השריפה ביער כרמיה
(צילום: רועי עידן)

שריפות רבות פרצו היום (שבת) בחסות מזג האוויר השרבי, ואחרי הצו שחתם נציב הכבאות וההצלה ולפיו ייאסר על הדלקת אש בשטחים פתוחים לאורך היממה. על פי נתוני שירותי הכבאות וההצלה, מהבוקר פרצו לא פחות מ-120 דליקות ברחבי הארץ.
אחר הצהריים התמקדו המאמצים בכיבוי השריפה שפרצה ביער כרמיה שבעוטף עזה. במשטרה אמרו בסביבות השעה 17:30 כי הושגה שליטה על האש, לאחר שבמקום פעלו צוותי כבאות לצד מטוסי כיבוי שפועלים עם קצף כיבוי ועם חומר מעכב בעירה. הצוותים התרכזו בבלימת השריפה ובמניעת התפשטותה לחממות באזור ולאזורים מיושבים. במקביל, בעזה דווח על הפרחת בלוני תבערה, אבל בעוטף לא נצפו כאלה.
מחקירת הכבאות עלה החשד שלשריפה ביער כרמיה קדם משחק של כ-100 אזרחים ברובי "איירסופט" ביער. אלו התחלקו לכמה קבוצות, וחלק מהם אף הדליקו אש בשטח הפתוח והעשבוני - ועל פי החשד גרמו לשריפה.
ראש ענף חקירות בכבאות והצלה לישראל מחוז דרום, סגן טפסר שוהם דהורני, אמר כי "מוקד אחד היה סיר פויקה שהונח במקום מסוכן וגרם להתפשטות השריפה, ומוקד שני- הדלקת מנגל בשטח עשבוני ומיוער. האירוע היה יכול להסתיים באסון נורא אם הקבוצה הייתה נלכדת בשטח, אך לשמחתנו אין באירוע זה אף נפגע בנפש". שלושה חשודים בארגון האירוע עוכבו לחקירה בחשד להפרת הצו האוסר על הדלקת אש עקב מזג האוויר הקיצוני.
שריפת קוצים בהר טורעאן
(צילום: כבאות והצלה מחוז צפון)

7 צפייה בגלריה
שריפה ביער כרמיה
שריפה ביער כרמיה
עשן מיער כרמיה שבעוטף עזה
7 צפייה בגלריה
שריפת קוצים בהר טורעאן מתחת לבית רימון
שריפת קוצים בהר טורעאן מתחת לבית רימון
השריפה בהר טורעאן
(צילום: כבאות והצלה מחוז צפון)
7 צפייה בגלריה
שריפה במושב צור משה ליד פרדסיה
שריפה במושב צור משה ליד פרדסיה
צור משה, ליד פרדסיה
(צילום: רענן בן צור)
השריפה ליד מושב צור משה
(צילום: רענן בן צור, דוברות כבאות והצלה)

לפני כן אמרו בכבאות כי נצפו באזור אזרחים עם מכוניות, ואלה נטשו אותן אחרי שעלו באש. שני כלי רכב נשרפו כליל. מטיילים פונו על ידי המשטרה ושירותי הכבאות.
מוקד שבו עדיין לא הושגה שליטה על האש הוא סמוך לערערה, שם פועלים שלושה צוותים מתחנת חדרה לכיבוי שריפת קוצים שמתפשטת. ביער טורעאן שבגליל התחתון פרצה שריפת קוצים וצוותים רבים מתחנת נוף הגליל בסיוע מטוסים מטייסת הכיבוי "אלעד" פועלים במקום. כעבור ארבע שעות וחצי של מאבק בלהבות הצליחו כוחות הכיבוי יחד עם מטוסי הכיבוי להשיג שליטה על האש.
גם סמוך לכפר מזרעה שליד נהריה פרצה שריפת קוצים - ואחרי שעות ארוכות הושגה שליטה על האש שם. גם ביישוב עילוט שליד נצרת פרצה שריפה, שככל הנראה התפשטה מכיוון המזבלה במקום. ארבעה צוותי כיבוי פעלו במקום.
שריפה נוספת התפתחה בשעות הצהריים סמוך למושב צור משה שבאזור פרדסיה בשרון. במאמצי הכיבוי השתתפו שמונה צוותי כיבוי וגם שישה מטוסי כיבוי. השריפה פרצה באזור חקלאי ובפרדסים ממערב למושב - סמוך לכביש 4. רחובות במושב נסגרו ותושבים שמתגוררים סמוך לקו האש פונו מבתיהם. אחרי מאבק ממושך בלהבות, כוחות הכיבוי השיגו שליטה על האש.
7 צפייה בגלריה
מכבי אש בשריפה בכפר מזרעה
מכבי אש בשריפה בכפר מזרעה
מזרעה, ליד נהריה. האש התקרבה לבתים
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
7 צפייה בגלריה
מכבי אש בשריפה בכפר מזרעה
מכבי אש בשריפה בכפר מזרעה
השטח השרוף במזרעה
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
כיבוי האש ביער חרובית
(צילום: איציק פלצי, קק"ל)

7 צפייה בגלריה
שריפה ביער חרובית
שריפה ביער חרובית
שריפה ביער חרובית
(צילום: איציק פלצי, קק״ל)
שריפה נוספת פרצה ביער חרובית שבאזור בית שמש, וצוותי קק"ל פעלו במקום לכיבויה.
במקביל, סמוך לצומת עכו מזרח שבכביש 4 פרצה שריפת חורש, והמשטרה הודיעה כי הצומת נחסם לתנועה לזמן קצר עקב עשן סמיך. כוחות כיבוי אש הוזעקו למקום והשיגו שליטה על האש. גם בג'דיידה מכר פרצה שריפת קוצים, שבה הושגה שליטה על ידי הצוותים שפעלו במקום.
הצו שעליו חתם נציב הכבאות וההצלה רב-טפסר אייל כספי הגיע נוכח החשש מהתפשטות שריפות בתנאי מזג האוויר הקיצוניים. הצו אוסר על הדלקת מדורות ואש בשטחים פתוחים בכל הארץ, מהשעה 08:00 בבוקר למשך 24 שעות. זאת בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים שמעלים את הסבירות להתפשטות שריפות. האיסור חל על הדלקת אש בפארקים, ביערות, בשמורות טבע ובגנים.
בקק"ל קראו לציבור "להישמע לצו נציב הכבאות ולא להדליק אש ביערות כלל". ברחבי הארץ מורגש היום שרב כבד בכל הארץ, והטמפרטורות נעות בין 35 ל-40 מעלות באזורים השונים. אחר הצהריים צפויות הרוחות להתחזק, בעיקר בדרום, שם יהיו סופות חול והראות תהיה מוגבלת. בנוסף ייעשה אביך בכל הארץ וקיים סיכוי לגשם מקומי במזרח.
פורסם לראשונה: 11:59, 27.05.23