלריה
רונן לוי
רונן לוי
רונן לוי
(צילום: רמי זרנגר)
6 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
מגיע למשרד החוץ, שם צבר לא מעט "אויבים"
(צילום: shutterstock)

(צילום: ירון ברנר)

6 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
טען שלוי "פלש" לתחומו. ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן
(צילום: AP)
ה"בייבי" של מנכ"ל משרד החוץ הנכנס, שיחליף בתפקידו את איש משרד החוץ הוותיק אלון אושפיז, היה כאמור היחסים עם סודן. בין השנים 2018 ל-2020 הוא ניהל איתה מגעים חשאיים, בפברואר 2020 הוא אף הצליח לארגן פגישה היסטורית בין נתניהו ליו"ר מועצת הריבונות של סודן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, באנטבה שבאוגנדה.
אלא שבניגוד לציפיות מוקדמות, בפגישה לא הוסכם על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסודן, וגם לא יצאה תמונה משותפת של שני המנהיגים. מלשכת ראש הממשלה נמסר אז כי "הוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. ראש הממשלה נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי. יו"ר מועצת הריבונות של סודן מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם". כעבור שמונה חודשים הושג ההסכם בין המדינות, שהוביל בין היתר לביטול חוק החרם על ישראל אחרי 63 שנים.
"מעוז" הוא גם זה שגיבש את ההסכם עם סודן לקליטת 12 אלף פליטים סודנים במדינה האפריקנית – נושא שמופיע בעדיפות גבוהה מאוד בלשכת נתניהו. הוא מילא תפקיד מפתח במגעים שהביאו להסכם עם צ'אד, וניהל מגעים לכינון יחסים עם עוד שתי מדינות: ניז'ר ומאלי.
6 צפייה בגלריה
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
החתימה על "הסכמי אברהם". לוי נחשב לאחד האבות המייסדים
(צילום: לע"מ)
בעבר היה מועמד מעוז לתפקיד מנכ"ל משרד המודיעין תחת השר דאז אלי כהן, כיום שר החוץ. עם זאת, המינוי שלו התעכב אז במשך חודשים בשל דרישתו לכהן בתפקיד ב"השאלה" - כך שיוכל לחזור לשב"כ ביום מן הימים - לאחר שהושאל מהארגון למל"ל.
זהותו של לוי בן ה-48, ששירת כ-30 שנים בתפקידי שטח, מבצעים ומודיעין בשב"כ וכראש אגף בכיר במל"ל, הייתה אסורה עד היום לפרסום והוא כונה ר'. מבחינת השר כהן מדובר במהלך דרמטי, שמטרתו להבטיח שמשרד החוץ יהיה הגורם המרכזי בהרחבת הסכמי אברהם ובניהול המגעים החשאיים עם מדינות ערב שעמן אין לישראל יחסים, ברקע הטענות כי השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הוא "שר החוץ בפועל".
לוי, שדובר ערבית ברמה גבוהה מאוד ומכיר את התרבות הערבית, נחשב לאיש נעים הליכות שסייע לפתח קשרים רבים בעולם הערבי. לאורך שנות פעילותו יצא לוי לשליחויות עלומות במדינות ערב ובאפריקה, והוא מכיר היטב את השטח והמציאות הדיפלומטית העכשווית. עם זאת, פיתוח קשרים עם ארה"ב ומדינות אירופה צפוי להיות תחום חדש עבורו.