"אלו היו החודשים הנוראיים ביותר בחיי, ובחייהם של כל האוקראינים. לאף אחד אין מושג איך אנחנו מתמודדים עם זה מבחינה רגשית". כך אומרת אולנה זלנסקה, הגברת הראשונה של אוקראינה, בריאיון חושפני למדי שהתפרסם אמש (שלישי) במגזין האופנה "ווג". בריאיון דיברה זלנסקה בפתיחות על המחיר שגובה ממנה ומבני משפחתה המלחמה, וכן על יחסיה עם בעלה הנשיא וולודימיר זלנסקי, שהתראיין אף הוא למגזין היוקרתי.
4 צפייה בגלריה
הגברת הראשונה של אוקראינה אולנה זלנסקה רעייתו של הנשיא זלנסקי בשער מגזין ווג
הגברת הראשונה של אוקראינה אולנה זלנסקה רעייתו של הנשיא זלנסקי בשער מגזין ווג
אולנה זלנסקה על שער המגזין "ווג". "יש לנו תקווה"
( צילום: מגזין ווג)

הריאיון שהעניקה זלנסקה ל"ווג", שפרסם צילומים שלה עם בגדי מעצבים אוקראיניים שונים על גבי שער דיגיטלי מיוחד, הוא עוד חלק ממה שנראה כמעורבות הולכת וגדלה של הגברת הראשונה – שבחודשיים הראשונים של המלחמה שהתה במחבוא – במאמצים הדיפלומטיים והתקשורתיים של קייב, ומוקדם יותר החודש ערכה גם ביקור בוושינגטון שבו נאמה בפני הקונגרס האמריקני. מטרת המאמצים הללו, כך נראה, היא להמשיך לתפוס את תשומת לבם של מנהיגים ברחבי העולם למלחמה שנגררת כבר יותר מחמישה חודשים, ולשכנע אותם להמשיך לסייע לאוקראינים בהדיפת כוחותיה הפולשים של רוסיה.
בריאיון ל"ווג" הביעה זלנסקה אופטימיות שאוקראינה תנצח במלחמה, ולדבריה הסיבה לכך היא הנחישות ואורך הרוח שמגלים מיליוני אזרחים אוקראינים: "אנחנו מצפים לניצחון. אין לנו ספק שננצח. וזה מה שמאפשר לנו להמשיך הלאה". אף שרוסיה ריכזה כוחות סמוך לגבולות אוקראינה במשך חודשים לפני הפלישה ב-24 בפברואר, זלנסקה אמרה בריאיון כי דבר לא יכול היה להכין אותה לרגע שבו חצה צבא רוסיה את הגבול. "חיינו באושר את חיינו, ומעולם לא חשבנו שזה יכול לקרות. אבל יש לנו תקווה". זלנסקה ציינה כי בשבועות הראשונים של המלחמה היא ושאר האוקראינים היו "המומים", וכי אחרי שהתגלו הזוועות בעיירה בוצ'ה בפרברי קייב, "הבנו שהמלחמה הזו נועדה להשמיד את כולנו. זו מלחמת השמדה".
זלנסקה, שכמו בעלה הינה בת 44, שהתה כאמור במקום מסתור בחודשים הראשונים של המלחמה, יחד עם שני ילדיהם של בני הזוג הנשיאותי, אולכסנדרה בת ה-18 וקירילו בן ה-9. באותה עת, היא מספרת, לא הייתה יכולה ליצור קשר עם בעלה או עם הוריה, שעמם נהגה לשוחח לפני המלחמה מדי יום. "אני לא יודעת אם הייתי יכולה לשרוד את החודשים הללו אם היינו מופרדים", אמרה על שני ילדיה.
4 צפייה בגלריה
אולנה זלנסקה רעייתו של נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום בפני ה קונגרס ב וושינגטון ארה"ב על מלחמה ב אוקראינה מול רוסיה
אולנה זלנסקה רעייתו של נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום בפני ה קונגרס ב וושינגטון ארה"ב על מלחמה ב אוקראינה מול רוסיה
זלנסקה בנאום לקונגרס בוושינגטון, בשבוע שעבר. מצטרפת לקמפיין הדיפלומטי והתודעתי של קייב
(צילום: AP)
בתקופה הזו, ציינה, המשיכה למלא את תפקידה כגברת הראשונה עם ריאיונות שערכה ויוזמות שונות שקידמה. "לא היה לי רגע חופשי לחשוב על הדברים הרעים", אמרה, וציינה כי באותה עת סייעה לילדיה להמשיך ללמוד דרך הזום. היא שיחקה עמם גם משחקי לוח ומצאה זמן לקרוא מחדש את הספר "1984" של ג'ורג' אורוול. "זו מראה למה שקורה בימים הללו ברוסיה", אמרה על עלילת הספר.
בריאיון חשפה זלנסקה כי גם חמישה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, בעלה זלנסקי טרם נפגש עם שני ילדיהם, מסיבות ביטחוניות: "מהבחינה הזו הוא מתקשה הרבה יותר. הוא סובל. וגם הילדים, בגלל שהם לא רואים אחד את השני". בשלביה הראשונים של המלחמה, כשרוסיה עוד קיוותה לכבוש את קייב, דווח כי מוסקבה שלחה שכירי חרב לבירה כדי לחסל את זלנסקי, וכן את רעייתו וילדיהם. זלנסקה נשאלה על כך בריאיון, והשיבה: "אני לא יכולה לחשוב על זה יותר מדי, כי אז אהפוך לפרנואידית".

זלנסקה מודה שהיא חשה כעת "מבודדת". "אני לא יכלה להסתובב באופן חופשי. היום ללכת לקניות זה חלום שלא ניתן לממש". לדבריה, היא מעולם לא חשקה בתפקיד שבו היא משמשת כפנים של אוקראינה מול העולם כולו, וסיפרה כי כאשר בעלה – קומיקאי מצליח לשעבר שעם צוות כותביו עבדה כעורכת, החליט לרוץ לנשיאות ב-2019, היא חששה שההחלטה תשנה באופן "דרמטי" את חייה. כך אכן קרה. "אני אוהבת להישאר מאחורי הקלעים, זה מתאים לי", אמרה. "המעבר לאור הזרקורים היה קשה עבורי". זלנסקה מדגישה כי היא חשה שעליה לעמוד בציפיות ממנה – עבור ארצה: "זה תפקיד קשה, בגלל שאתה מרגיש את האחריות ללא הפסקה".
הריאיון עם זלנסקה בוצע בחלקו בבית קפה בקייב ובחלקו האחר בארמון הנשיאות המבוצר בבירה. שם התראיין ל"ווג" – בנפרד – גם הנשיא זלנסקי, שסיפר על הגעגוע לילדיו: "כמו כל אדם, אני דואג מאוד עבורם, לביטחונם. לא רציתי שהם יהיו נתונים לסכנה", אמר. "כמובן שאני מתגעגע אליהם. אני כל כך רוצה לחבק אותם. אני רוצה לגעת בהם". זלנסקי הוסיף כי הוא גאה מאוד באשתו: "יש לה אישיות חזקה. היא כנראה חזקה יותר ממה שהיא חשבה. והמלחמה הזו – כנראה שהיא מוציאה החוצה יכולות שלא חשבנו שיש לנו".
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני מנהיגי ה-G7 ב פסגה ב גרמניה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני מנהיגי ה-G7 ב פסגה ב גרמניה
רוצה לגעת בילדים. זלנסקי
(צילום: רויטרס)
זלנסקי ציין כי לרעייתו תפקיד חשוב במאמץ המלחמתי, וכי היא משמשת מודל עבור מיליוני אוקראיניות שנותרו במדינה: "אני יכול לעשות את זה עבור חלק אחד בעם שלנו, עבור חלק משמעותי – אבל עבור נשים וילדים, אשתי משמשת דוגמה. אני מאמין שהיא משחקת תפקיד עוצמתי מאוד עבור אוקראינה, עבור המשפחות שלנו, עבור הנשים שלנו".
בריאיונות הנפרדים עמם למגזין דיברו בני הזוג גם על היחסים ביניהם. "ברור שהיא אהובתי, אבל היא גם החברה הכי טובה שלי", אמר זלנסקי. "אולנה היא באמת החברה הכי טובה שלי. היא גם פטריוטית ואוהבת עד עמקי נשמתה את אוקראינה. היא אם מעולה". בני הזוג, כך ציינו במגזין, הכירו כשהיו שניהם בני נוער בתיכון בעיר קריבי ריה שבדרום אוקראינה. זלנסקי אמר כי כשהחלו לצאת יחד לא מדובר היה ב"אהבה ממבט ראשון", וכי תחילה פשוט נמשך אליה. "אתה מסתכל על העיניים של מישהו, על השפתיים", הסביר. לדבריו הם החלו לשוחח, "ואז עשינו את המעבר מחיבה לאהבה". זלנסקה עצמה אמרה שההומור היה כנראה הדבר שחיבר ביניהם.
4 צפייה בגלריה
הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן ו אולנה זלנסקה רעייתו של זלנסקי פגישה ב אוקראינה
הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן ו אולנה זלנסקה רעייתו של זלנסקי פגישה ב אוקראינה
זלנסקה עם הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן, במאי
(צילום: רויטרס )
בסוף הריאיון, כשזלנסקה נפרדה מכתבת "ווג" רייצ'ל דונדיו, הביעה בפניה הכתבת תקווה שתוכל לשבת לארוחת ערב עם בני משפחתה. "אני חולמת על זה", השיבה זלנסקה.
פורסם לראשונה: 23:53, 26.07.22