שר החוץ ישראל כ"ץ אמר היום (שלישי) כי הסיבה לכך שהכנסת הסיוע ההומניטרי ממעבר רפיח נעצרה היא החלטתה של מצרים לסגור את המעבר. זמן קצר לאחר מכן מחו במשרד החוץ המצרי על ההצהרה, ואמרו כי המעבר נסגר בגלל הפעילות של צה"ל - ולכן קהיר אינה אחראית.
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר בתגובה לכ"ץ: "מצרים מסרבת לעיוות העובדות ולהתנערות מאחריות של הצד הישראלי. ישראל היא האחראית היחידה לאסון ההומניטרי הנוכחי ברצועת עזה. השליטה הישראלית על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח והפעולות הצבאיות באזור המעבר הן הסיבות הראשיות לכך שלא ניתן להכניס סיוע דרכו. אנו מגנים את הניסיונות הישראלים להטיל על מצרים אחריות למשבר חסר התקדים בעזה. על ישראל למלא אחריותה המשפטית ככובשת ולאפשר לסיוע להיכנס דרך המעברים היבשתיים הנמצאים תחת שליטתה".
כוחות של צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
צה"ל במעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
שר החוץ כ"ץ, שנדרש היום לנושא הסיוע ההומניטרי, אמר מוקדם יותר: "שוחחתי אתמול עם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק על הצורך לשכנע את מצרים לפתוח מחדש את מעבר רפיח - כדי לאפשר את המשך העברת הסיוע ההומניטרי הבינלאומי לרצועת עזה. היום אשוחח בנושא גם עם שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני".
לדברי כ"ץ, "העולם מטיל על ישראל את האחריות לנושא ההומניטרי, אבל המפתח למניעת משבר הומניטרי בעזה הוא כעת בידי ידידינו המצרים. חמאס לא ישלוט במעבר רפיח - זהו צורך ביטחוני עליו לא נתפשר".
2 צפייה בגלריה
הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בכנסת
הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בכנסת
שר החוץ כ"ץ
(צילום: נועם מושבקוביץ' דוברות הכנסת)
בימים האחרונים, על רקע המבצע הקרקעי במזרח רפיח, החליטה מצרים להצטרף לבקשה הדחופה של דרום אפריקה מבית הדין בהאג להוציא צווי הפסקת לחימה באזור. בכיר ישראלי אמר השבוע כי הצטרפות קהיר לבקשה הדרום אפריקאית משקפת את השפל שאליו נקלעו היחסים בין המדינות.
"זאת לא ההודעה המצרית להאג שמטרידה אותנו, אלא זה שהיא חלק משלם בעייתי שיש לו השלכות על היחסים בין המדינות", הסביר. בכיר ישראלי נוסף אמר כי "זה דבר שלא היה בעבר ביחסים עם מצרים. זה צעד קשה. מצרים תמשיך ללחוץ מדינית ומראה לנו שאין לה סבלנות או יכולת להמשיך הלאה. זה עצוב מאוד ומדאיג מאוד".
בעדכון על הלחימה ברפיח דיווחה היום סוכנות הידיעות רויטרס כי טנקים של צה"ל ממשיכים להתקדם במזרח העיר, ונמצאים באזור מגורים. "הטנקים התקדמו הבוקר ממערב לדרך סלאח א-דין, לעבר שכונות ג'ניינה וברזאיל. הם נמצאים ברחובות, בשטח בנוי, ויש קרבות", אמר אחד התושבים לרויטרס. תושבים במערב רפיח דיווחו על רעש של פיצוצים, אחרי הפגזות ישראליות על כמה בתים במזרח העיר, ועל עשן שהיתמר מעל השכונות המזרחיות.