משרד החינוך נתן לבתי הספר ברחבי הארץ חמישה ימי עבודה לבקש פעילות הסברה על הקהילה הגאה שיסתיימו ביום שלישי - ובארגון חוש"ן שמוביל את המפגשים החינוכיים חוששים כי הזמן הקצר שהוקצה להגשת הבקשות לא מספיק, וכי מיעוט המבקשים עלול להוביל לסגירתו.
במכתב ששלח הארגון לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון נכתב כי במסגרת תקציב 2021 ניתנו תקציבים מיוחדים למוסדות חינוך עבור מפגשים שעוסקים בנטייה מינית ובזהות מגדרים לשנת הלימודים תשפ"ב, אך בתי הספר לא יספיקו להגיש את הבקשות ולכן התקציב יירד לטמיון וישאיר אלפי בני ובנות נוער להט"בים ללא מענה. לפי הארגון, בקול קורא שפורסם על-ידי משרד החינוך מוערך התקציב הדרוש בכ-1.8 מיליון שקל, במקום קרוב לשלושה מיליון שקל שתוכננו מלכתחילה ומאפשרים להגיע ל-5,000 כיתות בשנה - יותר מ-150 אלף בני ובנות נוער.
2 צפייה בגלריה
מחאת הקהילה הגאה תל אביב
מחאת הקהילה הגאה תל אביב
(צילום: רויטרס)
"הליך הגשת הבקשות במסגרת קול קורא הוא תהליך תלת-שלבי, שלמיטב הבנתנו כולל מעורבות של הצוות החינוכי בבית הספר, גורמים בפיקוח העירוני ואף גורמי חשבות בשלטון המקומי שצריכים להיות מעורבים בהגשת הבקשה לתקצוב", כתבה מנכ"לית חוש"ן מור נהרי. "על כן, פרק הזמן שהוקצב בקול הקורא לשנת הלימודים תשפ"ב הוא אינו סביר, אינו ריאלי, ומשמעותו שכלל התקציב לטובת התקנה צפוי לרדת לטמיון". בארגון אמרו כי אם בתי הספר לא יקבלו יותר זמן להגיש את הבקשה - פעילות הארגון תופסק לחלוטין.
"זה אבסורד", אמרה נהרי. "הכסף שהוקצה לטובת חינוך לסובלנות כלפי הקהילה הגאה בישרא והוכפל השנה בתקציב המדינה - ירד לטמיון אם לא יימצא פתרון מהיר. אנו קוראים לשרת החינוך לפעול בבהילות כדי למנוע מסכום כסף זה, שהוא משאב אדיר שביכולתו לשנות חיים, ללכת לאיבוד".
לפי נתוני הארגון, תלמידים ותלמידות להט"בים חשופים פי שניים לאלימות מנוער הטרוסקסואלי, ובכ-80% מהדיווחים על אלימות מילולית קיים שימוש בכינויי גנאי על רקע נטייתם המינית. עוד נמסר כי רק 11% מבני הנוער מרגישים בנוח לצאת מהארון בפני כלל תלמידי בית הספר, וכ-26% מהתלמידים הלהט"בים חשים חוסר ביטחון בבית הספר שלהם בגלל נטייתם המינית.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
לא מתכוונת להאריך את הדד-ליין. יפעת שאשא ביטון
(צילום: עודד קרני, לע"מ)
כמו כן, שיעור החשיפה להטרדה מינית בקרב תלמידים מהקהילה הגאה, לפי חוש"ן, גבוה פי יותר משלוש משיעור החשיפה להטרדה מינית בקרב האוכלוסייה הכללית. כ-25% מהתלמידים הלהט"בים דיווחו שהוטרדו מינית בבית הספר וכ-8% היו קורבנות לתקיפה פיזית בגין נטייתם.
במשרד החינוך עדיין לא מתכוונים להאריך את מועד הגשת הבקשות ומסרו בתגובה כי "הסדנאות בנושא נטייה מינית וזהות מגדרית ימשיכו לפעול בבתי הספר גם בשנה קרובה. בימים אלה המשרד משלים את התהליך באמצעות קול קורא שהתפרסם לרשויות ולבעלויות על בתי הספר. מיד עם השלמתו, בתי הספר יוכלו להמשיך ולהזמין את הסדנאות כפי שהם עשו לאורך השנים".