רוסיה ריכזה עד כה בגבול אוקראינה לפחות 70% מהכוח הצבאי שדרוש לה כדי לבצע פלישה נרחבת בשבועות הקרובים. כך הזהירו גורמים אמריקנים, שמסתמכים על מידע מודיעני. ההערכה בוושינגטון היא שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין טרם קיבל החלטה סופית בנוגע לפלישה. הוא עשוי להחליט על פלישה "מצומצמת" לאוקראינה, ובינתיים מכין את כוחותיו לכל התרחישים האפשריים.
מתכוננים לפוטין: צבא אוקראינה מתאמן בעיר הרפאים בצ'רנוביל
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים תרגיל צבאי של רוסיה
טנקים רוסיים תרגיל צבאי של רוסיה
ההערכה בארה"ב: פוטין טרם קיבל החלטה סופית לגבי פלישה
(צילום: רויטרס, AP)
הגורמים הצביעו על כמה סימנים שמראים שפוטין מתכנן לפלוש לאוקראינה בשבועות הקרובים. אחד הסימנים הוא תרגיל צבאי של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של רוסיה – תרגיל שנערך בדרך כלל בחודשי הסתיו – והשנה ייערך בין אמצע פברואר למרץ. הגורמים הדגישו שאין סימן לכך שעימות באוקראינה יכלול שימוש בכלי נשק גרעיניים, אך ציינו שהתרגיל צפוי לכלול ניסוי בשיגור טילים ארוכי טווח בשטחה של רוסיה - ניסוי שנועד להרתיע את המערב מהתערבות באוקראינה.
בחודש שעבר אמרה וונדי שרמן, סגניתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שארה"ב מעריכה שפוטין ינקוט פעולה צבאית נגד אוקראינה "עד אמצע פברואר". היא ציינה שפתיחת אולימפיאדת החורף - שיצאה לדרך בסוף השבוע בבייג'ינג - עשויה להשפיע על לוח הזמנים. כולנו מודעים לכך שאולימפיאדת בייג'ינג תתחיל ב-4 בפברואר, אז יהיה טקס הפתיחה, והנשיא פוטין צפוי להיות שם", אמרה שרמן בסוף ינואר. "אני חושבת שכנראה הנשיא (הסיני) שי ג'ינפינג לא יהיה נלהב אם פוטין יבחר ברגע הזה לפלישה לאוקראינה, אז זה עשוי להשפיע על העיתוי ועל החשיבה שלו".
פוטין נוחת בבייג'ינג בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פוטין ונשיא סין
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
רוסיה ריכזה בשבועות האחרונים בגבולותיה עם אוקראינה יותר מ-100,000 חיילים. הגורמים האמריקנים אמרו שנכון ליום שישי הצבא הרוסי ריכז ליד הגבול עם אוקראינה 83 "גדודים טקטיים", כל אחד מהם מונה בין 750 ל-1,000 חיילים. לפני כשבועיים היו בקרבת הגבול כ-60 גדודים כאלה. לפי הגורמים עוד 14 גדודים בעל יכולות טקטיות עושים בימים אלה את הדרך לגבול.
ארה"ב מעריכה שכדי לבצע פלישה נרחבת לאוקראינה רוסיה רוצה לרכז בקרבת הגבול בין 110 ל-130 גדודים טקטיים. לפי הגורמים לצורך פלישה נרחבת יגיע מספר החיילים הרוסים בגבול ל-150,000 לוחמים ותומכי לחימה. כאמור, הגורמים מדגישים שפוטין עשוי להחליט על פלישה מצומצמת.
6 צפייה בגלריה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
תרגיל צבאי של רוסיה בצל המתיחות בגבול אוקראינה
(צילום: רויטרס )
בממשל ביידן החליטו לחשוף את המידע המודיעיני לנוכח ההכחשות של הקרמלין שרוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה, וכדי למנוע מפוטין למצוא "תירוץ" שיצדיק פעולה צבאית. עם זאת נמתחה ביקורת נגד הגורמים בממשל האמריקני, שלא סיפקו ראיות שיצדיקו את חלק מהטענות שלהם.
הגורמים הזהירו שבמקרה של פלישה נרחבת לאוקראינה הבירה קייב עלולה "ליפול בתוך ימים". הם אמרו שפלישה רוסית עלולה להכניע במהירות את הצבא האוקראיני ולהפוך מיליונים לפליטים.
בשיחות עם וושינגטון פוסט וניו יורק טיימס טענו הגורמים שמספר האזרחים שייהרגו במקרה של פלישה נרחבת עלול להגיע ל-50,000. לפי הגורמים מספר הקורבנות בצבא אוקראינה עלול להגיע ל-25,000, ומספר החללים בצבא הרוסי ל-10,000. לא צויין כיצד הגורמים קבעו את המספרים.