איש ההייטק ואיל ההון הרוסי פאבל דורוב (39), המוכר בתור המייסד והמנכ"ל של טלגרם והרשת החברתית הרוסית VK, נעצר אמש (שבת) בנמל התעופה לה-בורז'ה מיד לאחר שמטוסו הפרטי נחת שם בטיסה מאזרבייג'ן, ככל הנראה לצורך תדלוק. לפי דיווחים, דורוב נמצא ברשימת המבוקשים בצרפת והוצא נגדו צו מעצר במסגרת חקירה ראשונית - עוד צוין כי הוא צפוי לעמוד למשפט וכי עשויות להיגזר עליו עד 20 שנות מאסר.
1 צפייה בגלריה
דורוב
דורוב
דורוב
(צילום: gettyimages)
בתקשורת הרוסית דווח כי בין הסיבות למעצר חוסר שיתוף פעולה בין טלגרם לרשויות בצרפת, חשד במעורבות בסחר בסמים, הונאה ופשעים נגד ילדים.
דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זכארובה התייחסה למעצר של דורוב ועקצה את המערב. "האם אתם חושבים שהם יפנו לפריז וידרשו את שחרורו של דורוב או שהם ישמרו על שפתיים חתומות?", כתבה בחשבונה בטלגרם, ושיתפה תמונות של מספר ארגונים לא ממשלתיים מערביים. שגרירות רוסיה בצרפת מסרה לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי הצוות של דורוב לא יצר עמה קשר לאחר הדיווחים על המעצר, אך היא נוקטת ב"צעדים מיידיים" כדי להבין מה המצב.
מיכאיל אוליאנוב, שגריר רוסיה במוסדות הבינלאומיים בווינה, וכמה פוליטיקאים רוסים נוספים מיהרו להאשים את צרפת בכך שהיא פועלת כדיקטטורה. "יש עוד כמה אנשים תמימים שעדיין לא מבינים שאם הם ממלאים תפקיד פחות או יותר גלוי במרחב המידע הבינלאומי, זה לא בטוח בשבילם להם לבקר במדינות שנעות לעבר חברות הרבה יותר טוטליטריות", כתב אוליאנוב ברשת X.
דורוב עצמו עזב את רוסיה בשנת 2014 לאחר שסירב להיענות לדרישת השלטון לסגור קהילות אופוזיציה ברשת VK, ובשנים האחרונות הוא התגורר באיחוד האמירויות.
מנכ"ל טלגרם, שהונו הוערך על ידי מגזין "פורבס" ב-15.5 מיליארד דולר, סיפר בעבר שממשלות שונות הפעילו עליו לחצים בעניין מדיניות האפליקציה, שיש לה 900 מיליון משתמשים פעילים, אך זה ענה להם שהיא צריכה להישאר "פלטפורמה ניטרלית" ולא "שחקנית בגיאופוליטיקה". כמה בלוגרים רוסים קראו לקיים הפגנות בשגרירויות צרפת ברחבי העולם בצהריים.