בכירים באיחוד האירופי שאמונים על כספי הסיוע לפלסטינים מודים שבספרי הלימוד של הרשות יש תכנים "בעייתיים מאוד שמעוררים דאגה רבה ורצינית", וכוללים אנטישמיות, הסתה לאלימות והאדרה של מעשי טרור.
הדברים נאמרו בשלושה דיונים פומביים שנערכו מתחילת החודש בעניין ספרי הלימוד החדשים לקראת ועדת התקציב בסוף ספטמבר, שדנה בהקפאת המימון לחינוך הפלסטיני. הדיונים בוועדות בקרת התקציב, יחסי חוץ והחינוך של הפרלמנט האירופי, התקיימו בעקבות פרסום ממצאי הדו"ח שהזמין האיחוד האירופי לבדיקת קיומן של הסתה לשנאה, אלימות ואי-עמידה בסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של אונסק"ו בספרים הפלסטיניים, ובעקבות קמפיין של שלוש שנים ומחקר מקיף של מכון המדיניות IMPACT-se שהוצג לבכירים באיחוד האירופי סביב תכני ספרי הלימוד שיצאו לאור בשנים האחרונות, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
לראשונה: האיחוד האירופי גינה את אונר"א על תכנים מסיתים בספרי לימוד
הדו"ח של האיחוד האירופי אישש את ממצאי המכון ואישר שקיימים תכנים אנטישמיים המעודדים אלימות כלפי אזרחים, מאדירים פעולות טרור ומחבלים, מעודדים ג'יהאד ומוות, דוחפים לדה-לגיטימציה של ישראל ומחיקתה ממפות, כמו גם מחיקתם של תכנים רבים שהיו קיימים בעבר שלימדו על המגעים לשלום עם ישראל.
מנכ"ל המנהלת של האיחוד האירופי, שהזמינה את המחקר ומפקחת על כל הסיוע למגזר החינוך הפלסטיני, מאצ'יי פופובסקי, אישר בדיון המשותף של ועדות הבקרה התקציבית ויחסי החוץ בפרלמנט כי לאיחוד האירופי יש אפס סובלנות לאנטישמיות ולאלימות בספרי הלימוד הפלסטינים. "התבקשתי במפורש לשוחח עם ראש הממשלה הפלסטיני, מה שעשיתי מיד לאחר הפרסום הדו"ח. כתבתי לו גם מכתב וביקשתי ממנו לפעול באופן מיידי, להפסיק להשתמש בספרים שבהם יש תוכן בעייתי ולדווח על התקדמות בנושא כעדיפות עליונה לנציבות האירופית כולה. אין לאיחוד האירופי שום סובלנות להסתה לאלימות ושנאה כאמצעים להשגת מטרות פוליטיות, לאנטישמיות על כל צורותיה, ועקרונות אלה אינם ניתנים למשא ומתן עבור האיחוד האירופי", אמר.
בדיון של קבוצת העבודה של הפרלמנט האירופי נגד אנטישמיות, הצהירה האחראית על המזרח התיכון במנהלת הנציבות האירופית, המנכ"לית הנריקה טראוטמן, כי ספרי לימוד של הרשות הפלסטינית הם בלתי נסבלים בצורתם הנוכחית. "ברור מאוד כי המחקר אכן חושף את קיומם של תכנים בעייתיים מאוד שמעוררים דאגה רבה ורצינית, השינויים בתכנית הלימודים הינם הכרחיים במטרה להבטיח רפורמה נוספת בתכנית הלימודים שתטפל בנושאים הבעייתיים ביותר שזוהו בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי. יש להבטיח עמידה מלאה של כל חומרי החינוך בתקנים של אונסק"ו לסובלנות, שלום, דו-קיום, ואי-אלימות, כמו גם הוצאת כל התייחסות בעלת אופי אנטישמי".
ראש סוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א), פיליפ לזריני, הוזמן אף הוא לדיון בוועדת החוץ של הפרלמנט של האיחוד האירופי ונאלץ - בעקבות מבול של שאלות שאיתגרו אותו בנושא מעשרות חברי פרלמנט - להכיר באופן פומבי ותקדימי שספרי הלימוד הפלסטיניים שנלמדים בבתי הספר של הסוכנות כוללים אנטישמיות, הסתה לאלימות, והאדרה של מעשי טרור. "אנו באונר"א", אמר לזריני, "זיהינו שלוש קטגוריות של בעיות בספרי הלימוד בכל הנוגע להתאמה לערכי האו"ם. התאמת גיל, תפיסה מגדרית, ונושאים הקשורים להסתה לאלימות, אפליה, אנטישמיות, וחוסר סובלנות".
אוליבר ורהלי, הנציב העליון של האיחוד האירופי שאחראי על כל היחסים עם המדינות הגובלות באיחוד, שמנהלתו אמונה על כספי הסיוע לפלסטינים, קרא לקראת הדיונים לשקול מחדש את הסיוע לחינוך הפלסטיני בעקבות ממצאי דו"ח ספרי הלימוד הפלסטינים. בתשובה לשאילתא בנושא לסגנית הפרלמנט האירופי, ניקולה ביר, הוא הוסיף שהוא מתייחס לדו"ח ברצינות וש"האיחוד האירופי שומר לעצמו את הזכות לנקוט באמצעים מתאימים בהתאם לצורך בעניין זה", כלשונו.
ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, דחה בעקביות את ביצוע השינויים בספרי הלימוד. בתגובה לממצאי דו"ח האיחוד האירופי אמר אשתייה כי "לא ניתן לשפוט את ספרי הלימוד שלנו על פי אמות מידה רחוקות", והוסיף כי אם הסיוע לרשות הפלסטינית יותנה בהוצאה ושינוי תכנים, הרשות תעדיף לממן את הדפסת ספרי הלימוד באמצעות כספי מיסים ממים, חשמל ותקשורת.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "הצהרותיהם של גורמים רבים ובכירים כל כך באיחוד האירופי האמונים על הסיוע לחינוך הפלסטיני, שספרי הלימוד אינם יכולים להמשיך להסית ילדים לשנאה ואלימות הם רלוונטיות במיוחד, ומגיעות רק כמה שבועות לפני שוועדת התקציב אמורה לדון בהקפאת המימון לרשות הפלסטינית עד שיבוצעו שינויים. קיימת תחושה אמיתית בכל הקשת הפוליטית בבריסל שההסתה בספר הלימוד הפלסטיני צריכה להפסיק מיד וכי מוסדות האיחוד האירופי ייקחו תפקיד מוביל בתהליך הזה".
סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, הוסיף: "כמכון שפועל לקידום ערכים של קבלת האחר שלום וסובלנות בספרי לימוד בישראל ובמזרח התיכון אנו מאמינים שחינוך הוא כלי מרכזי להשגת יציבות ושלום בין עמים. זו הסיבה שהדו"חות של המכון שלנו דחפו לשינויים חיוביים בסעודיה, קטאר ומדינות נוספות עד ממש לאחרונה. אנו מקווים שהרשות הפלסטינית תבין את המסר מהאיחוד האירופי ותפעל באופן דומה. רק כך נוכל להגיע לשלום בר-קיימא אמיתי עם הדור הבא הפלסטיני".