2 צפייה בגלריה
הפקה ראשית, (10.06.18 13:17]
הפקה ראשית, (10.06.18 13:17]
צבי גנדלמן. "חש מחויבות אישית עמוקה כלפי לוי"
(צילום: יאיר שגיא)
פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ג') לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד ראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן, המייחס לו עבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, שיבוש מהלכי משפט ועבירה לפי חוק המחשבים. העבירות בוצעו לכאורה בתקופה שמאז נבחר לראשות העיר ולראשות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באוקטובר 2013, ועד פרוץ החקירה ביוני 2018. כתב האישום הוגש על דעת פרקליט המדינה עמית איסמן.
בכתב האישום מוזכר הקבלן ויזם הנדל"ן שמואל (סמי) לוי, שלו אינטרסים כלכליים משמעותיים בחדרה ובעברו מילא מגוון תפקידים במנגנון העירוני, לרבות מ"מ ראש העיר. לוי, נטען, קידם את מועמדותו של גנדלמן בבחירות 2013 תוך ניצול כוחו הפוליטי ויכולת ההשפעה שלו על התושבים. לפיכך, סבורה הפרקליטות, גנדלמן חש כלפיו מחויבות אישית עמוקה, מה גם שחשש שלוי יפעל למניעת בחירתו בעתיד.
בשל אלה נמצא גנדלמן לכאורה בניגוד עניינים בין תפקידו הציבורי לבין רצונו להיטיב עם לוי. אולם הוא לא דיווח על ניגוד העניינים ליועצת המשפטית של העירייה או לכל גורם אחר, לא חתם על הסדר ניגוד עניינים כנדרש, ולא פסל את עצמו מלדון בענייניו של לוי במסגרת תפקידו הציבורי.
כתב האישום מפרט שורה של צעדים ופעולות שביצע גנדלמן במהלך חמש השנים הללו חרף ניגוד העניינים: הוא העניק ללוי גישה ישירה ללשכת ראש העיר, וטיפול בבקשות של הקבלן להעסקה וקידום עובדים בעירייה. כמו כן, גנדלמן לא פסל עצמו מלדון במיזמי נדל"ן בחדרה שבהם היה ללוי עניין. בין השאר גנדלמן דן בבקשה של חברה בבעלותו של לוי להכשיר חריגת בנייה בבניין משרדים במרכז העיר ולקח חלק בהחלטה שאישרה את הבקשה; הוא חתם על היתר בנייה לפרויקט נדל"ן שללוי יש בו אינטרס כלכלי מהותי והיה שותף למתן היתר בנייה לבית אבות סיעודי על קרקע בבעלות לוי.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט. מבקש להשעות את גנדלמן
(צילום: מוטי קמחי)
בכתב האישום צוין שבסוף ינואר 2018 התקבלה בלשכת ראש העיר בקשה לפי חוק חופש המידע לקבל את יומני הפגישות של גנדלמן. בעקבות כך, גנדלמן ומנהלת לשכתו סיכמו שימחקו מיומנו הממוחשב של ראש העיר חלק מהפגישות שהופיעו בו ושהוא לא רצה שייוודע דבר קיומן, ובהן הפגישות עם לוי. מנהלת הלשכה פעלה בהתאם לסיכום, ובכך גרמה שיופק מהיומן הממוחשב פלט כוזב. בנוסף, הוסכם כי מנהלת הלשכה תעביר לממונה על חופש המידע בעירייה הערכה מופרזת של שעות העבודה הנדרשות לטיפול בבקשה, כדי לגרום לפונה למשוך את הבקשה וכך אכן היה.
עוד נטען שלאחר שנודע לגנדלמן שחבר מועצת העיר מסר הודעה במשטרה, שנסובה בין היתר על היחסים בין ראש העירייה לבין הקבלן, גנדלמן עדכן בכך את לוי באמצעות נהגו והעביר לו מסר להתרחק מהעירייה בתקופה הקרובה, |זאת בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית" (נהגו של גנדלמן נאשם בעבירה של שיבוש מהלכי משפט).
כתב אישום נוסף, במסגרת הסדר טיעון, הוגש נגד מנהלת לשכתו של גנדלמן בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה ועבירה לפי חוק המחשבים. החקירה בוצעה על ידי יאח"ה בלהב 433. התיק מנוהל על ידי עורכי הדין אורי פרייסמן ונגה בליקשטיין שחורי מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
במקביל פנה מוקדם יותר היועמ"ש אביחי מנדלבליט לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות וביקש להשעות את גנדלמן. הוא ציין כי לנוכח אופיים וחומרתם של המעשים המיוחסים לו, הכוללים עבירות הנוגעות לטוהר המידות הקשורות באופן ישיר לתפקידיו כראש העירייה, עלול המשך כהונתו לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור.
עו"ד ליאור אפשטיין, שמייצג את גנדלמן, מסר בתגובה: "מרשי מר גנדלמן עוסק היום בפרידה כואבת מאביו האהוב אשר נפטר הבוקר, בו בזמן שהתקבל כתב האישום. בימים הקרובים ישהה בקרב משפחתו, מכריו ואוהביו. שאר הדברים יטופלו בזמנם".