יממה וחצי אחרי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי, בני משפחות חטופים תקפו אמש (שבת) בחריפות את השרים שהיו שותפים להחלטה - וקראו להחלפתו המיידית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצהרה שנשאו אחר הצהריים בשער קפלן בקריה בתל אביב אמרו כי משמעות אותה החלטה היא "גזר דין מוות לחטופים".
דריסת נטלי צנגאוקר על ידי פרש
(צילום: ג׳רמי פורטנוי)

מאוחר יותר, בתום עצרת המשפחות בכיכר החטופים בתל אביב, החלו מול שער בגין עימותים אלימים בין מפגינים לבין המשטרה. נטלי צנגאוקר, אחותו של החטוף מתן צנגאוקר, נפצעה מפגיעה של פרש משטרתי ופונתה לבית החולים. במקום נכח סגן מנהל מחלקת השתלות בבית החולים בילינסון, ד"ר ולדימיר טנק, והוא טיפל בצנגאוקר. בעקבות זאת הוא תועד נעצר על ידי המשטרה. צנגאוקר פונתה לבית החולים איכילוב, ואמרה משם כי "גם פרש משטרתי לא יעצור אותי מלהפגין למען מתן ושאר החטופים, מחר יוצאים כולם להפגין בשבילם". צפו בתיעוד הדרמטי של הסוס רומס את נטלי צנגאוקר בהפגנה, בפתח הכתבה.
קבוצת נערים תומכי ימין הגיעו למקום, צעקו "בן גביר" והתעמתו עם המוחים נגד הממשלה. מפגינים טענו שהנערים ריססו עליהם גז מדמיע. לקראת השעה 22:45 חסמו מפגינים לזמן קצר את נתיבי איילון לכיוון דרום מתחת לתחנת סבידור.
העימותים בתל אביב והפגיעה בנטלי צנגאוקר
(צילום: יעל צ'כנובר / דורשינוי)

מעצרו של סגן מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, ד״ר דוקטור ולדימיר טנק
(צילום: דפנה חזון )

8 צפייה בגלריה
נטלי צנגאוקר נחבלה בעימותים עכשיו מול שער בגין
נטלי צנגאוקר נחבלה בעימותים עכשיו מול שער בגין
נטלי צנגאוקר אחרי שנחבלה מול שער בגין
(צילום: יעל צ'כנובר )
8 צפייה בגלריה
עצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
עצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
עצרת המחאה בכיכר החטופים
8 צפייה בגלריה
סהר קלדרון בעצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
סהר קלדרון בעצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
"אתה בוגד בחטופים ובמדינה שלך". סהר קלדרון, אמש בתל אביב
(צילום: פאולינה פטימר)
הצהרת בני המשפחות מחוץ לקריה
(צילום: מיקי שמידט )

8 צפייה בגלריה
עצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
עצרת מחאה בכיכר החטופים 330 ימים בשבי
העצרת בכיכר החטופים
(צילום: אדר אייל )
בעצרת נאמה סהר קלדרון, ששוחררה מהשבי בעסקה בנובמבר עם אחיה הקטן ארז, והתייחסה לאביה עופר שעדיין ברצועה: "הייתי אומרת שאבא שלי חטוף בעזה אבל האמת היא שהוא כבר בן ערובה. ממשלה יקרה, נראה לך הגיוני ושפוי שאני יכולה לחזור ללימודים ולהמשיך את החיים כרגיל כשאבא שלי מוחזק על ידי פסיכופטים שיש בהם רק רוע טהור? ביבי, אני פונה אלייך ישירות, אתה חושב שאני יכולה לחיות חיים נורמלים בלי אבא שלי? בכל פעם שאתה מכשיל עסקה אתה תוקע סכין בגב של אבא שלי, בי ובכל משפחתי. אתה בוגד בחטופים ובמדינה שלך. איזו מדינה מקריבה בני אדם? מדינה, בבקשה, אל תבגדי בי בפעם השנייה".
היא הוסיפה: "כמה רגעים לפני שהפרידו בני לבין אבא שלי בשבי הוא אמר כמה משפטים שהוא אמר שחרוטים לי בנשמה: 'תצאי להפגנות ותלחמי עליי. אני מפחד למות כאן ושישכחו אותי'. אבא, אני עושה הכול, אבל זה לא מספיק. אני צריכה את העזרה של המדינה והממשלה. אבא שלי צורח את הנשמה שלו ואני מרגישה את זה בתוך תוכי. אני מרגישה שהאחריות על הכתפיים שלי, ואם הוא לא חוזר - אני אהיה אשמה לשארית חיי. אל תתנו לזה לקרות. נגמרו לי כבר המילים. כמה פעמים עוד אצטרך לעמוד פה?".
אגם גולדשטיין אלמוג, ששוחררה גם היא בנובמבר: "בעוד כמה ימים אני אמורה לצאת לשנה של מכינה קדם צבאית. זה אמור להיות צעד מרגש, אני מתחילה את החיים שלי. אבל אני לא יכולה לתאר לכם כמה קשה לי להתחיל כאן חיים בזמן ששם נגמרים חיים. כמה קשה לי להסתכל קדימה כשהפרצופים שלכם מלפניי כל הזמן. איך אוכל להתחיל לעבד את האובדן העצום שלי כשאני כל הזמן בפחד לאבד עוד אנשים מהמדינה שלי, אנשים שפגשתי בשבי?".
8 צפייה בגלריה
מחאה בקריאה לעסקה לשחרור החטופים ובחירות להחלפת הממשלה
מחאה בקריאה לעסקה לשחרור החטופים ובחירות להחלפת הממשלה
המחאה בתל אביב
(צילום: רויטרס / REUTERS / Florion Goga)
8 צפייה בגלריה
מחאה בקריאה לעסקה לשחרור החטופים ובחירות להחלפת הממשלה
מחאה בקריאה לעסקה לשחרור החטופים ובחירות להחלפת הממשלה
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
יעל אדר, אימו של תמיר שנרצח ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה לרצועה: "מחר אלווה לכיתה ב' ולגן את ילדיו של תמיר, נכדיי שנותרו יתומים. פעם ראשונה הולכים למסגרת החינוכית בלי חיבוק, בלי נשיקה ובלי איחולי שנה טובה מאבא. נכדתי בת ה-4 אומרת: 'אבא לא כאן, הוא מת, אבל צריך להחזיר את הגוף שלו מעזה"".

"לא מר ביטחון, מר מוות"

בהצהרה אחר הצהריים אמרה עינב צנגאוקר, אמו של מתן: "זהו היום ה-330 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהנום בעזה. מתן שלי נחטף בחיים, אבל ראש הממשלה והקבינט החליטו לגזור על בני גזר דין מוות. למעט שר הביטחון שהיה צדיק אחד בסדום, נתניהו והשפוטים שלו בקבינט החליטו לטרפד את העסקה באמצעות ספין פילדלפי, ובכך הם גזרו על החטופים גזר דין מוות ביודעין, בכוונת מכוון".
"נתניהו הוא לא מר ביטחון – הוא מר מוות", הוסיפה עינב צנגאוקר. "נתניהו מטרפד עסקה בדם קר, ורוצח את הבן שלי. גלנט אמר בקבינט - 'ראש הממשלה יכול גם להחליט להוציא להורג את כל החטופים'. וזה בדיוק מה שזה. ראש הממשלה מוציא להורג את החטופים. וכדי לעצור את זה, ולהציל חיים, יש דבר אחד לעשות: פיקוח נפש דורש את החלפתו המיידית של נתניהו. כדי שהחטופים יחזרו, נתניהו חייב ללכת, עכשיו".
8 צפייה בגלריה
יהודה כהן בהצהרת חירום של משפחות חטופים בשער בגין
יהודה כהן בהצהרת חירום של משפחות חטופים בשער בגין
בני המשפחות בהצהרה
(צילום: מוטי קמחי )
8 צפייה בגלריה
יפעת קלדרון הצהרת חירום של משפחות חטופים בשער בגין
יפעת קלדרון הצהרת חירום של משפחות חטופים בשער בגין
יפעת קלדרון בהצהרה מחוץ לקריה
(צילום: מוטי קמחי )
דני אלגרט, אחיו של איציק, אמר: "אחי איציק נחטף לעזה בחיים, וביום שישי התבשרתי על כך שנתניהו והקבינט החליטו לגזור עליו גזר דין מוות. חברי הקבינט, למעט שר הביטחון שנלחם להצלת החטופים, כולכם חברי קבינט המוות. ‏אתם שותפים מלאים להפקרה: מעכשיו, כל חטוף שיוצא להורג, המשמעות היא שאצבעותיכם לחצו על ההדק. ‏הפכתם את ציר פילדלפי לקבר האחים של החטופים". בהצהרה נשאו דברים גם יהודה כהן, אביו של נמרוד, איציק הורן, אביהם של איתן ויאיר, ויפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון - וגם הם אמרו: "נתניהו גזר על החטופים דין מוות".
אחר הצהריים דווח בעיתון א-שרק מפי מקורות בחמאס, כי המשא ומתן בין ארגון הטרור לבין ישראל בדוחא "לא השיג שום התקדמות או פריצת דרך" באף אחד מהנושאים הבולטים. לטענת הגורמים בחמאס, ישראל מתעקשת על חמש נקודות תצפית לאורך ציר פילדלפי, בעומק של 400-300 מטרים בלב שכונות העיר רפיח, דבר שהארגון לא מוכן להסכים לו. גורמים מצרים אישרו שגם קהיר דוחה כל נוכחות ישראלית בציר פילדלפי על גבול מצרים.
הגורמים בחמאס הוסיפו כי ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי, שרק שר הביטחון יואב גלנט התנגד לה, פירושה "סגירה מוחלטת של הדלת למשא ומתן". אחד מהם הוסיף בדבריו לאל-שרק: "ציר פילדלפי הוא נושא המשא ומתן המרכזי בינינו לבין ישראל. אם הצבא יישאר בציר זה, ובעומק הזה בעיר רפיח, זה יסגור את המשא ומתן".
"גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן" הגיבו לטענת הגורמים בחמאס ואמרו: "אין חדש בתדרוכים אלה. גורמים בחמאס הגיבו כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".
באותה ישיבת קבינט, שהתקיימה בלילה שבין חמישי לשישי, העלה ראש הממשלה נתניהו במפתיע את הנוכחות הישראלית בפילדלפי - ודרש לקיים הצבעה על הישארות צה"ל בציר. בסביבת גלנט טענו כי מטרתו בדיון הייתה "להבליט את נקודת ההכרעה הברורה - בין 30 החטופים בפעימה ההומניטרית והיכולת לשוב להילחם בכל מקום, לבין ההחלטה שהתקבלה". השר זעם על ההחלטה להישאר בפילדלפי, ואמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". בסביבת גלנט הסבירו כי הוא אמר את הדברים "כי הוא מכיר את כלל השיקולים לעומקם".
פורסם לראשונה: 18:45, 31.08.24