מוסי רז: "הממשלה הימנית בתולדות ישראל"
(צילום: שחר גולדשטיין)

המתחים בקואליציה בין האגפים הימני והשמאלי התחדדו בשבועות האחרונים על רקע שורת אירועים ובהם ההצבעה על חוק האזרחות, השיח על יישום מתווה אביתר ופינוי חומש ועוד. ח"כ מוסי רז (מרצ) התראיין הבוקר (יום ד') באולפן ynet ודיבר על המורכבות שעמה הוא מתמודד כחבר במפלגת שמאל קטנה בקואליציה.
"לא הסתרתי את זה שההשפעה של מרצ בקואליציה זניחה", אמר. "מבחינת המדיניות כלפי השטחים הכבושים - זו הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל. יש שתי סיבות שבגינן אני תומך בממשלה הזו. הראשונה היא העובדה שיש כאן שותפות יהודית-ערבית, שזה דבר מאוד מאוד חשוב בעיניי. השנייה היא שהאלטרנטיבה הרבה יותר גרועה".
- בפעם הבאה שמרצ תצהיר על קו אדום, למשל בעניין חוק האזרחות, ניקח את זה בערבון מוגבל? "לא שמעתי שמישהו במרצ אמר שזה קו אדום. נאמר שתהיה תגובה – ומן הסתם תהיה תגובה. אי אפשר שרק הצד הימני בממשלה יפר את ההסכם. ההסכם הקואליציוני ממילא מבטיח שהממשלה הזו תהיה הימנית ביותר שהייתה. לא צריך להפר אותו על מנת שתהיה ימנית יותר".
(צילום: שחר גולדשטיין)

- בראיון ב"ידיעות אחרונות" הבוקר איילת שקד אמרה שהיא מבינה את מרצ ורע"מ בהתנגדות שלהן לחוק האזרחות. "גם אני מבין אותה. הוכח שחוק האזרחות לא מועיל לביטחון המדינה ושהוא חוק גזעני, אבל אני מבין שיש לזה תמיכה בציבור ואיילת שקד נבחרה בקולות של אנשים שלא יכולים לשמוע שיבוטל החוק הזה".
על הניסיון הסמלי של נערי גבעות להקים הבוקר מאחז ליד רהט אמר ח"כ רז: "אני שומע לשמחתי שהם פונו. אם מתנחלים עוזבים את הגלות, את השטחים הכבושים ובאים לגור בישראל - אני מברך אותם. אבל פה יש חוק, בניגוד לשטחים הכבושים, ששם הם אדוני הארץ ועושים מה שהם רוצים. שם הם מפרים את החוק ומקימים מאחזים, פה זה לא יתאפשר. אני קורא למשטרה להעמיד לדין את האנשים שעשו את זה - לא את חברי הכנסת".
- יכול להיות שיש להם רוח גבית גם מצד גורמים בממשלה? "אני מאוד מקווה ומאמין שלא".
- גם אלה שרצו לקחת אותנו 10 מעלות ימינה? "10 מעלות ימינה זה לא 180 מעלות לעבריינות בנייה וגניבת אדמות. אנחנו הרבה יותר מ-10 מעלות ימינה, אבל זו לא סיבה לתמוך בגנבים ועבריינים".
1 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון במאחז מעלה פולה שהוקם סמוך לרהט
כוחות ביטחון במאחז מעלה פולה שהוקם סמוך לרהט
הריסת מאחז "מעלה פולה", הבוקר
- יש הרבה יישובים בדואים שנבנו שלא כחוק. למה אותם לא מפנים? "מי שאומר את זה אומר לא נכון. המקום שעליו שהם הקימו את ההתנחלות הבוקר זה מקום שהופקע מבדואים בשנות ה-50. ישראל הפקיעה יותר מ-240 אלף דונם, משהו כמו חמש פעמים תל אביב. כלומר, המדינה הכירה שזה שייך להם. בדואי שבונה ליד הבית שלו עושה את זה כי אין לו היתרי בנייה, כי לא דאגו לו לבנייה.
"אלה באו, לכולם יש בית, הם מסודרים, מתוכם חברי כנסת, גרים בהתנחלויות שגם כך נבנו בניגוד לחוק, ובאים לעשות את זה. יש הבדל גדול מאוד בין שני הדברים. איך יש מעבר לקו הירוק 700 אלף ישראלים? כי לא הקימו שם בתים או כי כן הקימו שם בתים? מאיפה באו הבדואים? פולניה, מרוקו, צרפת? הם היו שם תמיד וצריכים למצוא להם פתרונות כמו לכל ישראלי או ישראלית".
- אתמול אחרי החיסול בשכם אמר ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת שזו הוצאה להורג לאור יום. מה דעתך? "לא בדקתי מה בדיוק היה. יש לשאוף להביא לדין חשודים בניסיונות ירי ורצח. לעצור אותם ולהביא אותם למשפט. אני לא הייתי שם ואני לא יכול לקבוע אם הייתה שאיפה כזו שנכשלה והם נהרגו תוך כדי קרב, או רצון לחסל אותם מראש".
- למה? מחבלים, שלוש פצצות מתקתקות לפי כוחות הביטחון. "אם זה כמו שאת מתארת... בישראל אין עונש מוות".
- אתה מקבל את גרסת כוחות הביטחון או שתדרוש בדיקה? "אין לי שום סיבה כרגע להניח שגרסתם אינה נכונה. לא ראיתי תמונות או עדויות שמערערות את הגרסה. אם אראה, אולי אשנה את דעתי".
מבצע בשכם לאור יום: כוח ימ"מ חיסל שלושה מחבלים

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית), שליווה את הקמת המאחז היהודי בנגב עם הח"כים אורית סטרוק (הציונות הדתית) ושלמה קרעי (הליכוד), טען שלא הייתה במעשה עבירה על החוק: "אני שומר חוק. אני מזכיר לך שיש חוק חשמל אז דרשתי שיחברו את המבנים האלה לחשמל".
- אם באמת מדובר ברצון ליישב את הנגב, למה לא להגיע ליישובים קיימים שאנו יודעים שמחפשים את ההתרחבות הזו, לחזק אותם? "עושים גם את זה גם. בואי לא נסתתר, יש כאן גם אמירה עקרונית. היית צריכה לראות את ההמון המוסת שהגיע לשם בבוקר, איימו על החיים שלי, על ח"כ במדינת ישראל, אבל המשטרה לא טיפלה בזה כמו שצריך. הם אמרו לי 'אנחנו בעלי הבית כאן'. כך הם מרגישים. אני מבטיח לך שאנחנו נחזור לשם. לא יודע אם מחר או מחרתיים או עוד שבוע או שבועיים, אבל הבטחות אני מקיים".